2014. 07. 10.

Mobilnet a metróban

A budapesti olvasóknak meglepő lehet a hír: a berlini metróban még csak most kezdenek neki a mobil szélessávú szolgáltatás, sőt, bizonyos helyeken még a beszédkapcsolattal is gondok vannak. Most viszont a szolgáltatók a BVG-vel együttműködve építik ki a hálózatot.



Főleg az okostelefonok birtokosai jártak pórul eddig, ha Berlinben metróra szálltak. A föld alatt finoman fogalmazva sem voltak elkényeztetve hálózati lefedettség tekintetében. A kis mélységben vezető berlini földalattikon ez abból az szempontból nem jelentett korábban különösebb gondot, hogy az állomások általában a felszínről kaptak mobiljelet – az utasok viszont nem nagyon használták korábban a telefonjukat útközben a zajos szerelvényeken.

A felszíni szakaszon nincs gond a mobiltelefonos lefedettséggel...

...a föld alatt azonban annál nagyobb lyukak mutatkoznak e tekintetben

Viszont az okostelefonok megjelenésével bizony igény van arra, hogy a folyamatos és szélessávú adatátvitelt is biztosító mobilszolgáltatást nyújtsanak az alagutakban. A folyamatos kiépítést a négy nagy mobilszolgáltató végzi jelenleg is: az E-Plus, a Telekom, a Vodafone és az O2 ügyfelei és az ezek hálózatát használó szolgáltatók ügyfelei jártak a legjobban. A legnagyobb legfedettséggel egyébként az E-Plus rendelkezik.
Ez a cég bővíti most nagy ütemben a meglévő hálózati kapacitását és a közelmúltban jelentették be, hogy a teljes berlini földalatti hálózaton, legalábbis annak azon 120 kilométerén, amely alagútban vezet, kiépítik az UMTS és az LTE szolgáltatásokat is, így akár 70 megabites sávszélességet is tudnak majd biztosítani. Egyelőre azonban a rendszer még csak az U8-as vonal egyes állomásain és az U7-es vonalon működik.

Az U8-as vonal egyes állomásain és az U7-es teljes vonalán már nagysebességű mobilnetet is szolgáltatnak egyes mobilszolgáltatók

De a többi szolgáltató sem tétlenkedik: a Telekom jelezte, hogy a BVG-vel folyamatban vannak az egyeztetések a hálózati lefedettség bővítéséről, fejlesztéséről és úgy látják, hogy 2015-ig ők is lefedhetik a teljes metróhálózatot. A Telekom hálózatán egyébként a folyamatos telefonálást már most is biztosítják az alagutakban, a GSM-hálózat teljes, ám az adatátvitelre csak a jelenlegi metróhálózat töredékén alkalmasakat a Telekom SIM-kártyájával működő készülékek.

A következő években a teljes földalatti hálózaton kiépítik a mobilszolgáltatók a szélessávú mobilinternetet is
(fotók: Halász Péter)

A metróalagutakban mobilhálózatot építeni egyébként nem könnyű: a felszíni hálózatokkal ellentétben itt irányított antennákat kell telepíteni, ráadásul a berendezések számára rendelkezésre álló hely is sokkal kisebb, mint a felszínen. Emellett pedig ügyelni kell arra, hogy az üzemi rádiórendszerek vagy éppen a vasúti GSM-R rendszerekkel ne ütközzön az alkalmazott frekvencia. Tapasztalatokkal viszont rendelkeznek a szolgáltatók: az észak-déli gyorsvasúti alagútban már elkészült a mobilhálózat.
A BVG-nél egyébként azt javasolják: mivel a bázisállomások a metróállomásokon vannak, célszerű az utasoknak a menetirány szerinti első metrókocsiba szállni, így a készülék mielőbb belép majd az új, nagyobb térerővel rendelkező cellába.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.