2014. 02. 03.

Százmilliók a tömegközlekedésre

Komoly összeget fordíthat a tömegközlekedés fejlesztésére a városüzemeltető Stadtwerke München és leányvállalata, a városi közlekedésért felelős Münchner Verkehrsgesselschaft. 335 millió euró áll rendelkezésükre, ami az előző évi duplája. Persze, van mire költeni...


Az idei évre tervezett 335 millió eurós, mintegy 100,5 milliárd forintos tömegközlekedésfejlesztési büdzsé nagy része a Siemenstől rendelt C2-es metrókra megy majd el. A tervek szerint az idei esztendő folyamán forgalomba állhatnak az első vonatok, amelyek a legöregebb metrószerelvényeket váltják le és további vonatok beállításával pedig bővítik a metróhálózaton rendelkezésre álló kapacitásokat. Emellett folyamatban van a Siemens-féle Avenio-villamosok szállítása is, összesen 32 millió euró értékben, valamint 48, még tavaly megrendelt autóbusz beszerzése – többek között az újabb pótkocsis járművek vásárlása – 18 millió euró értékben. Az új járművek beszerzésére összesen 225 millió eurót fordítanak 2014-ben.

Az első müncheni Avenio. Nyolcat rendeltek, ám késik a szállításuk
(fotó: SWM/MVG)

A maradékból mintegy 90 millió eurót fordítanak az infrastruktúra fejlesztésére. A legnagyobb tétel ebben a körben a főpályaudvar és a Marienplatz térségének felújítása lesz majd, erre 23 millió eurót fordítanak. További 20 millió euró megy majd el a különféle vágányfelújításokra, az áramellátás korszerűsítésére pedig tízmilliót szánnak. A mozgólépcsők és liftek javítása, korszerűsítése 8 millió eurót, míg a C2-es metrók számára építendő új kocsiszín a fröttmaningi bázison 4 millió eurót kóstál majd a tervek szerint.

Az új C2-es metrók forgalomba állításával az A sorozatú járművek egy részét nélkülözni tudja majd az MVG
(fotó: Halász Péter)

A maradékból különféle hosszabb távú fejlesztési tervek előkészítését segítő tervezésre is jut majd forrás, így többek között az új építésű villamosvonalak vagy éppen az új moosachi buszgarázs előkészítését, tervezését is elvégezhetik. De az „aprópénzből” jut majd az utastájékoztatás és a kamerarendszer fejlesztésére is.

A 16-os villamos északi hosszabbítása is sikertörténet és München más részeibe is talán visszatérhetnek a vaskerekű járművek. Magyarics Zoltán képe St. Emmeram végállomáson készült

A mostani összeg valóban csinos, azonban azt sem szabad elfelejteni, hogy a szövetségi törvények értelmében a szövetségi támogatás a helyi közlekedés esetében 2019-ig fokozatosan megszűnik, akkortól a tartományoknak, városoknak maguknak kell a fejlesztéshez, fenntartáshoz szükséges forrásokat előteremteni. Hogy ezt hogyan oldják meg, az még egyelőre bizonytalan, de láthatóan mégis megéri befektetni a tömegközlekedés fejlesztésébe.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.