2013. 05. 31.

Drágul a bécsi közlekedés – de nem mindenkinek

Július 1-jétől új árakat kell megtanulni a bécsi tömegközlekedést választóknak. Persze nem mindenki fizet többet és aki mégis, az sem biztos, hogy sokkal többet fizethet majd az utazásért. Nézzük, hogyan változnak a jegyárak Bécsben. Tegyük hozzá: az árak forintra való átszámításától tartózkodunk, azonban az ár-érték arány és a tavaly évre vonatkozó felmérések is magukért beszélnek.

Visszatér a Fővám térre 83-as troli

Június 1-jétől, szombattól visszatér a Fővám térre a 83-as trolibusz. A sikeres próbamenet után a Budapesti Közlekedési Központ közölte: a járat ezentúl a régi, megszokott útvonalán jár majd.

2013. 05. 30.

A huszonkilencedik – Tramwaytag 2013

A bécsi közlekedésbarátok számára kötelező program: idén is lesz Tramwaytag. A tavalyi (és a 2007-es) kitérő után ismét visszatér a rendezvény a gyökereihez, ugyanis 2013. szeptember 7-én, szombaton a Favoriten kocsiszínbe várja majd a Wiener Linien az érdeklőket.

Vasúti kukkolás Csehországból

Nem csak a képet nézegethetjük, hanem a hangokat is hallgatjuk a csehországi Choceň vasútállomásáról. A vasúti valóságsó alighanem sokak kedvence lesz.

2013. 05. 29.

Ingázó TRAXX-ok

A nyári, balatoni menetrendben bevezetett fejlesztések után újabb nagy dobásra készül a MÁV-csoport: végre arra használhatjuk a német vezérlőkocsikat, amikre valóban valók: ingavonati forgalomban is felbukkanhatnak a szerelvények – mégpedig a vonatot a MÁV-TRAKCIÓ egyik 480-asa is tolhatja.

Imázsvideó Bécsből

A nyugat-európai közlekedési cégektől már megszokhattuk, hogy igen aktívak a különféle kommunikáció csatornákon. Ezúttal a Wiener Linien YouTube-csatornájáról mutatunk egy érdekes, látványos videót.

2013. 05. 28.

Kék hullámmal a Balatonhoz!

Hamarosan, június 15-én életbe lép a MÁV-START-nál a nyári menetrend. A balatoni főszezon idején érvényes menetrendet mindig előszeretettel böngésztük, hiszen legtöbbször a téli menetrend így-úgy kifoltozott változata volt. Viszont az idei szezonban, úgy tűnik, szakítanak a hagyományokkal és a új ötletekkel áll elő a személyszállító vasúttársaság.

Irány Bécs! Virtuális buszozás a 24A vonalán

Az első fizetős, de egyben hivatalos kiegészítő jelent meg az OMSI-hoz az elmúlt napokban. A korábbi várakozásoktól eltérően nem a Mercedes-Benz O305-ös VÖV-szabványbusza, hanem a bécsi 24A vonal és az azon közlekedő ÖAF LU 200-as kocsik láttak napvilágot a csomagban. Amivel együtt pedig érkezett az OMSI-t az 1.04-es változatra frissítő javítócsomag.

Jön az kedvezményes vicinálisjegy

Június elsejétől 15 magyarországi vasútvonalon 15 százalékkal csökkenti a MÁV a jegyárakat – jelentette be Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára hétfőn Budapesten.

2013. 05. 27.

Szilivel a vasfüggönyön túlra – 25 éve villamosították a Sopron–Ebenfurth vasútvonalat

Huszonöt esztendővel ezelőtt, 1988. május 27-én adták át a villamosított Sopron–Ebenfurth vasútvonalat. A burgenlandi vasútvonal érdekessége amellett, hogy a magyar-osztrák vasúttársaság, a GYSEV üzemelteti, hogy nem az osztrák rendszer szerint villamosították a pályát.

Hazatérő Orient

Az Orient-expressz mostani budapesti látogatása meglehetősen rövidre sikerült, a szerelvény szombaton már haza is indult Párizs felé. Ráadásul a fotósok számára általában az érkező vonat az izgalmasabb, a hazatérő szerelvényt meglehetősen kevesen örökítik meg.

2013. 05. 26.

Vasárnapi videóajánló – XXI. rész: vasúti töréstesztek 2.

Múlt heti ajánlónkban a síneken végzett ütközési tesztek közül válogattunk, mára a téma egy speciális vetülete maradt. Vajon mi történik két vonat ütközésekor, lehet-e a személygépkocsikhoz hasonlóan fejleszteni a vonatok törésbiztonságát, és vajon hogyan sérülnek az utasok ütközéskor? Mai videónkból számos fontos kérdésre kaphatunk választ.

2013. 05. 25.

Boldog születésnapot, V43 1001!

Kereken fél évszázaddal ezelőtt, 1963. május 25-én vett tudomást hivatalosan a MÁV az akkor legkorszerűbbnek számító magyar mozdony létezéséről. Ezen a napon vette állományba a Magyar Államvasutak a V43 1001-est (gyári száma: 1963/4384) és társát, a V43 1002-es (gyári száma: 1963/4385) pályaszámú gépet.

2013. 05. 24.

Egy kör a 24A-n?

Az ígért időponthoz képest minimális csúszással, de megjelent az OMSI első hivatalos kiegészítője. A bécsi 24A jelű autóbusz-vonalat bemutató kiegészítő letölthető változata május 24-én került a virtuális polcokra – és szerkesztőségünk számítógépére is.

Megvan a nyertes

Nemrégiben bejelentette a Wiener Linien: megfiatalítja az elkövetkező évek során az autóbusz-flottáját és többek között vadonatúj, dízelüzemű Mercedes-Benz Citaro 2-eseket vásárolnak az osztrák főváros számára.

A BLS irányít

A Bern-Lötschberg-Simplon Bahn, az BLS irányítja hamarosan az SBB forgalmas vasúti csomópontját, Brig állomását, miután lekapcsolják a régi biztosítóberendezést az állomáson.

2013. 05. 23.

Íme Debrecen új villamosa!

Amint tegnap hírül adtuk, a korábbi tervekkel ellentétben csütörtök délelőtt helyett már hétfőn este megérkezett Debrecenbe az épülő 2-es villamos vonalára szánt első villamoskocsi a spanyol CAF zaragozai gyárából. A DKV szakemberei ma délelőtt bontották ki védőcsomagolásából a két darabban szállított járművet, és a kocsiszínbe vezető Ispotály utcai vágányon sínre került, majd összeállt az új debreceni villamos. Friss képgalériánk következik!

Budapest felé tart az Orient-expressz

A legendás Orient Express modern reinkarnációja, a Venice Simplon-Orient Express (VSOE) rendszeresen felkeresi a klasszikus útvonal mentén fekvő nagyvárosokat. Mai útja Villachtól Bécsen át Budapestig vezet – bár a vonat e sorok megjelenésekor közelít a magyar határhoz, étvágygerjesztőként bécsi képekkel már szolgálhatunk olvasóinknak.

Újabb motorvonatokat vesz a ČD

Ezúttal nem új típust rendelt a cseh vasút, hanem egy meglévő sorozatot bővítenek: hét újabb RegioPanter-szerelvényt vásárolnak a Škodától.

2013. 05. 22.

Végleges az új FLIRT-ek festése

Kék színűek lesznek a MÁV-START új FLIRT-motorvonatai. A 42 vonat szürkésfehér alapon kék színekkel viszi tovább a MÁV-csoport hagyományait. A korábban a RegionalBahn által bemutatott színtervek közül a sárga ajtós változat nyert.

Debrecenben az első CAF-villamos

A korábbi tervekkel ellentétben csütörtök délelőtt helyett már hétfőn este megérkezett Debrecenbe az épülő 2-es villamos vonalára szánt első villamoskocsi a spanyol CAF zaragozai gyárából. A szállító cég buzgósága csak a kommunikációs gépezetet zavarta meg egy kicsit, de mostanra a hivatalos képanyag is megérkezett. Kattintsanak a részletekért!

Késik az Ostkreuz befejezése

Újabb berlini nagyberuházás csúszásáról szólnak a hírek. Valamilyen rejtélyes véletlen folytán ez is a közlekedést érinti, igaz, nem a légiközlekedést. Ezúttal ugyanis a forgalmas csomópont, az Ostkreuz átépítése csúszik még két évet, várhatóan csak 2018-ra készül el a beruházás.

Nyárköszöntő vonatozás a LÁEV-en

A Lillafüredi Állami Erdei Vasút napja alkalmából, május 25-én – szombaton – ismét lehetőség nyílik a kisvasút ritkán használt vonalán is vonatozni. A sokat szenvedett szárnyvonal kényszerű végállomásán, Ortás-tetőn különféle programokkal várják az érdeklődőket a szervezők.

2013. 05. 21.

Hosszútávú hatások

Meglehetősen szerencsésnek nevezhetjük azt a balesetet, amely még a múlt héten történt Berlinben, a főpályaudvar közelében. Ahogy arról beszámoltunk: a szerelvénymenetben közlekedő EC 178-as gépe és két kocsija hagyta el a síneket egy aláváltás következtében. A baleset utáni helyreállítás miatt hetekig tartó szükségmenetrendet kellett bevezetni a környéken.

Indulhat a villamosítás

Megállapodott egymással a szövetségi és a tartományi közlekedési minisztérium a München és Lindau közötti vasútvonal villamosításának költségvetéséről. A megállapodásnak köszönhetően a DB AG további tervezési feladatokat adhat ki és egy nagyobb munkacsoport dolgozhat a kiegészítő feladatokon.

2013. 05. 20.

100 éves villamosüzem a város szélén

Berlin keleti szélén, az S3-as gyorsvasúti vonal Rahnsdorf megállójától pár lépésre találunk egy kétvágányos kitérőt. Ez a kitérő a belső végpontja a világ egyik legkisebb villamosvasúti üzemének, a Woltersdorfer Strassenbahn GmbH által üzemeltett 87-es villamosnak. Induljunk hát egy képzeletbeli utazásra a hamarosan begördülő Gothawagennel az öt és fél kilométer hosszú vonalon. Az idén 100 esztendős vonal történetével ismerkedünk meg a következőkben.

2013. 05. 19.

Vasárnapi videóajánló – XX. rész: töréstesztek a síneken

Megszakítva tengerentúli kalandozásunkat, ma elrettentő vagy éppen bizonyító céllal készült, vasúti témájú "törésteszteket" válogattunk. A téma apropója, hogy az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) a május elején tett közzé egy oktatófilmet, melyben két dízelmozdony tör rommá egy útátjáróba gondosan beállított Renault-t. Természetesen más is rendezett már hasonló jelenetet, sőt, ettől jelentősen eltérő céllal és módon is rendeztek vasúti témájú baleseteket. De vajon milyen hangja van egy bakra ütközésnek, és mit bír ki egy radioaktív anyagok szállítására szolgáló konténer?

2013. 05. 18.

Vasúti fékezés XXX. – A villamosok fékberendezései típusonként – 2. rész: Tátrától a Combinóig

Városi vasúti „kitérőnk” soron következő részében az egyes villamostípusok fékberendezéseivel foglalkozunk, az „ezres” kocsiktól egészen a legmodernebb darabokig, merítésünk pedig budapesti és vidéki kocsikat is tartalmaz. Cikkünk második részét olvashatják.

2013. 05. 17.

Bemutatták az új kerékpáros kocsikat

Újabb kerékpárszállító kocsitípusokkal bővült a MÁV-START flottája. A nyolc új járművel a tervek szerint igyekeznek könnyíteni az amúgy nem éppen egyszerű kerékpárszállításon. A tervek szerint az új kocsik a nyáron a Balatonnál debütálnak.

ÖBB Zugradar: komoly újítások, furcsa megoldásokkal

A környező vasúttársaságoktól kissé lemaradva az ÖBB e hét keddjén indította el élő, térképes vonatkövető alkalmazását, az ÖBB Zugradar-t. Bizonyos szempontból megérte kivárni, ugyanis a klasszikus funkciókon túl egy-két igazi újdonságot is hozott az osztrák vonatkövető, mely nem is igazi vonatkövető a szó szoros értelmében. A furcsa megoldásokat is bőséggel tartalmazó alkalmazást mi is kipróbáltuk – kattintsanak részletes tesztünkért!

100 éves a woltersdorfi villamos

Száz esztendővel ezelőtt, 1913. május 17-én vehette birtokba a közönség a ma 87-es viszonylatként ismert vasútvonalat Rahnsdorf és Woltersdorf között. Boldog születésnapot, Woltersdorfer Strassenbahn!

Jöhet a Deutschlandtakt

Bár meglehetősen furcsán hangzik, de igaz: Németországban nincs országos ütemes menetrend a vasutakon. A tartományok ugyan a regionális forgalomban bevezették már jobbára az ütemes rendszert, azonban a távolsági, országos hálózaton ez közel sincs így.

2013. 05. 16.

Bécs a hatodik

Az osztrák főváros a Verkehrsclub Österreich, a VCÖ összesítése alapján a hatodik legnagyobb villamoshálózattal rendelkezik. Az osztrák fővárost komoly metropolisok előzik meg mindössze.

Eredménytelen a tender

Eredménytelen a román teherszállító vasúttársaság, a CFR Marfa magánosításának első köre. A román szaktárca mindhárom jelentkezőt kizárta. A magánosítási eljárást megismétlik a tervek szerint.

Ne állj az útba!

A müncheni közlekedési társaság, az MVG új megoldással próbálja meg csökkenteni a metróállomások peronjára vezető mozgólépcsők előtt kialakuló dugókat. Az első ilyen helyszín a metróhálózat Sendlinger Tor megállója, ahol a napokban új burkolati jel jelent meg a peronokon.

2013. 05. 15.

Gyorsvonati pótjegy kontra szolgáltatási színvonal – ahogy az NFM és a MÁV-START látja

A sebtében bevezetett, valódi célját rejtendően kézi vezérléssel kommunikált, majd indulás előtt egy nappal még a biztonság kedvéért megbuherált gyorsvonati pótjegyet korábbi írásainkban már ízekre szedtük. Most megérkezett a MÁV-START és az NFM válasza néhány kérdésünkre, illetve az utóbbi szervezet sajtósai szíves figyelmünkbe ajánlották a tegnap kiadott, Völner Pál nevével fémjelzett győzelmi jelentést. Vajon okosabbak leszünk-e ezektől?

Itt a gyorspótjegy

2013. május 15-étől egyes gyorsvonatokra felárat kell fizetni. Az NFM által sietve összetákolt rendszert május 1-jén késő este tették közzé, a MÁV-START-nál pedig mit tehettek mást, mint végrehajtottak.

2013. 05. 14.

Bérlet a nyugdíjasoknak, kedvezményes HPT és olcsóbb vicinálisok

Völner Pál, az NFM államtitkára sajtótájékoztatóján jelentette be: a gyorsvonati felár létezni fog bérlet formájában is: 1500 forintért válthatják meg ezt havonta a 65 év felettiek és hat év alatti utasok. Emellett a MÁV-START az otthon nyomtatott jegyhez és a mellékvonali utazásokhoz is kedvezményt ad majd.

Generációváltás az Amtrak-nél – itt az ACS-64

Az USA szövetségi személyszállító vasútja, az Amtrak néven közismert National Railroad Passenger Corporation fontos mérföldkőhöz érkezett 2013 május 13-án. A Siemens Sacramento-ban található gyáregységéből kigördült az Amtrak új ACS-64 villamosmozdony-sorozatának első tagja. A Siemens Vectron családjának helyi verziója komoly előrelépést jelent majd a társaság legfontosabb útvonalán, a Boston–New York–Washington 'Northeast Corridor'-on. Kattintsanak a részletekért!

Felvétel indul!

Kereken száz járművezetői álláshely betöltésére írt ki pályázatot a müncheni közlekedési társaság, az MVG. Az új munkatársakat plakáton is keresik. Szükség is van rájuk: ha a hatóság végre engedélyezi az új járműveket, akkor a sűrűbb menetrendhez több kocsivezető kell.

2013. 05. 13.

Siklott az EC Berlinben

Újabb látványos balesettel hívta fel magára a figyelmet a német vasút. Nem, ezúttal nem Stuttgartban siklott ki a Hamburg felé tartó IC 2312-es, hanem Berlinben egy szerelvénymenetben közlekedő EuroCity hagyta el a kötött pályát.

Élőkép Ausztriából

Beindult az ÖBB új szolgáltatása: a Scotty menetrendi kereső ezentúl térképen is megjeleníti a vonatok aktuális helyzetét nyugati szomszédunk határain belül.

Van ahol olcsóbb lesz a vonatozás júniustól

Még bonyolultabbá teszik a vasúti díjszabást. Fónagy János, az NFM parlamenti államtitkára az Országgyűlés ülésén bejelentette: Június 1-től az alacsony komfortfokozatú vasúti vonalakon – 100-120 járatnál – 15 százalékkal csökkennek az jegyárak.

Figyelik a síneket

A müncheni MVG újfajta biztonsági rendszert tesztel. A mozgásérzékelő rendszernek köszönhetően talán kevesebb lesz majd a metróhálózaton a személyi sérülésekkel járó gázolásos balesetek száma.

Hárman is vinnék a CFR Marfát

A május 8-i határidőig három ajánlatot is kapott a román kormányzat a nemzeti vasúttársaság teherfuvarozó üzletágának értékesítése kapcsán. A CFR Marfa 51%-át adnák magánkézbe.

2013. 05. 12.

Vasárnapi videóajánló – XIX. rész: repülők a síneken

Az elmúlt hetek videóajánlóiban már láthattuk, milyen érdekes dolgokra képes az Egyesült Államokban a vasúti űrszelvény. Az emeletes konténervonatokon (stacktrain) túl persze további, Európából nézve meglepő méretű és természetű rakományokkal is összefuthatunk az USA vasúthálózatán. Mai válogatásunkban egy rendszeres, ám innen nézve bizarr küldeményt mutatunk be: repülők utaznak vasúton. Természetesen szárny nélkül teszik mindezt, de hogyan is kerül egy Boeing 737-es a vonatra?

2013. 05. 11.

Vasúti fékezés XXIX. – A villamosok fékberendezései típusonként – 1. rész: 1000-estől a Ganz-csuklósig

Városi vasúti „kitérőnk” soron következő részében az egyes villamostípusok fékberendezéseivel foglalkozunk, az „ezres” kocsiktól egészen a legmodernebb darabokig, merítésünk pedig budapesti és vidéki kocsikat is tartalmaz. Cikkünk két részben jelenik meg, e héten az első részt olvashatják.

2013. 05. 10.

Gőzerejű száguldás a Mallard nyomdokain

Nagy-Britanniában komoly hagyománya van a gőzmozdonyos különvonatoknak, a számtalan múzeumvasút mellett több cég is foglalkozik fővonali nosztalgiajáratok szervezésével - az egy napos rendezvényektől egészen a komoly, egyhetes körutazásokig. Idén júliusban a gőzmozdonyos sebességrekord hetvenötödik évfordulója alkalmából készülnek egészen komoly dobásra a britek: a 4464-es veterán A4-es Pacific 90 mérföldes, azaz 145 kilométer/órás sebességgel továbbítja majd különvonatát.

Svéd engedély a Vectronnak

Újabb hatóságtól kapott engedélyt a Siemens új mozdonytípusa, a Vectron. A gépek ezúttal a svéd hatóságot győzték meg.

2013. 05. 09.

Majdnem kész az IC+

Az eredeti tervek szerint ugyan már járnia kellene, de most végre lassan elkészül: megmutatta a MÁV-GÉPÉSZET az IC+-kocsit. Igaz, még nincs kész.

A metró áldozata: öt éve szűnt meg a 21-es villamos

Öt esztendeje, 2008. május 9-én már javában készült az osztrák főváros a svájciakkal közösen rendezett labdarúgó EB-re. Azonban nem csak ez, hanem az U2-es metró első, igen jelentős fejlesztése is lázban tartotta a sógorokat. Azonban a fejlesztésnek áldozatai is voltak: kereken öt évvel ezelőtt szűnt meg a 21-es villamos, amely sok más társával hasonlóan a metró hosszabbítás miatt vált fölöslegessé.

Donald Kacsa újra száguld?

Hivatalosan meg nem erősített (de nem is cáfolt) hírek szerint a legendás 403-as sorozatú, az orrkiképzésük miatt csak „Donald Duck” néven ismert motorvonatok több évtized után visszatérhetnek a német sínekre a National Express kötelékében.

2013. 05. 08.

Szorít az idő

Egymásra mutogat a müncheni városi közlekedési társaság, az MVG és Oberbayern régió vezetése, mert számos jármű típusengedélyének megszerzése tovább csúszik. Ez pedig komolyan veszélyeztetni a tervezett járatsűrítést és kínálatbővítést a bajor fővárosban.

Alstom-motorvonatokat vesz az AKN

A Hamburg-környéki regionális forgalomban komoly szerepet játszó Altona-Kaltenkirchen-Neumünster Eisenbahn, az AKN új motorvonatok vásárlását jelentette be. Az új szerelvényeket az Alstom szállítja majd.

2013. 05. 07.

A Stephansplatz a legforgalmasabb metróállomás

A Wiener Linien felmérése megerősítette, amit tulajdonképpen mindenki tud: a történelmi városközpont szívében található Stephansplatz metróállomás mind közül a legforgalmasabb a bécsi metróhálózaton, az elmúlt évben napi 220 ezer utast regisztráltak a csomóponton. Természetesen a többi bécsi csomópont sem marad le, és a növekvő utasszámok miatt a forgalmas átszállóállomások terhelése jó eséllyel csak növekedni fog az elkövetkezendő években.

Hónapokra lezárták a metrót

Komoly baj van a berlini metró egyik állomásán, ahol felújításra szorul az állomás mennyezete. Az U8-as metró Leinestraße megállójában felfedezett hibák miatt a vonatok forgalmát a Boddinstraße és  Hermannstraße között korlátozni kellett – mégpedig hónapokra.

2013. 05. 06.

Óriásmegrendelés a DB-től

A DB AG úgy tűnik, nem aprózza el: 450 mozdonyra szóló keretmegállapodást szeretne kötni a Bombardierrel. A TRAXX-mozdonycsalád gyártója 2023-ig köthetné le a kapacitásokat és a vevő szándékai egyébként is komolynak látszanak: 130 mozdonyt azonnal le is hívna a német vasút a keretszerződésből.

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.