2012. 11. 23.

Nézegessen tiszta állomásokat!

Többször is foglalkoztunk már a hazai vasútállomások és megállóhelyek tisztaságával és általános állapotával-rendezettségével. A közelmúltban kampány is zajlott a MÁV hálózatán, ezért most pihenésképpen nézegessünk együtt tiszta állomásokat – onnan, ahol valóban tiszták az állomások! Vajon földrajzilag vagy szemléletileg kell messzebb repítenünk a kedves olvasót?



Az ajánlóban feltett kérdésre mindenki saját belátása szerint válaszolhat a képek megtekintése után. Annyi azonban biztos, hogy az éremnek két oldala van: a vasút hozzáállása és törődése egy dolog, a másik viszont az utazóközönség, illetve még inkább a „balhéra” vágyó rongálók léte vagy hiánya. Értékelhetjük az értékelési rendszert, és somolyoghatunk a vezérigazgatói grafitti-mentesítésen, ha egyszer valaki csak összefirkálja azt a fránya aluljárót újra meg újra, ellopja a szappanadagolót a vonatok fedélzetéről, és így tovább. Skóciában – ahonnan következő képeinket válogattuk – minden megállóban komoly térfigyelő kamerarendszer üzemel, de a BKV/BKK bekamerázási ötletei kapcsán szakértők figyelmeztettek, ez sem feltétlenül megoldás. Mi legyen tehát? Nincs más, mint várni, amíg mentalitást is lehet importálni Skóciából?

(A bezzegezők és ellen-bezzegezők kedvéért fontosnak tartjuk megjegyezni: igen, tisztában vagyunk azzal, hogy az Egyesült Királyságban a vonatjegyek ára a zsebmetszés kategóriájába tartozik. Azzal is, hogy ott a fizetőképes kereslet is kicsit másképpen alakul, és nem az utasok egyharmada fizet teljesárú jegyet. És mégis, valamiért ez a poszt kikivánkozott...)

Bellshill megállóban rendezett esőbeálló, digitális kijelző, és ürített szemetesek várják a nagyérdemű közönséget. Az is látszik a peron és a gyalogosfelüljáró állapotán, hogy nem frissen felújtott megállóról van szó - mégis, az alapvető létesítmények rendben vannak

Uddingston állomás személyzete az automata ajtóval ellátott mellékhelyiségeket tölti fel papíráruval. Az olvasó figyelmébe ajánljuk még a dísznövényeket is!

Glasgow Central oldalsó szárnya – nem éppen úgy néz ki, mint a Keleti pályaudvar a Kerepesi út felől

Glasgow Central csarnokában sem lehet ugyan enni a padlóról, de nem sokban hasonlít mondjuk a budapesti Nyugatira a tisztaság és ízléses belsőépítészet terén (nem találunk például „tájba nem illő” hevenyészett újságosstandokat)

Port Glasgow megállóhely – egy dézsa virág és általános rendezettség

Paisley Gilmour Street állomás – stílusos világítás, ízléses hirdetőtáblák, korrekt állapotú padok, és úgy általában, harmonikus megjelenés

Ugyanitt a váróterem falán jobb oldalon látható hősugárzó működését az alatta látható kapcsolóval a kedves utas szabályozhatja

A mozgássérültek számára is igénybe vehető mellékhelyiségben figyeljük meg a WC-kefét (nincs leláncolva!), valamint a hőfokszabályzós vízmelegítőt a csapteleptől balra. Itthon hány perc alatt tűnnének el ezek az alkatrészek?

Világvége alsó (angol hangja Girvan állomás) igazi kis ékszerdoboz, az állomási személyzet vonatmentes időben nagy hangsúlyt fektet a dísznövények állapotára

Magától értetődő, hogy Világvége alsón is fizethetünk kártyával a menetjegyért, és a hallássérültek kiszolgálására is felkészült a pénztár

Troon állomása alig néhány fényévre van a „vasútállomás” szóról a hazai közönség eszébe jutó állapotoktól

Troon állomási személyzete vonatmentes időben áttörli a padok háttámláját. Itthon egy ilyen fotó elkészítésénél talán még a lottóötösre is nagyobb az esély?

Kilmarnock állomás, makulátlan állapotú fehér padokkal. A virágokat éppen ottjártamkor locsolták az állomás dolgozói. Vajon a munkaköri leírásuk része, vagy csak az esztétikai érzékükből fakad?

A Glasgow kéregvasúti vezetésű „S-Bahn” szakaszán fekvő Anderston állomáson a fehér oszlop fehér maradt, a kék padokból pedig nem hiányoznak a lécek

Exhibition Centre állomás peronjára a helyi Rotary Club jóvoltából jut friss virág a stílszerű virágtartóba. Képzeljék el ugyanezt Kőbánya-alsón!

Kilwinning állomás ezüst fokozatú kitüntetést kapott állomástisztaságra a Keep Scotland Beautiful mozgalomtól. Zuglónak mi járna, és ki adhatná?

Perth állomáson a falfirka nem ismert...

...és a padokat sem verik szét. Mentalitást vajon lehet importálni?


Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.