2012. 06. 26.

Keleti kényelem

Bár a nyár most kicsit visszavett a tempóból, érdemes megmutatni, hogy a MÁV-csoport hogyan (nem) készült a hőségre. A főváros egyik legforgalmasabb pontján, a Keleti pályaudvaron néztünk körbe. Hogy mit láttunk? Nos, finoman szólva is lehangoló...





A MÁV-csoport úgy tűnik, közlemények keretében nagyon jól tud tenni a hőség ellen. Legalábbis a MÁV-START honlapján elérhető, múlt heti közlemény szerint biztosan:
A MÁV-START Zrt. az elrendelt hőségriadóra tekintettel június 19-én, kedden délelőtt 10 órától megkezdi az utasok ásványvízzel való ellátását. Az egyliteres flakonos vizet a budapesti fejpályaudvarokon, valamint még a délelőtt folyamán a nagyobb vasútállomások peronján mindaddig osztja, amíg ezt a rendkívüli meleg szükségessé teszi. Az utasok az állomási peronokon a személyzettől vehetik át a számukra biztosított ingyenes ásványvizet.
(...)
A személyszállító vasúttársaság a holnapi naptól a budapesti fejpályaudvarokon és nyolc nagyobb vidéki állomásán az utasok komfortérzete érdekében vízosztást kezd. A nap során legelőször a Budapest-Keleti, a Budapest-Nyugati és a Budapest-Déli pályaudvarokon lehet majd átvenni a vizet, majd fokozatosan bekapcsolódnak a miskolci, a szegedi, a győri, a debreceni, a pécsi, a szolnoki, a nagykanizsai és a nyíregyházi állomások. Valamennyi helyszínen a legforróbb órákban,a rendelkezésre álló készlet erejéig lehet hozzájutni a szomjoltó vízhez. Ezenkívül a MÁV-START Zrt. azt javasolja tisztelt utasainak, hogy vasúti utazásaikat mindenképpen elegendő mennyiségű ivóvízzel, vagy folyadékkal kezdjék meg.
Ez egy 2009-es kép: akkor még volt vízosztás és nem csak a sajtótájékoztató vagy vágóképezés idején, hanem legalább a „készlet erejéig” tartott az akció a Keleti pályaudvaron

A GYSEV persze nem eresztette ilyen bő lére a szöveget, ahogy megszokhattuk, a zöld-sárga vasúttársaság inkább cselekedett, semmint összehordott volna hetet-havat, mint a MÁV-osok. Íme a GYSEV által kiadott közlemény vonatkozó része:
A héten elrendelt hőségriadó alatt a GYSEV is vizet oszt az utasoknak. A vasúttársaság vezető jegyvizsgálói reggel 9 és este 6 óra között félliteres, hűtött, szénsavmentes ásványvizet adnak az utasoknak. Elsősorban a kisgyermekes anyukák, a várandós kismamák és az idős utasok kaphatnak vizet a nagyobb állomásokon, így Sopronban és Szombathelyen.
Bár vasárnap már múlóban volt a hőség, azért megnéztük, hogy vajon osztanak-e még vizet például a Keletiben? „Természetesen” a válasz nemleges, hiszen az ilyen akciók a MÁV részéről leginkább a sajtónak szólnak, a vágóképezés erejéig... Ha a Keletiben vízhez szeretnénk jutni, akkor két lehetőségünk van:
  1. elővesszük a pénztárcánkat és veszünk egy boltban,
  2. vagy felfedezőútra indulunk és megkeressük a néhány működő vízcsapot.
Ez utóbbit választottuk: az eredmény egy darab és azt is csak messziről nézhettük meg, mert mire megtaláltuk, indult is a vonatunk...
Vízcsap csap nélkül. Ebből nem frissíthetjük fel magunkat...

...a kút túloldalán lévő másik foglalat is le van dugózva a harmadik és negyedik vágány közötti csapnál

A Zsolnay-kút felső része hiányzik, víz nem folyik belőle. Európai megoldás, ugye? Szemetesnek talán még elmegy, hiszen a peronon abból is hiány van

Pár vágánnyal arrébb sem jobb a helyzet, vizet itt sem kapunk, hacsak nem hoztunk magunkkal megfelelő csavarkulcsot

Még egy példa a vízszolgáltatás szünetelésére. Ebből az egyébként ép kútból sem vehetünk vizet...

És igen, találunk egy működőnek látszó vízcsapot! Az első és a második vágány közötti peronon lévő ivókút műkőképességéről meggyőződni nem tudtunk, mert már indult a vonatunk...

De ha a víz keresésében elfáradtunk, akkor szívesen leülnénk. Ez egyébként sem rossz dolog, ha már a hőségtől kóválygunk. De hova is? A néhány pad akad a hetedik és a nyolcadik vágány között. Van valahol valami eldugott váróterem is – jó messze a vonatoktól.
Ha a vonatunk közelében szeretnénk várakozni, akkor bizony sokat kell talpalni a padig. Hiába, a Keletiben nem az utasok kényelmét szolgálják ezek az ülőalkalmatosságok. Rövid felmérésünk eredményeként négy padból négyen vasutasok pihentek, az utasok álltak. Hiába no, megfáradnak a kollégák a munkában...
Az utasok, akik neadjisten fizettek is a jegyükért álljanak csak! Hát mit képzelnek, ennyi pénzért még vizet akarnak inni a MÁV számljára és le szeretnének ülni, amíg nem kerül elő a vonatuk?
Üldögélő jegyvizsgálók, álldogáló utasok. Jól van ez így?

Padot a peronok elején találunk, ott, ahol a kocsivizsgálók szokták várni a következő feladatot vagy éppen az érkező vonatokat. Nem véletlenül ott vannak, hiszen ott kényelmesen lehet pihenni a munka közben...

De az utasok vonat melletti fogadása helyett is kényelmesebb a félárnyékban telefonálni a jegyvizsgálóknak

Az első vágány mellett sem találunk padot...

...bár mintha a távolban lenne egy...

...de ezen is egy vasutas pihente ki a szolgálat fáradalmait. Utas annyira előre nem is sétál el, alig van olyan vonat, ami olyan hosszú lenne, hogy a második és a harmadik vágány kijárati jelzőjének közelében lévő padon lenne érdemes megpihennie

Minderről megkérdeztük volna a MÁV-csoport szóvivői posztjában tetszelgő Hackl Mónikát is, azonban telefonhívásunkra és e-mailünkre sem kaptunk még csak visszajelzést sem. Így csak a korábbi nyilatkozatát idézhetjük, miszerint ő nem foglalkozik sajtós dolgokkal...
Még egy dolgot meg kell jegyeznünk: írásunk nem a padokat elfoglaló vasutasok ellen szól. Ellenkezőleg, váljék egészségükre a pihenés, de azért az a vasút, a MÁV-csoport vezetőitől elfogadhatatlan, hogy az utazóközönség alapvető igényeivel és elvárásaival (amelyek Hegyeshalomtól nyugatra és Komáromtól északra is maguktól értetődők) ennyire nem törődik.
Egy bónuszkép: vajon mikor megy a vonatunk? Melyik hirdetmény az, amelyik érvényes? Amit elvisz a szél hamarosan vagy a másik? Igényes, „európai” színvonalról tanúskodik ez a kép
(fotók: Halász Péter)

Végül csak egy valamit jegyzünk meg: a Deutsche Bahn AG egyes IC- és ICE-vonatokon ingyen jégkrémet oszt, együttműködve az egyik fagylalt-forgalmazóval. Vajon itthon mikor lesz ilyen? A választ megjósolni sem merjük, mert ugye az étkezőkocsik is megszűntek a nyári menetrend életbe lépésekor.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.