2013. 10. 14.

Emeletes a müncheni S-Bahnra?

Hosszú évtizedek után ismét felmerült, hogy emeletes kocsikkal vegyék fel a harcot a zsúfoltság ellen a müncheni S-Bahn-hálózaton. Volt már ilyen kísérlet 1989-ben, azonban akkor nem jött be ez a rendszer. Most az expressz-S-Bahn esetén mégis sikeres lehet?





A müncheni városi tanács tagja és neves közlekedési szakértő, Georg Kronawitter felvetette: a párizsi és a zürichi példa nyomán Münchenben is érdemes lenne elgondolkodni az emeletes elővárosi szerelvények alkalmazásán.

A müncheni S-Bahn hálózatán 1989-ben már folytak nem éppen sikeres kísérletek az emeletes kocsik alkalmazása kapcsán
További képek a próbaüzemről ide kattintva láthatók
(fotó: Frank Stephani / forrás: DSO)

De persze ez nem új ötlet: Münchenben 1989-ben két 120-as sorozatú mozdony közé sorozott négy holland emeletes kocsival már volt bemutatómenet, azonban a kísérlet csúfos bukás volt: az emeletes kocsik utasáramlása nem volt a legjobb, a rövid távú utazások esetén a nagy ülőhely-kapacitás nem jelent előnyt, az utasok nem mentek fel például az emeletre. Érdekes viszont, hogy a volt NDK területén Halle-Lipcse, Drezda és Rostock vonzáskörzetében az emeletes kocsik beváltak az S-Bahn-hálózatokon. Igaz, ezek a városi szakaszoktól eltekintve inkább regionális forgalmat látnak el, mint gyorsvasúti jellegűt.
Viszont a regionális forgalomban sikert arattak az emeletes járművek: számtalan helyen veti be őket a DB AG. Érdekességképpen: München és Salzburg között (még) hosszú, sokszor hat-nyolc kocsiból álló emeletes szerelvények járnak.

A regionális forgalomban beváltak az emeletes kocsik. A müncheni S-Bahn vonalain is sikeres lehet a járműtípus?
(fotó: Halász Péter)

A müncheni S-Bahn kapcsán felmerült: a jövőben a hosszú távon közlekedő „expressz-S-Bahn-szerelvényeket” ilyen kocsikból kellene kiállítani. A műszaki lehetőségek adottak: a meglévő és a majdan megépülő Stammstrecke-alagutak is alkalmasak a hagyományos, nagyvasúti űrszelvénybe beférő járművek fogadására.
Kérdés persze, hogy ez a rendszer milyen átmenetet képez majd a regionális forgalom RB- és RE-vonatai között és különösen milyen viszonyban lesz például a regionális járatokat megrendelő Bayerische Eisenbahngesselschaft és az S-Bahn-szerelvények tekintetében illetékes müncheni közlekedési szövetség? Különösen annak fényében érdekes kérdés mindez, hogy felmerült: az MVV, a mücheni közlekedési szövetség területének kiterjesztése is időszerű lehet. Kíváncsian várjuk a folytatást.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.