2013. 02. 22.

Az EU vizsgálódik, Grube menne

Az Európai Unió különálló, független pályavasutat szeretne, de a szövetségi kormányzat nincs éppen ezen a véleményen. Viszont ha engednek a brüsszeli nyomásnak, akkor távozik a DB AG első embere. Vagy mégsem?


Kötelezettségszegési eljárást indított az Európai Bizottság Németország ellen az elmúlt év végén. Az EU irányító testülete nevében Siim Kallas, a közlekedésért felelős biztos kifogásolta, hogy a DB AG az infrastruktúra irányítója és egyben operátor is. Így a különféle tevékenységekből befolyó bevételekkel a többi üzletágat finanszírozhatják. Ez pedig – különösen a pályavasút esetében – nem megengedhető.
Ugyanis a pályavasút komoly állami támogatást kap és ennek megfelelően igen komoly nyereséget is elkönyvelhetnek. Azonban ebből a nyereségből nem részesül megfelelő mértékben a pályavasút, hanem a DB AG-n belül más ágazatokhoz kerül a többletbevétel. A biztos példaként azt hozta fel, hogy a pályavasútnak adott állami forrásokból a DB AG például külföldi érdekeltségeit növelte különféle közlekedési társaságok felvásárlásával. Emlékezzünk csak: legutóbb a román RegioTransot vásárolta fel a DB AG. De az is kifogásolható, hogy a tartományok a közszolgáltatási szerződés keretében gyakorlatilag kifizetik a pálya- és állomáshasználati díjat az operátoroknak, ez a pénz pedig a pályavasút bevételei után átkerül más ágazatokhoz, így közvetve közpénzből terjeszkedik a DB AG, miközben az infrastruktúra jelentős fejlesztési hátránnyal küzd.

A pályavasút nyereségéből főleg a többi ágazatot fejleszti a DB AG – ez Brüsszel szerint nem megengedhető

A Bizottság jelezte: elvárják, hogy jogilag, pénzügyileg és gazdaságilag is önálló, független pályavasút működjön Németországban, tisztán elválasztva a hálózatüzemeltetési feladatokat a DB AG többi érdekeltségétől.
A szövetségi kormányzat azonban nem feltétlenül támogatja az EU álláspontját. Korábban is ellenezték a hasonló lépéseket, azonban eddig nem kifogásolták Brüsszelből ilyen magas szinten az uniós jogszabályok megsértését.

A magánvasúti operátorok által fizetett pályahasználati díjból más üzletágak fejlesztéseit és külföldi terjeszkedést finanszíroz a DB AG
(fotók: Halász Péter)

Mindeközben Rüdiger Grube, a DB AG első embere a Der Spiegel információi szerint ultimátumot intézett Angela Merkel felé: ha a mostani brüsszeli követeléseknek enged a szövetségi kormányzat, azaz szétdarabolja a DB AG-t és különválasztják a pályavasutat, akkor lemond a cégcsoport vezetéséről. Bár a DB AG megerősítette, hogy a témában konzultált a kancellár asszony és a vezérigazgató, de a „zsarolás” tényét nem említették, később pedig tagadták, hogy bármiféle beszélgetés lett volna a témában.
Grube visszalépése azért is komoly gondokat okozna, mert nemrégiben hosszabbították meg a cégvezető mandátumát, mondván elégedettek a munkájával. Az erre illetékeseket tették ezt úgy, hogy még bőven ráértek volna a témára 2013 második felében visszatérni.
A kötelezettségszegési eljárásnak egyébként komoly politikai következményei is lehetnek, ugyanis idén tartják a szövetségi választásokat Németroszágban, ahol Angela Merkel kormányzatának több közlekedési témájú ügyet is meg kell magyarázni a választóknak, ami nem biztos, hogy könnyű feladat lesz.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.