2012. 10. 26.

Kötelező belföldi helyjegy a nemzetközi járatokra – időszerű megoldás, kis csapdával

A decemberben esedékes menetrendváltás a feláras, minőségi járatok életében is komoly változást hoz majd. A minőségi nemzetközi járatokra (IC, EC, EN, Railjet) az eddigi, ülőhelyet nem garantáló IC-pótjegy helyett decembertől a IC pót- és helyjegyet kell váltani, ahogyan azt a belföldi IC-vonatokon már megszokhattuk. Ezzel egy régi problémát orovosol a MÁV-Start, ugyanakkor egyes vonatokon egy újabbat is létrehozhat. Mennyiben érdemes változtatni utazási szokásainkon nyugat felé indulva? Kattintsanak a részletekért!



Régi hiányosságot szeretne orvosolni a MÁV-Start a decemberi menetrendváltáskor a nemzetközi minőségi járatokon belföldi forgalomban is bevezetendő kötelező helyjeggyel. A probléma lényege, hogy míg a minőségi nemzetközi járatokra pótjegyet kell váltani, a felárat fizető utas garantált ülőhely hiányában eddig akár állhatott is a vonaton – ugyanis a pótjegy nem tartalmazott helyfoglalást. Joggal sérelmezhették ezt az utasok, sőt, a vonatkozó uniós utasjogi irányelvekkel sem egyezett a korlátozott számban kiadható (azaz kontingentált), de ülőhelyre mégsem jogosító felár.

A probléma megoldása nem volt egyszerű, ugyanis a nemzetközi vonatokra történő foglalásokat a német EPA (Elektronische Platzanweisung) helyközpont koordinálja, melyhez a hazai belföldi jegykiadó terminálok (MAEF) közvetlenül nem csatlakoznak. A kérdéses nemzetközi vonatokon belföldi viszonylatokra a pótjegyet eddig egy, az EPA-ból a hazai foglalásokat nyilvántartó MÁVRES számára lekért kontingensből adták ki. A gyakorlatban ezért a belföldi kontingens kimerülhetett úgy is, hogy még volt ülőhely a vonaton a lehetségesnél kisebb számú nemzetközi foglalás miatt (személyes élmények alapján kiváló rendszeres példa volt erre a Wiener Walzer EN). Előfordult persze ennek ellentéte is, azaz a belföldi pótjegyes utasok a jó kihasználtsággal belépő nemzetközi vonaton az előtérbe szorultak (Railjet-járatokon gyakran előforduló eset). A fővonalak közötti "esélyegyenlőtlenség" is a jelenlegi rendszer hozadéka volt. Míg például Debrecen vagy Pécs felé minden IC-járatra lehetett (és kellett is) ülőhelyet biztosítani, a békéscsabai vonal utasai a számos nemzetközi IC-vonaton csak a szerencséjükben bízhattak ülőhely tekintetében, ezekre ugyanis belföldi viszonylatban nem lehetett ülőhelyet foglalni.

Decembertől viszont a MÁVRES is közvetlenül az EPA-helyközpontból kéri le a belföldi viszonylatra foglalandó ülőjegyet, így megoldható a nemzetközi vonatokra is a belföldi viszonylatban történő ülőhelybiztosítás. Megoldották tehát a hazai helyfoglalási rendszer és az EPA közötti kommunikációt, tehát technikailag komoly előrelépésről beszélhetünk - de hol itt a buktató?

Erdélybe közlekedő IC-vonat – az egyszerűbb eset, itt a nemzetközi forgalomban kötelező helyjegy miatt nyugodtan be lehet vezetni a kötelező belföldi helyjegyet

Egészen egyszerűen ott, hogy a kérdéses járatok egy része nemzetközi forgalomban fakultatív helybiztosítással közlekedik, azaz a belépő nemzetközi utasok egy része nem rendelkezik helyfoglalással. Ők az EPA (és a MÁVRES) számára láthatatlanok, ami azzal is jár, hogy az általuk elfoglalt ülőhelyekre belföldi helyjegyet lehet kiadni.
A fő probléma a nemzetközi és belföldi foglalások elve közötti különbség: míg nemzetköziben a fakultatív jelleg miatt a vonat indulása előtt meghatározott idővel zárásra került a helyjegykiadás, és a lefoglalt helyeket a vonat indulásakor megjelölték – hagyományos vonatokon előre nyomtatott szelvényekkel, a Railjet-vonatokon pedig az ülések felett található digitális kijelzőkön. A helyjegy nélkül felszálló nemzetközi utas (és az eddig csak pótjeggyel rendelkező belföldi utas) így tudta, hogy mely ülőhelyekre nem érdemes ülni, mert a helyjeggyel rendelkező utastárs teljes joggal kérheti a hely átadására. Viszont decembertől ezekre a vonatokra a belföldi viszonylatú helyjegyeket akár a vonat indulása előtt néhány perccel is ki lehet adni - az időbeli korlátozottság hiányára a kötelező jelleg miatt van szükség. Tehát ül a gyanútlan belépő nemzetközi utas a Railjet fedélzetén, miközben Győrben épp az Ő ülőhelyére adják ki a belföldi utasnak a helyjegyet – decembertől ez napi valóság lesz.

A Románia felé/felől közlekedő járatokon természetesen jól fog működni az új rendszer, ugyanis a CFR helyjegy-mániája miatt arrafelé bármilyen, faluzós személyvonatnál komolyabb, sínen mozgó objektumra kötelező volt a helyjegy – azaz eddig is pontosan lehetett tudni, mely ülőhelyeken ül kilépő/belépő nemzetközi utas. Az igazán éles próba a győri vonal lesz, ugyanis itt a nemzetközi járatok fakultatív helybiztosítással közlekednek.
A MÁV-Start berkein belül az a nézet, hogy a külföldi utasok nem spórolnak a 3 euroba kerülő helyjegyen, személyes tapasztalatom viszont az, hogy ez erősen elnagyolt feltételezés, ugyanis a belépő utasok harmada-fele helyjegy nélkül utazik. Majd megtanulják, hogy mi az új módi? Egy reménysugár azért van: a MÁV-Start reményei szerint legalább a nemzetközi foglalások zárásának időpontjában nyilvántartott belföldi foglalásokat jelzik majd a vonatokon - ha ez a gyakorlatban tényleg működni fog, már az is valami.
A belföldi utasoknak sem lesz egyszerű a helyzet, eleinte biztosan nem - joguk van valamire, de ezt adott esetben nem lesz egyszerű érvényesíteni. Izgalmas lesz mondjuk egy gyanútlan koreai turistának elmagyarázni, hogy miért is kellene felállnia az ülőhelyéről egy alapvetően nem helyjegyköteles vonaton. A jegyvizsgálókra is vélhetően komoly terhet ró majd a belföldi helykötelesség fejtegetése a meglepett külföldiek számára.

Mire érdemes tehát decembertől figyelni? A nemzetközi jegyek közül a kedvezményes, kontingentált (azaz korlátozott számban elérhető) SparSchiene jegyek kötelezően tartalmazzák a helybiztosítást is, ezekkel a továbbiakban sem lesz ülőhelyproblémánk. A bármelyik vonatra érvényes nemzetközi jegyek (viszonylati menettérti jegy, kirándulójegy, CityStar, és a többi) mellé viszont érdemes lesz helyjegyet váltani - már csak azért is, mert a Railjet-vonatok 4 másodosztályú kocsija egyre inkább kevésnek bizonyul a erősödő Budapest és Bécs közötti forgalomban. A vasárnapi estéken Ausztria felé induló vonatokra pedig a fakultatív nemzetközi helybiztosítás tényét el is felejthetjük, ha nem akarjuk a belföldi szakaszt biztosan állva tölteni.

Összefoglalva: úgy tűnik, hogy az egyik oldalon (pl. 120-as vonal) teljes siker érdekében a másik oldalon (1-es vonal) kissé rizikós megoldást sikerült összedobni. (Bár a nyugat felől érkezőknek más téren amúgy is „coki” lesz, ez most ilyen korszak?) Ha optimisták akarunk lenni, legalább remélhetjük, hogy a mostani legalább egy lépés lesz a nemzetközileg elszigetelt MÁVRES végleges kiváltására. Az osztrák szövetségi vasút például belföldi járataira is az EPA-n keresztül ad ki helyjegyet, míg a MÁV-Start belföldi IC-járataira külföldön, vasúti pénztárban nem tudunk helyet foglalni, legfeljebb interneten keresztül. Ennél már csak a CFR tud cifrábbat, de hogy a MÁV-Start miért ragaszkodik görcsösen a kötelező helyjegyhez, az túlmegy ezen cikk keretein.

Railjet-ek a bécsi Westbahnhofon – decembertől változik a képlet? A nyugat felé induló továbbra is fakultatív helybiztosításos, ahogy kelet felé induló is – csak az utóbbin a helyjegy nélküli nemzetközi utast félúton felállíthatják majd valami helyjegynek látszó papírfecnivel hadonászva
(a szerző felvételei)

Felmerül a kérdés, hogy van-e (illetve volt-e) más megoldás. Elviekben igen, a gyakorlatban talán... Kézenfekvő lett volna, hogy csak ott vezetik be a kötelező belföldi helyjegyet, ahol nemzetközi forgalomban is kötelező a helyjegy – ez lényegében a CFR, azaz Románia felé közlekedő vonatokat jelenti. Sajnos ez részmegoldás az alapproblémára, mert marad bőven olyan vonat, ahol felár ellenében is csak a folyosón utazás marad. A nemzetközi forgalomban kötelező helyjegyváltás bevezetése teljesen idegen az osztrák, német és svájci vasutaktól, így a győri vonalon ez sem kivitelezhető. Elvileg lehetséges megoldás lenne a fakultatív belföldi helybiztosítás az EPA-központon keresztül, hasonlóan a nemzetközi helyfoglaláshoz. Ez viszont csak a pótjegy kivezetése mellett történhetne, ugyanis annak megtartása esetén továbbra is ellenkezne az utasjogi irányelvekkel. Ezen túl a fakultatív helybiztosítás idegen a hazai gyakorlattól - utoljára kissé összetákolt módon a 2004-ben újrafeltalált expresszvonatokon volt ilyen – így ismét csak részmegoldás. A legmerészebb lehetőség az általunk is már sokszor javasolt módon a felár kivezetése és a helyjegy fakultatívvá tétele lett volna, az osztrák, német, brit, svájci és más vasutakon alkalmazott módon. Sajnos a MÁV-Start álláspontja szerint a belföldi minőségi kapacitás korlátozottsága miatt nem vállalható egy ilyen nagymérvű „nyitás”, illetve a különféle okokból a kötelező helyjegy intézménye is erősen preferált...

Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.