2011. 12. 31.

BÚÉK! • Guten Rutsch ins Neue Jahr!

Eseménydús és hosszú esztendő búcsúzik hamarosan. A RegionalBahn Blog valamennyi szerzője, fotósa, szerkesztője, segítője köszöni valamennyi olvasójának, segítőjének a 2011-es figyelmet! Újévi fogadalmakat nem teszünk, hacsak azt nem, hogy 2012-ben továbbra is a megszokott színvonalas és tartalmas írásokkal várjuk olvasóinkat.
Eredményekben gazdag, békés, boldog új esztendőt kívánunk mindenkinek!
Eine guten Rutsch ins Neue Jahr!

A RegionalBahn.blogspot.com csapata

2011. 12. 30.

Ferihegy – megálló a Balkán felé félúton

Napjainkban a nemzetközi repülőterek az országok kapui, és Európában a főbb repülőterek kötött pályás megközelíthetősége lassan alapfeltétel. Ebbe a trendbe a szokásos fáziskéséssel illeszkedve pár éve bekerült a 100a vonal menetrendjébe a "Ferihegy" nevű megálló. Nézzük, mit mutat ma a MÁV az országból az ide tévedő légi utasoknak! Előre szólunk: a képsorok alkalmasak negatív országimázsra érzékeny olvasóink nyugalmának megzavarására.

Füstölgésnek helye nincs

A jövő év első napjától számos dolog megváltozik életünkben. Ezek egyike, ami szerencsére nem mindenkit érint, hogy a törvényi változások nyomán tilos lesz a dohányzás nem csak a vonatokon, hanem – többek között – a vasúti létesítmények utasforgalom számára megnyitott területén is.

Öt éve történt

Öt év látszólag nem sok idő. És mégis. Nos, 2006 már nagyon régen volt, talán sokan nem is emlékeznek rá, mit csináltak akkor. Mi viszont igen: Bécsben jártunk. Nézzük néhány kiragadott pillanatot a fél évtizeddel ezelőtti bécsi mindennapokból!

2011. 12. 29.

Viszlát, regjegy!

Az áfaváltozás miatt mintegy 1,6 százalékkal emelkednek 2012. január elsején a közösségi közlekedés tarifái, és nem kell regisztrációs jegyet váltaniuk a közösségi közlekedésben szociálpolitikai alapon díjmentesen utazóknak – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium csütörtökön az MTI-vel.

Furcsa vendég

Furcsa járművel találkozhattak az utasok nemrégiben, egészen pontosan december 27-én este a Kálmán Imre EN szerelvényében. A gép mögött egy nemzetközi forgalomban szokatlan személykocsi közlekedett ugyanis Budapesttől.

Néhány TRAXX

Tagadhatatlan, hogy a MÁV-TRAKCIÓ legtöbbet fényképezett mozdonyai mostanában a 480-as sorozatú szerkezetetek. A TRAXX-ok közül már jónéhány dolgozik és szép lassan a mindennapok része lett a korszerű villamosmozdony. Most ragadjunk ki néhány apró momentumot a december környéki napokból, amikor is számtalan masinával találkozhattunk.

2011. 12. 28.

Ünnepközi FLIRT

A két ünnep közötti időszak, bár munkanap, alig jár több vonat, mint egy átlagos hétvégén. Ennek folyományaként időnként olyan vonatokat is láthatunk, ahol azok egyéb időben nem megszokottak. Ezúttal a 120a vonalra jutott néhány FLIRT karácsony és újév között.

Archívumunk mélyéről – 13. rész: Az a régi hó

Néhány esztendővel ezelőtt aligha gondoltuk volna, hogy a most következő képeknek milyen eszmei értéke lesz. Pedig így van. A sebtében készült, jobbára csak dokumentum-jellegű felvételek ma már egy távolinak tűnő korszakról szólnak. Nézzük hát, milyen volt az évkezdés nyolc éve, 2004 elején.

2011. 12. 27.

Ki kéri a felárat?

Kérdeztünk és válaszoltak: a Dacia nemzetközi gyorsvonatra – mint azt nemrégiben megírtuk – a nem vonathoz kötött jegyek esetében fejenként és irányonként 10 eurós felárat kérnek. Hogy miért? Nos, erre kerestük a választ.

Fotózni tilos?

Egyre érdekesebb dolgok látnak napvilágot a MÁV háza táján. Nemrégiben úgy tűnt, hogy a vasútbarát fotósok segítségével akarja betömködni a pénzügyi réseket a vasúttársaság. Lehet, hogy nem így van, de más indokot – józan ésszel – nem találtunk. Olvasóink talán még emlékeznek a két évvel ezelőtt bevezetett, nagy vitát kiváltott intézkedésre.

2011. 12. 26.

Rövidítsünk kirándulást!

A MÁV-START a menetrendváltással újabb eszközt talált arra, hogy jól megszívassa azokat az utasokat, akik még nem égnek – ellentétben a vasúttársasággal – Railjet-lázban. Aki ugyanis „rendes” vonattal akar menni, fizessen, mint a katonatiszt, hiszen a hányatott sorsú Dacia is bekerült a globáldíjas vonatok közé.

2011. 12. 25.

Karácsonyi siklás

Vasúti baleset nehezíti a svájci Matterhorn-Gotthard Bahn vonalán a karácsonyi forgalmat. Andermatt és Nätschen között történt meg a baj.

A bécsi hó

Egyre ritkább a fehér karácsony. Idén se sok esélyünk van rá, bár talán akadt hely, ahol havas volt a Szenteste. Viszont ha már odakint nem gyönyörködhetünk a havas tájban, hát legalább a monitoron élvezhetjük a fehér lepelbe borított város képeit. Magyarics Zoltán bécsi képei segítségével a közelmúltat elevenítjük fel.

2011. 12. 24.

Áldott ünnepeket

Áldott, békés, szeretetteli karácsonyt kíván valamennyi kedves olvasójának, látogatójának a RegionalBahn.blogspot.com valamennyi alkotja, szerkesztője, cikkszerzője, fotósa!

A karácsonyi és az újévi ünnepek alatt a RegionalBahn Blog oldalai a megszokottól eltérően ritkábban és eltérő ütemben frissülnek majd.

A RegionalBahn.blogspot.com csapata



2011. 12. 23.

Ne izuglj, kedves utas!

Bár tulajdonképpen poénnak indult, de bejárta a sajtót az egyik internetes közösség karácsonyi társasjátéka. A berlini S-Bahn 2009 óta húzódó krízisére alapuló társasjáték ingyen letölthető és saját magunk össze is állíthatjuk.

2011. 12. 22.

Ne fotózz!

Szűkszavú, ám annál érdekesebb választ adott egy sajtómegkeresésre a MÁV Zrt. A magán célból (tehát nem sajtósként) fotózó vasútbarátok egyelőre nem kapnak engedélyt a jövő évre. Miért? Mert felülvizsgálják a szabályozást.

Megújul a Yorckstraße

Valószínűleg Berlin egyik legszakadtabb S-Bahn megállója a Yorckstraße nevet viselő páros. Az észak-déli alagút átadásakor ideiglenes megoldásnak szánták, végül véglegessé lett. Most pedig felújítják a II. Világháború óta csak ímmel-ámmal foltozhatott megállót.

2011. 12. 21.

A vasutasok karácsonyig megkapják a MÁV Cargo privatizációja után járó összeg első részletét

Még karácsony előtt megkapják a MÁV átszervezésében 2005 és 2007 között részt vevő és jelenleg is a MÁV-nál dolgozó vasutasok a MÁV Cargo privatizációja után őket megillető bevétel első részletét, összesen egymilliárd forintot.

Utazzunk Vamosszal!

A bielefeldi villamosüzem nem a nagy gyártók termékeit választotta, hanem a lipcsei közlekedési cég, az LVB leányvállalatától, a Heiterblicktől rendelte az új villamosait. Az első Vamos fantázianevű jármű kedden állt forgalomba.

2011. 12. 20.

Lassúmenet

Azonnali intézkedésként mintegy félszáz kilométeren csökkentették 80 km/h-ra a vonatok sebességét a hegyeshalmi vonalon. A MÁV-csoport kedden délután kiadott közleményében pályahibákra hivatkozik, amelyek miatt ideiglenes menetrend kiadását is tervezik. Budapest és Győr között tágul a tér, a két város távolabb került egymástól, legalább negyed órával tovább élvezhetjük a magyar vasúttársaság vendégszeretetét errefelé.

Nem sztrájkolnak, nem szabotálnak

Visszautasították az érdekvédők az S-Bahn Berlin GmbH és a DB AG vádjait, miszerint a motorvezetők jelentős mértékű betegállománya vad sztrájk lenne. Vasárnap a helyzet odáig fajult, hogy több viszonylaton jelentős ritkításokat kellett bevezetni a járművezető-hiány miatt.

Új oroszok

Újabb megrendelést adtak az oroszok a Siemensnek. Az RŽD nyolc új motorvonatot rendelt a Siemenstől, így tovább bővülhet a jelenleg nyolc darabos Sapsan-flotta.

Óriáshurok

A bécsi villamoshálózat legutolsó nagy átszervezése három éve történt: akkor a Ringen járó viszonylatokat vonták össze a J és az N vonalakkal. Most újabb változtatásra készülnek, ezúttal a város dél-keleti részén készülhetnek az utasok a viszonylatok változtatására. Ismét lesz körvillamos a Ringen?

2011. 12. 19.

Kintragadnak

A két ünnep között komoly munkákat végeznek majd a Csehország és Németország közötti fontos vasúti kapcsolaton, ezért Drezda és Ústí nad Labem között buszos pótlásra kell számítani. A vágányzár azonban más érdekességeket is tartogat.

Betegség miatt zárva

A németországi mozdonyvezető-hiányról már sokszor írtunk e lapokon. Azonban úgy tűnik, még sokáig téma lesz az utazószemélyzet alacsony létszáma, mert legutóbb a berlini gyorsvasúton számos járat követését ritkították azon egyszerű oknál fogva, hogy nem volt, aki vezesse a járműveket.

2011. 12. 16.

Piaci alapokon folytatják

A szabályok változása miatt a jövő év elejétől a szlovák vasút személyszállító vállalata, a ZSSK a Pozsony és Kassa közötti IC-vonatokat a mostanitól jelentősen eltérő szabályok szerint közlekedteti. A szlovák vasút ugyanis piaci alapokra helyezi a vonatközlekedést ezen a részen.

Lehet, hogy van remény?

MÁV csak elszenvedője az ÖBB és a CFR meg (nem) állapodásának, de a vasúttársaság kecsegtető hírrel is szolgál: vizsgálják a pótlás kérdését a Dacia nemzetközi gyorsvonat kapcsán.

2011. 12. 15.

Berlini káosz

Áramkimaradás és szoftverhiba is nehezítette az utasok életét a német fővárosban december közepén. Csütörtökön nem sokkal dél előtt szinte teljes egészében megállt az élet a berlini gyorsvasúton és a nagyvasút egy részén.

Magánzó olaszok

Nemzetközi éjszakai vonatot indított az olasz államvasút, az FS Franciaországba. A hírben talán nincs semmi meglepő így elsőre, de ha hozzátesszük, hogy a franciáknál nem az SNCF a partner, máris érdekesebb lesz a dolog.

Szesztilalom Berlinben is?

Az utóbbi időben Berlinben is felvetődött: a metróállomásokon és a járműveken megtiltanák az alkoholos termékek árusítását. A számtalan erőszakos cselekedet és a sok szemét és rongálás miatt azonban nem csak az árusítás, hanem a fogyasztás tilalma is felmerült.

2011. 12. 14.

Alakítanak az étkezőkocsikon?

A nyugati vasúttársaságok számára fontos a fedélzeti gasztronómiai szolgáltatásokat igénybe vevő utasok véleménye. A DB AG után az ÖBB is megkérdezi az utasait: mit látnának szívesen az étkezőkocsikban?

Ismét mentesítenek

Ismét mentesítővonatot indít a MÁV-START Bécsbe, advent utolsó szombatján. A vasúttársaság közlése szerint már most elfogytak a helyjegyek a rendes vonatokra, így mintegy négyszáz utas számára mentesítő járatot indítanak.

Lepakolták az utasokat

A BVG-nél pont, hogy nem engedték le az utasokat, az ÖBB-nél viszont vasárnap lepakolták őket a Varsóból Villachba tartó Polonia EC-ről. Hibás WC-k, nem működő fűtés volt a fő oka az ÖBB szerinti biztonsági kockázatnak.

Fentmaradtak az utasok

A német nyelvterület nem szűkölködik mostanában a járművezetői hibákban. Wolfsburgban az ICE haladt át, a svájci Aarauban egy IR felejtett el megállni, míg Berlinben az U7-es metró egyik szerelvénye megállt ugyan a végállomáson, de az utasok fent maradtok a vonaton.

2011. 12. 13.

Íme Michal!

Bemutatták a sajtónak és egyben meg is keresztelték a szlovák személyszállító vasút, a ZSSK új mozdonyát. A 381 001-es névadó ünnepségét a pozsonyi főpályaudvaron tartották.

Itt a Westbahn!

A december 11-i menetrendváltással elindult az új osztrák vasúti szolgáltató, a Westbahn. A Bécs és Salzburg közötti vonatokat üzemeltető társaság különleges, új szolgáltatásokkal igyekszik felhívni magára a figyelmet és átcsábítani az ÖBB utasait. Tegyük hozzá: rá is fért az elkényelmesedett ÖBB Personenverkehrre a verseny.

A vonat nem vár

Új szabályozást dolgozott ki a német pályavasút, a DB Netz a késések és a csatlakozó vonatok bevárása kapcsán. Az új szabályozás látszólag nem is okozna gondot, de ha végiggondoljuk a folyamatokat, akkor látható, hogy a valóságtól igencsak távol áll.

2011. 12. 12.

Hosszabbítottak

Több hosszabbítás után végre hétfőn kora este megindulhatott a forgalom Bruck an der Leithánál, igaz még korlátozásokkal. A távolsági vonatok már nem kerülnek Sopron felé.

Változások hétvégéje

A hétvégi menetrendváltás Ausztriában is hozott kisebb-nagyobb változásokat. Néhány önkényesen kiragadott momentumot most olvasóinkkal is megosztunk, hiszen érdemes a szomszéd – állítólag mindig zöldebb – kertjében körülnézni.

Váltás

A vasárnap reggel életbe lépett új menetrendben nem csak új vonatok jöttek és régiek tűntek el, hanem változott a meglévő járatok szerelvényösszeállítása is. Egyik jó példa erre a Budapest és Hamburg-Altona között közlekedő Jan Jesenius avagy Jeszenszky János EuroCity: a DB AG helyett a MÁV-START adja ezentúl a kocsikat a járatba.

Nincs menetrend?

Az ÖBB internetes oldalán – egyelőre – hiába keressük a most életbe lépett menetrendet, a mezőnkénti bontásban felrakott PDF-fájlokat nem érhetjük el. Az ÖBB közleményben tájékoztatott az esetről és hátteréről.

Meghúzták a Talenteket

Súlyos, közfeltűnést keltő vasúti baleset történt vasárnap késő délután Bruck an der Leitha állomáson, a Bécsből Hegyeshalomba és Pozsonyba, valamint a Fertő-tóhoz vezető vasútvonalak fontos állomásán. Két motorvonat ütközött összes és a legutolsó hírek szerint négyen – egy mozdonyvezető és három utas – könnyebb sérüléseket szenvedett. A távolsági vonatok kerülő útirányon át járnak.

2011. 12. 11.

Súlyos baleset Ausztriában

Súlyos vasúti baleset történt vasárnap délután Ausztriában. Bruck an der Leitha állomáson két motorvonat ütközött össze. Az eseméynek négy sérültje van, egy mozdonyvezető és három utas. A pálya is megrongálódott, a helyreállítás éjszaka vagy hétfőn délelőtt fejeződhet be. A Budapest és Bécs közötti vonatok addig Gamatneusiedl, Ebenfurt és Sopron érintésével közlekednek, ami legalább kilencven, de inkább 120-180 perc késést jelent.
A balesetről részletesen itt olvashatnak, a vágányzár alakulásáról pedig itt tudósítottunk.

Speisingi mindennapok

A bécsi Verbindungsbahn egyike lehet az igazi vasútfotós-zarándokhelyeknek. A Wien Meidlig felől érkező és a Westbahnhof vagy a Westbahn felé tartó személy- és tehervonatok látványa impozáns. De éppen a helyi forgalom igáslovai is remek fotóalanyok lehetnek. A budapesti vonatok ablakából számtalanszor látott bécsi megállóban, Speisingben várta fotósunk a második adventi mentesítővonatot és „csak úgy, mellesleg” is dolgozott. Íme az eredmény, a „maradék”!

2011. 12. 10.

Álcázott különvonat

A múlt heti után valószínűleg döbbent arccal vette át az ÖBB vezető jegyvizsgálója a MÁV-START újabb adventi mentesítővonatát. Az Aranymozdony vontatta szerelvény ugyanis meglehetősen furcsa látvány – legalábbis Hegyeshalomtól nyugatra.

Egy korszak vége

A DSO-n megjelent képek szerint véget ért egy korszak. Mégpedig az Eurocom-TRAXX-ok korszaka. Új ruhát kapott a Railpool 185 716-os számú gépe.

2011. 12. 09.

Az első távollét

A december 9-i gödöllői mozdonybemutató mintegy mellékes, ám annál fontosabb szereplője volt a GYSEV új jövevénye. Az ÖBB-től átvett motorkocsi először bukkant fel otthonától távol.

Az utolsó Venezia

Elindult utolsó útjára a Venezia EuroNight. A menetrendváltással megszűnő, Budapest és Velence közötti közvetlen vonat december 9-én indult Budapestről utoljára, december 10-én este indul vissza a lagúnák mellől a Duna partjára.

Mozdonyavató

Gödöllőn bemutatták a GYSEV új „Werbelokját”. A 470 501 pályaszámú mozdony I. Ferenc József feleségének, Erzsébet királyné arcképét viselő gépet nem véletlenül az otthonától távol mutatták be.

Mindenki rajtuk röhög

Beindított a német vasút is az aktív facebookos kommunikációját. Az ÖBB vagy éppen a Wiener Linien mellett a DB AG is részese kíván lenni az új trendnek. De valahogy, valami félrecsúszott, az első megjelenésen már mindenki csak nevet...

Kölcsönvillamos

Az egyelőre felesleges villamosokat nem állítják le Innsbruckban, hanem kölcsönadják. A méteres nyomtávolságú üzem egyelőre egy, majd hamarosan további két kocsit is átad néhány évre egy másik vasúttársaságnak. A városi vasúti kocsik nagyvasúti szerepkörben tetszeleghetnek, még ha mindezt csak 1000 mm-en is teszik.

2011. 12. 08.

Újabb mentesítő

Ismét adventi mentesítővonatot indít a MÁV-START Bécsbe. A menetrendváltás előtti napon, december 10-én, azaz szombaton reggel indul a gyorsvonat az osztrák fővárosba és kora este tér haza.

U12: egyelőre vége

Megszünteti a BVG a nyár elején indított ideiglenes metróviszonylatot, az U12-est. Az U1-es Warschauer Straße és az U2-es Ruhleben végállomása között kelet-nyugati irányban ingázó járatot ismét az eredeti viszonylatok, az U1-es és az U2-es váltja december 9-étől.

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.