2013. 03. 04.

Megújuló vasútállomások elit klubja

Újabb vasútállomások újulhatnak meg az EU támogatásával. A 9,9 milliárd forintos programban huszonhat vasútállomás érintett, lesz, ahol kormányablak is nyílik.

Összesen huszonhat vasútállomás újul meg az Európai Unió támogatásával. A legtöbb létesítmény a 30-as és a 120-as vonal mentén található, a MÁV Zrt. közlése szerint ezek a nagyprojektekben érintett vasútvonalak. Valóban, a 30-as vonal Budapest és Székesfehérvár, a 120-as pedig Szolnok és Lőkösháza között újul meg. Ehhez képest azonban Balatonszentgyörgy, Keszthely és Tapolca újul meg a Balaton térségében, Baranyában Pécs állomása, míg Budapest környékén Zugló, Kőbánya alsó, Kőbánya-Kispest, Rákos és Rákoshegy fiatalodhat meg. Hogy ezek közül mennyi nem a 30-as és a 120-as vonal mellett fekvő állomás, abba ne menjünk bele.
Mindezek mellett a Keleti, a Nyugati és a Déli pályaudvaron; valamint Győrben, Székesfehérváron, Kaposváron, Pécsett, Érd alsón, Szekszárdon, Vácott, Cegléden, Kecskeméten, Szegeden, Szolnokon, Békéscsabán, Miskolcon, Debrecenben és Nyíregyházán kormányablakot is létrehoznak.
A tervek szerint a felújítási program 9,9 milliárd forintba kerül majd. A projekt az állomások fő utasforgalmi létesítményeinek azonos standardokat és arculati elemeket követő megújítását, átépítését, kormányablakok létrehozását tartalmazza. A kivitelezési szerződéseket 2013. december 31-ig meg kell kötni az alvállalkozókkal. A kormányablakokkal is ellátott állomások átalakítását 2014. március 30-ig, a többi helyszíneken a munkát 2015. szeptember 30-ig kell befejezni.
A projekt mindenesetre ígéretes, azonban fenntartással fogadjuk például a Keleti vagy a Nyugati pályaudvar „felújítását”. Ezek, ismerve az elmúlt évtizedek helybenjárását, aligha lesznek valódi felújítások, legfeljebb toldás-foldás lesz mindössze, a kormányablakok környékén számíthatunk némi „pontszerű” felújításra. A helyszínek kiválasztása is meglehetősen furcsa: Rákoshegy felvételi épülete a közelmúltban újult meg, már amennyire egy közel fél évszázados építmény ezt megteheti. Ezek fényében kissé furcsák a kiválasztási szempontok, mindazonáltal üdvözlendő, hogy például Rákos állomás megújulhat. Vajon valódi felújítás lesz mindez? Magasperonokat kap az állomás, rendbe rakják a pályát vagy mindössze arról van szó, hogy új táblákat raknak majd ki? És vajon miért maradt ki a sorból Kőbánya felső, ahol lassan peronról sem beszélhetünk, nemhogy magasperonról...

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.