2012. 04. 30.

Átalakult az Alföld

Új szakasszal és rengeteg valós épülettel bővült hazánk büszkesége, a legendás Alföld vonalhálózat. Rőfi Ákos ezúttal is fantasztikus munkát végzett, és több fejlesztő segítségével valósabb kinézetet kapott a Microsoft Train Simulator egyik leghíresebb pályája. Az Alföld hálózat története már hét évre nyúlik vissza. Az új szakasz mellett a pálya történetével is megismerkedhetnek.

Dahlemi tűz

Berlin egyik kedves nevezetessége a nádfedeles metróállomás az U3-as vonal Dahlem-Dorf megállójában. Az 1912-1913-ban években elején épített felvételi épület jellegzetes nádfedele azonban nem egyszer kapott már lángra – legutóbb az elmúlt hétvégén.

2012. 04. 29.

Az INDUSI: magyar vonatkozások

Leírásunk második felében részletesebben kifejtjük, hogy az induktív vonatbiztosítás, majd később, a valódi vonatbefolyásolásra képes PZB kifejlesztésével olyan eszköz került a német nyelvterület vasútjainak kezébe, mely – ahogy mondani szokás – „egyszerű, mint a faék”. Mégis: megítélésünk szerint még szakszerűtlen kezelés mellett is nagyobb biztonságot nyújt, mint a magyar EVM 120. De mire alapozzuk ezen állításainkat?  De mire alapozzuk ezen állításainkat?

2012. 04. 28.

Az INDUSI: vonatbiztosítástól a vonatbefolyásolásig

A német vasutak jelzőiről szóló sorozat kapcsán kis kitérőt kell tennünk a vonatbefolyásoló berendezések felé, ugyanis e fény- és alakjelzők ismertetése során nehezen kerülhetők meg olyan fogalmak, mint az „INDUSI”, „PZB”, vagy a „pontszerű vonatbefolyásolás”. Tapasztalataink szerint ez a téma a vasúttal foglalkozók körében rendkívül népszerű, de vele kapcsolatban felmerül néhány pontatlan megállapítás, vagy félreértésből származó téves problémafelvetés, nem utolsósorban pedig egyfajta félelem is. Két részből álló „sorozatunk” első felének célja, hogy ezeknek a problémáknak legalább egy részét tisztázza.

2012. 04. 27.

Nem kell nézegetni

Elmaradhat a berlini S-Bahn-hálózaton a homokszóró tartályok tartalmának manuális ellenőrzése. Erre az S-Bahn Berlin GmbH és a Knorr-Bremse együttműködésével kifejlesztett berendezésnek köszönhetően nyílik lehetőség.

Szertefoszló cseh álmok

A Deutsche Bahn AG a jövőben nem a cseh állami vasúttársasággal, a ČD-vel kíván együttműködni. A hírek szerint a Prága–Hamburg viszonylaton például a Student Agency vasúttársaságával, a RegioJettel kooperálnának. Ráadásul lehet, hogy mégsem vesznek Railjetet sem a csehek – pont eme lépés miatt.

Egyből kettő

Május 2-án új autóbusz-viszonylat indul az osztrák fővárosban. A 79B jelzésű járat azonban nem lesz igazán új, hanem a meglévő 80B jelzésű autóbusz-viszonylat átszervezésével jön létre.

2012. 04. 26.

Ritkább és drágább lesz Sopronban a buszközlekedés

Ritkábban és drágábban járnak május elsejétől Sopronban a helyi tömegközlekedést biztosító autóbuszok, miután a megyei jogú város közgyűlése – 14 igen szavazat és 4 tartózkodás mellett – jóváhagyta az erről szóló indítványt csütörtökön.

Vasút alul, védett személyek felül – ingatlanfejlesztési zsákutca?

A vasúti területek befedése az ingatlanfejlesztés kedvelt módszere az utóbbi időben. Előnyei nyilvánvalóak, de az is előfordulhat, hogy később az épület szempontjai miatt a vasútüzem szenved hátrányt – egy ilyen esetet mutatunk be az alábbiakban.

Megújuló IC-kocsik

Az SBB-vel kötött üzlettől elállt a DB AG, azonban saját maga a meglévő IC-kocsikat felújítja. A munkát a neumünsteri főműhelyben végzik és az elkövetkező két évben 770 jármű újulhat meg.

2012. 04. 25.

Jegyautomatákat vesz az SBB

Kereken ezer jegyautomatát állít szolgálatba az SBB a közeljövőben. A Scheidt & Bachmann által készített szerkezetekkel meglévő gépeket cserélnek le Svájcban.

Megmenekülnek a vicinálisok

Megmenekülhetnek a brandenburgi mellékvonalak. A tartomány – legalábbis a 2012-2013-as menetrendi évadban – egyetlen vonalon sem mondják le a személyszállító vonatok közlekedését. Ezt Jörg Vogelsänger, a tartományi közlekedési miniszter jelentette be.

NFM: buszbérlettel vonaton huszonegy vasútvonalon

Egyetlen bérlettel utazhatnak vonaton és autóbuszon is az áprilisi menetrendi változásokban érintett huszonegy vasútvonal mentén élők május elsejétől, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) kezdeményezése alapján a MÁV-START a vonatai által érintett 197 település közötti utazásra jogosító buszbérleteket is elfogadja a jövő hónaptól.

Nem lesz második alagút

Nem lesz második gyorsvasúti alagút Münchenben. A hírek szerint a „2. Stammstrecke” tervét fel fogják adni, legalábbis ha lehet hinni Horst Seehofer tartományi miniszterelnök minapi kijelentésének. A civilek üdvözlik a tervek ejtését.

2012. 04. 24.

Meglépett a villamos

Kilométereken át vezető nélkül száguldott egy villamosvasúti kocsi Oroszországban. A novoszibirszki villamos elszabadult járművét végül sikerült megállítani, de hogy miképpen szökött meg a villamos, azt egyelőre nem tudni.

Terjeszkedik a BID

Továbblép a mostani lehetőségeihez képest a Pozsonyi Közlekedési Szövetség, a BID. Kiterjesztenék a bérletek érvényességét és ütemes menetrendet vezetnének be a városon belüli vasútvonalakon.

Rövidke IC

Meglehetősen rövid és emiatt ugyancsak jól kihasznált szerelvénnyel bír a Lillafüred nevet viselő InterCity-páros. A Budapest és Miskolc között közlekedő járat nem csak a hossza miatt érdekes, hanem sok más miatt is! Nézzük hát ezeket.

2012. 04. 23.

Eltűntek a feketézők

Diadalmas sajtóközleményben számol be a Wiener Linien a szigorított ellenőrzések hatásáról: kerek hatvanezer potyázó tűnt el a megemelkedett bírságok és a szigorúbb ellenőrzés eredményeként.

Tiltakozik a vasúti járatritkítások miatt a PVDSz

A Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete (PVDSz) tiltakozik a vasúti járatritkítások miatt és aláírásgyűjtésbe kezd.

Aláírták a Bajánsenye–Boba vasúti szakasz korszerűsítési szerződését

Aláírták a Bajánsenye–Boba közötti vasúti szakaszra telepítendő európai egységes vonat-befolyásoló rendszer (ETCS) tervezésére és kivitelezésére szóló szerződést hétfőn, Budapesten a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. székházában.

Cseh vendég

Bő egy hónapos tesztüzemre érkezett a németországi Chemnitz városába a Škoda villamosa. A 15T, azaz a ForCity típus egyik képviselője május 20-áig bizonyítja tudását az egykoron Karl-Marx-Stadtnak hívott városban, ahol nem újdonság a prágai villamos.

Berlin: bővülhet a Talent-flotta

A három mellett már az ötrészes motorvonatok is közlekedhetnek a német vaspályákon a Szövetségi Vasúti Hatóság minapi döntése értelmében. Így aligha lehet gond a június 3-án nyitó Willy Brandt repülőtér vasúti kapcsolatával, hiszen a DB AG többek között itt vetné be a vonatokat.

2012. 04. 22.

Jelzős fejlesztések az NDK-ban

A második világháború elvesztésével és Németország 1949-ben bekövetkezett formális kettészakításával végérvényesen lezárult az egykori Birodalmi Vasút korszakában kezdődött, organikusnak mondható fejlődés, és a két Németország két német vasútja nem csak a járműpark, hanem az üzemvitel és a jelzési rendszerek területén is fokozatosan külön utakra lépett. A DR (vagyis az NDK államvasútja) szempontjából ez az OSzZsD-szabványhoz való közeledést és a korábbi német hagyományok részbeni feladását jelentette. Cikkünk a „jelzős sorozat” harmadik darabja.

Két vonat összeütközött Amszterdamban

Amszterdam belvárosában szombat este összeütközött két személyszállító vonat, a balesetnek nagyon sok sérültje és halottja is van.

2012. 04. 21.

Eladó az SZKT néhány villamos matuzsáleme

Nincs pénze a Szegedi Közlekedési Társaságnak (SZKT), ezért a cég a „kiöregedett” bengálik mellett több járművet értékesít a nosztalgiaflottájából is - írta szombaton a Délmagyarország.

Kékek a tótoknál

Április közepe, nevesül 2012. április 16. óta ismét kijárnak Szlovákiába a magyar vasúttársaság gépei. Persze, a határállomások eddig is szerepeltek a repertoárban, de most már Zólyomba, Révkomáromba és Pozsonyba is ad gépet a MÁV-csoport – színtisztán belföldi vonatokra. De ez sem újdonság, hiszen volt idő, amikor Pozsonyban rendszeresen megfordultak a magyar mozdonyok. Csanádi Sándor fotóinak segítségével idézzük meg ezeket az időket.

Májustól jön Dávid

Úgy hírlik, május 1-jével veheti át a MÁV elnök-vezérigazgatói posztját Dávid Ilona. A GYSEV első emberének érkezésével a MÁV-nál is jelentős személyi változásokra kell készülni: távozhat többek között a MÁV-START első embere, Kővári Zsolt is.

2012. 04. 20.

Fónagy kormánybiztos lesz, Szarvas közös megegyezéssel távozik

A közösségi közlekedés átalakításáért felelős kormánybiztos lesz május 1-jével Fónagy János, a fejlesztési tárca államtitkára; Szarvas Ferenc 30 napon belül, közös megegyezéssel távozik a MÁV Zrt. éléről.

Közművek Hosszú Éjszakája – Bécsben

Negyedik alkalommal rendezik meg a hatalmas népszerűségnek örvendő Lange Nacht der Wiener Stadtwerke nevű rendezvényt, amelyen a bécsi közműcégeket lehet meglátogatni. A rendezvénynek számos közlekedési állomása is lesz, ismerjék meg miért érdekes május első szombaján Bécsbe látogatni.

Völner Pál: a MÁV élére nem kerül miniszteri biztos

A MÁV élére nem kerül miniszteri biztos, lesz utóda a MÁV-tól távozó Szarvas Ferenc elnök-vezérigazgatónak, és a közösségi közlekedés átalakítását lehet hogy intenzívebben fogja felügyelni a kormány - mondta Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára pénteken az MR1 Kossuth Rádió 180 perc című műsorában pénteken.

Elkészült az első MAN troli honosítása

Elkészült az első, használtan Németországból vásárolt trolibusz honosítása. Az Eberswaldéból vett használt trolik első példánya ugyan még tavaly nyár elején megérkezett, de a hatósági eljárások lassúsága miatt csak mostanra lett bármi az első példány átalakításából. Hamarosan indulhatnak a tesztek!

Hibrid Desiro

A közúti forgalomban már bevett hajtási módnak számít a hibrid hajtás. A vasúton azonban még meglehetősen ritka a környezetet kevésbé terhelő módon működő dízeljármű. A DB AG most egy nagyot lép előre és egy utasforgalmi járművén teszteli az új meghajtási módot.

Jöhet a miniszteri biztos – vagy mégsem?

Akár már ma, azaz április 20-án, pénteken miniszteri biztos veheti át a távozó MÁV-vezér, Szarvas Ferenc helyét. A miniszteri biztos személye pedig lapértesülések szerint a GYSEV mostani elnök-vezérigazgatója, Dávid Ilona lehet. Vagy mégsem?

2012. 04. 19.

Az oroszok már Sopronban vannak!

Megérkezett Sopronba az első Ludmilla. A német vasútnál 232-es sorozatszámként ismertté vált orosz dízelgép a GYSEV Cargonál áll szolgálatba. A „repcevasút” bérli a gépet a DB Schenker romániai leányvállalatától és hamarosan három másik társa érkezik a Hűség Városába.

Emelnek és csökkentenek

Változnak a bécsi városi közlekedés viteldíjai. Május 1-jétől lesz olyan jegytípus, amelyiknek csökken az ára, de lesz olyan is, amelyiké emelkedik. A nyertesek egyértelműen a bérletes utasok lehetnek.

Vendégmunkás Szlovákiában

Különös vendégmunkással találkozhatnak mostanában Érsekújvár környékén. Bár a MÁV-csoport mozdonyai időről-időre felbukkannak a szlovák síneken, azért egy V43-as 431-es egy szlovák belföldi személyvonat élén mindig feltűnést kelt.

Kemények az ülések

Tiltakozik az utasok érdekeit képviselő IGEB a BVG döntése ellen, ami szerint a metrók párnázott üléseit kemény, műanyagból készült felületekre cserélik. Szerintük nem csak kényelmetlen, de balesetveszélyes is az újítás.

2012. 04. 18.

Ludmilla a láthatáron

Immáron biztos, hogy a GYSEV leendő nagydízeleinek egyike tette be a lábát a magyar vasútra. Április 18-án délután ugyanis egy zöld-sárga V43-as 430-as társaságában láttak egyet Békéscsabán.

Nosztalgia ingavonat

1965-ben épült, tehát újabb konstrukció, mint egy V43-as. Egy Bhv-nál meg főleg újabb és BDt is van hozzá – ráadásul 200-as pályaszámcsoportú! Mi lehet az? Nos, a megoldást nem Magyarországon kell keresni, hanem Svájcban. Elkészült ugyanis az egykori Mittelthurgaubahn ABDe 4/4-es sorozatú motorkocsijának felújítása.

Rossz helyen állt a markoló

Úgy tűnik, megvan az oka az április 13-i, három halálos áldozatot is követelő vasúti balesetnek. Akkor életét vesztette a mozdonyvezető és két pályamunkás, tizenhárman pedig megsérültek.

Júniusban jön a pályáztatás

Sajtóhírek szerint legkorábban júniusban írhatják ki az üzemeltetési pályázatot a berlini S-Bahn egy részére. Az idő azonban szorít, hiszen 2017-ig fel kell készülnie a lehetséges nyertesnek, különösen járműfronton, mert a mostani szerelvények aligha maradnak szolgálatban.

2012. 04. 17.

Útközben otthon

Unterwegs zuhause, azaz útközben is otthon mottóval indított kampányt a Svájci Szövetségi Vasút, az SBB. A fenntartható mobilitás fontosságára és a vasúti közlekedés kényelmére szeretnék felhívni a figyelmet. Innen, Közép-Európából csak azt üzenhetjük: sikerült! Íme egy bezzegország bezzegvasútjának bezzegreklámja!

Nyugdíjba megy a Vasdisznó

A DB AG 103 245-ösöe után egy újabb mozdony vehet – talán csak átmeneti – búcsút a német sínpároktól. A masina a Mittelweserbahn 1020 041-ese, az egyik utolsó „Vasdinszó” avagy „Német Krokodil”, amelyik nem nosztalgiaüzemben dolgozik.

Átadták a csarnokot

Ahogy megírtuk: hétfő óta ismét járnak a berlini S-Bahnon, az Ostringen. Átadták ugyanis az Ostkreuznál az új csarnokot, amely a Ringbahn szerelvényeinek végleges otthona lesz. A korábbi peron mellett 2013-tól regionális vasúti szerelvények állnak majd meg.

Nagyobb a baj, mint gondolták

Nagyobb lehet a baj a berlini gyorsvasúton, mint az eddig gondoltuk. Előbb a járművek okoztak fejtörést, majd a személyzethiány miatt nem tudták teljesíteni a megrendelt szolgáltatást. Lehet, hogy most egy újabb időzített bombára bukkantak?

2012. 04. 16.

Újra EB-mozdonyok

Alighanem jó lehetett az osztrákok ötlete, hogy a 2008-as osztrák-svájci labdarúgó EB idejére megannyi Taurust öltöztettek a résztvevő országok nemzeti színeibe. A lengyel kollégák megirigyelték az ötletet és magukévá tették az ideát.

Felújítják az esztergomi vonalat

Az Északi Vasúti Duna-híd és Pilisvörösvár közötti vasúti szakasz korszerűsítése során 29 kilométeren újítják fel a vasúti pályát, valamint második vágány is épül Aquincum és Pilisvörösvár között – tájékoztatta a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) hétfőn az MTI-t.

Gotthard-motorvonatok: keresik a gyártót

Összesen huszonkilenc új motorvonatot vásárolna a svájci szövetségi vasút. Az új szerelvényeket 2017-től vetnék be az észak-déli forgalomban, jellemzően a Gotthardbahn vonalán.

Premier tető alatt

Hosszú évek után ismét tető kerül a Ringbahn vonataira váró utasok feje fölé. Több hetes vágányzár keretében átkötötték az S-Bahn-vágányokat az őket megillető helyre, az új csarnokba. Ezzel egy jelentős fejezet zárult le az Ostkreuz átépítésében.

2012. 04. 15.

Elment a Palóc-expressz

A Budapest és Balassagyarmat között közlekedő, illetve közlekedett gyorsvonat ékes példája lehet a szabaddemokrata Kóka János nyomdokaiba szegődött Nemzeti Fejlesztési Minisztérium ámokfutásának. A MÁV-csoporttal karöltve véghez vitt irtást ugyan a „párhuzamosságok megszüntetése” jeligére végezték, de ez csak a látszat. Vajon miért is csak mintegy harminc autóbuszjárat szűnt meg a közel félezer vonattal szemben?

Megint cserélnek?

Könnyen előfordulhat, hogy ismét személycserékre kell számítani a MÁV-csoportnál. Ezúttal magát az első embert, Szarvas Ferencet fogják leváltani, ha igazak egyes hírportálok értesülései.

2012. 04. 14.

Nyugaton a helyzet…

Amíg Európa szovjet-blokkhoz tartozó felén a hatvanas évek közepéig nagyjából befejeződött a jelzőrendszerek egységesítése, addig az OSzZsD nagy „ellenfele”, az UIC illetékessége alatt működő vasutak tekintetében 1991-ig kellett arra várni, hogy egy meglehetősen szűkszavú ajánlás felállítson bizonyos minimális követelményeket a jelzési képeket illetően. Ennek ellenére a nyugat-európai nagy vasútüzemek kifejezetten lagymatag ütemben mozdultak el a – legalább részleges – egység elérése felé. Jelzési rendszerekről szóló sorozatunk második cikkét olvashatják.

2012. 04. 13.

Debrecen: felfordulás van, villamos nincs

2012. május 31. fontos dátum lehetne Debrecen városának életében, de sajnos nem lesz az. Ekkor kellene az eredeti tervek szerint átadni a 2-es villamos vonalát a forgalomnak. Hogy hol tart jelenleg az építkezés? Tartsanak velünk, megmutatjuk!

Külföldi bevetés

Gondolták volna, hogy immáron 18 esztendeje, hogy Budapest és Berlin között (is) közlekednek a MÁV spanyol és jugoszláv gyártású kocsijai? Pedig így van, a Hungária szerelvényeiben ekkor bukkantak fel ezek a jellegzetes és ma is szolgáló személykocsik.

Személyvonat ütközött egy munkagéppel Németországban

Hessen tartományban, Hanau közelében egy személyvonat ütközött össze egy pályaépítést végző markolóval péntekre virradó éjjel, hajnali egy óra körül. Hárman meghaltak a balesetben.

Lemoshatják a vonatokat

Használhatja a cseh RegioJet az államvasút kezelésében álló kocsimosókat. Erről állapodott meg a két fél, miután a jó ideje tartó vita végére került pont.

2012. 04. 12.

Menetrendváltás – 2012. április

A következőkben a MÁV Zrt. közleményét adjuk közre. A dolgot szánt szándékkal nem kommentáljuk, illetve nem dolgozzuk fel. Annyira megéri eredetiben közölni a MÁV-csoport szánakozó, majdnem mártír hangvételt megütő sajtóközleményét. Úgy tűnik, mintha ők nem is akarták volna az esztelen járatritkítást. Igaz, ami igaz, képletesen a vasút torkának szegezte a kést az NFM, de azért maradjunk annyiban, hogy a MÁV-csoport buzgón helyeselt és azonnal teljesítette a kérést, ami „felülről jött”. Tehát akkor a következőkben úgy teszünk, mint az átlagosan átfogó közlekedési portálok.  Megjegyezzük: a vastag betűs kiemelések az eredeti szövegben is így szerepeltek.

Jöhetnek a japánok?

A német állami vasúttársaság, a DB AG új motorvonatok beszerzését fontolgatja. Ezek azonban könnyen lehet, hogy nem hazai gyártótól jönnek, ugyanis a Siemens és a Bombardier is tett arról, hogy a DB AG komolyan megfontolja, rendel-e tőlük újabb vonatokat?

A GYSEV is a FLIRT-re szavaz

Kiderült, ami már eddig is tudható volt: a GYSEV a Stadler FLIRT motorvonatai mellett tette le voksát. A sajnálatos módon csak magyarországi forgalomban alkalmazható vonatok gyártására vonatkozó szerződést aláírta a megrendelő és a gyártó képviselője.

Vicinális-irtás

Nem csak kishazánkban nem szereti a politika a mellékvonalakat. A nagy bezzegországban, Németországban sincs ez másképpen: 1990 óta megannyi mellékvonal tűnt el az egykori NDK területéről és a folyamat most is folytatódik. Igaz, a német civilek eredményesebben tiltakoznak.

Összekötötték

Rohamtempóban épül a leendő bécsi főpályaudvar. Április elején a pályaépítők bekapcsolják az átmenő vágányokat az osztrák vasúti hálózatba, immáron nem ideiglenes vágányokon lehet megközelíteni a leendő vasúti csomópontot. A decemberi menetrendváltástól pedig már forgalomba is helyezik a létesítményt – igaz, csak részlegesen.

2012. 04. 11.

Nagysebességű vonatozás

Mintegy két és fél év várakozás után immáron itt van, elkészült: elérhető a Berlin és Hannover közötti nagysebességű pálya ingyenes és igényes változata az MSTS-ben vezető virtuális mozdonyvezetők számára.

Bevásárol a Deutsche Bahn

Tizennégy FLIRT és huszonnyolc Coradia Continental vásárlása mellett döntött a DB AG. Az összesen 42 motorvonat beszerzésére összesen 210 millió eurót, közel 62 milliárd forintot fordít a német vasúttársaság. Az új vonatok a Ruhr-vidéken állhatnak forgalomba.

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.