2012. 05. 16.

iPhone a jegyvizsgálóknak? Amerikában igen!

Az USA távolsági személyszállító vasútja, az Amtrak saját fejlesztésű jegykiadó gép helyett a kereskedelemben elérhető megoldást választott – idén őszig minden jegyvizsgálót ellátnak iPhone-al.





Az Amtrak tavaly ősszel indította útjára kísérleti programját, melynek során a Boston–Portland (Maine állam) között közlekedő „Downeaster”, valamint Kaliforniában, a San Jose–Sacramento járatokon a jegyvizsgálók hagyományos lyukasztó helyett iPhone-al ellenőrizték a jegyeket. A kísérlet sikeres volt, így idén őszig a cég 1700 jegvizsgálóját szereli fel okostelefonnal.

Az új rendszerben az utasok otthon is kinyomtathatják menetjegyüket, sőt, még erre sem lesz feltétlenül szükség, mivel okostelefonra küldött négyszögkód képében is felmutathatják a jegyet. Hasonló módszert alkalmaznak európai vasutak is, de általában a speciális, hordozható jegykiadó gép végzi a jegyek leolvasását. A MÁV-Start ebben az Amtrak-re hasonlít, mivel nálunk is mobiltelefont használnak erre a célra.

A New York Times vonatkozó cikke megjegyzi, hogy a vasúti személyszállító cég némileg lemaradt a digitális átállásban, mivel a légitársaságok már évek óta használják az otthon nyomtatható beszállókártyák előnyeit. A vasút védelmében azonban azt is megjegyzik, hogy míg a repülőtéren az utasok áramlása jól körülírható útvonalat követ (azonos beszállókapu, kiinduló és végpont egy adott járat utasainak, szűk időtartományban), addig egy távolsági vonat esetében az utasok száma pedig folyamatosan változik, illetve a jegyek ellenőrzése is térben és időben tág határok között mozog.

Forgalmas állomásokon (mint a képen látható Penn Station is New Yorkban) felszálló utasoknak igen hasznos újítás a foglalások mobiltelefonról történő módosítása

A digitalizálás előnyei a vasúti személyszállításban is nyilvánvalóak. Az Amtrak jegyvizsgálói telefonjukon valós időben ellenőrizhetik, hogy egy adott ülőhelyre jelentkezett-e az utas, vagy üresen maradt a hely és felhasználható. Azt is nyilván tudják tartani, hogy hány utas tartózkodik az adott pillanatban a vonaton, egy-egy állomáson hány leszálló vagy felszálló utas lesz, illetve hogy melyik kocsikban ülnek ezek az utasok. A magasperonok hiánya miatt ez a vonatszemélyzet számára sok helyen fontos információ lehet, különösen mozgáskorlátozott utasok esetén. Ugyancsak hasznos, hogy az esetleges műszaki hibák jelentése és dokumentációja (pl. fényképpel) is egyszerűsödik. A rendelkezésre állás növelésére a jegyvizsgálók „ellátmányában” egy tartalék akkumulátor is helyet kapott.

A cég szempontjából előnyös a valós idejű statisztika lehetősége. Korábban a jegyvizsgálók által begyűjtött jegyek központi feldolgozásával nyertek ki adatok az utasszámról, ám ez több héttel késlelteti az adatok beérkezését. (A feldolgozó központ egyébként Philadelphiában van.) Az Amtrak reményei szerint sokkal rugalmasabban tud majd reagálni az utasszám-változásokra a késleltetés nélküli adatgyűjtésnek köszönhetően.

Modern vonat, klasszikus megoldások: a nagysebességű Acela-járatok jegyvizsgálói is lyukasztókkal kezelik a jegyeket, majd az út végén begyűjtött jegyeket a philadelphiai központba küldik számolásra

A rendszer fontos eleme az utasoldali kliensprogram, melynek segítségével jelentősen egyszerűsödik a foglalások módosítása. Az Apple okostelefonjaira írt szoftver már tavaly november óta elérhető, idén pedig a teljes hálózaton használhatóvá teszik. Az Android-felhasználók sem keseredhetnek el, idén várható a nyíltabb platformra is az Amtrak alkalmazása.
A rendszer kiépítése 7,5 millió dollárt emésztett fel, ebből 5,5 millió a szoftverek fejlesztése, míg 2 millió dollár a készülékek beszerzése volt. Kérdés persze, hogy egy teljesen testre szabott készülék esetében ezek a költségek hogyan alakultak volna - elképzelhető, hogy mindent egybevetve olcsóbb megoldás egy meglévő készülékre saját szoftvert készíttetni, különösen ha a fejlesztői környezet is adott.

Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.