2013. 12. 01.

Szigorúan számozott vonatok

Csendben, különösebb előkészítés nélkül „lopakodik be” a budapesti elővárosba a vasútvonalak számozási rendszere. Lesz S10-es, G10, X10-es a menetrendváltától.


Előbb a Déli pályaudvarról induló vonatok esetében, majd hosszabb távon valamennyi elővárosi (?) járat esetén viszonylatszámokat használ majd a MÁV-START. Az tervek szerint a menetrendváltástól az alábbi járatok kapnak új jelzést:
  • S10: Budapest-Déli–Tatabánya–Komárom–Győr
  • G10: Budapest-Déli–Tatabánya–Komárom–Győr
  • S12: Tatabánya–Oroszálny
  • S30: Budapest-Déli–Érd alsó–Székesfehérvár
  • Z30: Budapest-Déli–Érd alsó–Székesfehérvár 
  • S34: Budapest-Déli–Érd alsó–Székesfehérvár–Keszthely
  • G34: Budapest-Déli–Érd alsó–Székesfehérvár–Keszthely
  • S35: Budapest-Déli–Érd alsó–Székesfehérvár–Nagykanizsa
  • S40: Budapest-Déli–Pusztaszabolcs
  • S42: Budapest-Déli–Pusztaszabolcs–Dunaújváros
  • G42: Budapest-Déli–Pusztaszabolcs–Dunaújváros
  • G43: Kőbánya-Kispest–Kelenföld–Érd felső–Székesfehérvár
Az Sxx járatok a személy, a Gxx a gyorsított személy, illetve gyors; a Zxx-es jelzések pedig a zónázó vonatokat jelzik majd. Azonban a koncepció már most megdőlni látszik: bár Budapest-bérlettel igénybe vehetők, a keszthelyi gyorsok nem éppen elővárosi feladatot látnak el, de ugyanez igaz a győri személyvonatok mellett a gyorsokra is. Bár a személyeknél még belefér a számozás, a gyorsok esetében ennek így sok értelme nincs. Ugyancsak kérdés akkor, hogy ha a nagykanizsai gyorsvonat gyorsított személyvonat számot kapott, akkor a tapolcai „sebes” miért marad ki a körből – vagy éppen a szombathelyi gyorsjárású szerelvény miért nem viselheti a büszke G20-as jelzést? Ugyanez igaz a Keletiből Győrbe induló gyorsvonatokra is, ide is passzolna a G10-es jelzés, ráadásul ez utóbbi még viszonylag elővárosinak tekinthető a megállási rendje alapján.

Balra a Dunaújvárosba induló majdani S42-es, jobbra az S35-ös számra aspiráló személyvonat Nagykanizsáról

Ráadásul a 2013-2014-es menetrendi év menetrendkönyvében ezek a számok nem szerepelnek a menetrendi táblázatban, így az utasoknak nem lesz egyszerű azonosítani egy járatot ezzel az új számozással. A dolog másik buktatója az utastájékoztatás lesz: lehet, hogy a FLIRT-re ki lehet írni és a „parasztinga” szélvédője mögé oda lehet biggyeszteni egy lapot a viszonylat számával, a hangos utastájékoztatás várhatóan továbbra is csak „személyvonatot” fog emlegetni.
A dolog további buktatója lesz majd a megszokás: ahogy a BKK és korábban a BKV is hiába sulykolta az utasok fejébe a H5, H6 és egyéb „HÉV-számokat”, azok az átlagutas számára továbbra is szentendrei, ráckevei és így tovább vonalak maradtak. Itt is ez várható, ráadásul láthatóan nem készült, nem készül fel a MÁV-csoport erre. Hiszen ha a menetrendkönyvben nem szerepel mindez, akkor csak kidobott pénz a marketingre és egyebekre költendő összeg. Ráadásul látható, hogy nincs teljesen végiggondolva a rendszer, hiszen egy elővárosi számozási rendszerben mit keres egy nagykanizsai gyorsvonat?

Szám is kifér a kijelzőre – vajon szükségünk lesz erre?
(fotók: Halász Péter)

A témával komolyabban és bőségesen kívánunk foglalkozni pro és kontra is, várjuk olvasóink véleményét, tapasztalatait, ötleteit is kommentben írásunk alatt, illetve facebook-oldalunkon, valamint az impresszumban olvasható e-mail címben.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.