2014. 09. 22.

Szolnok–Szajol: hídcsere előtti visszaszámlálás

A tervek szerint zajlik a Szolnok–Szajol vonalszakasz, és ezzel együtt a Tisza-híd felújítása, így megkezdődött a visszaszámlálás: jövő vasárnaptól egy héten keresztül teljes kizárásos vágányzár lesz a forgalmas állomásközben. Ami az utasoknak kiadós kerülőt vagy vonatpótló buszozást jelent, az a vasútfotósoknak az egzotikus útvonalakra terelt vonatok miatt igazi Kánaán lesz majd. Lássuk, hogyan vonatozhatunk majd a 100-as és 120-as vonalak vonzáskörzetében, miközben a hídépítők ezer tonnás dominóval játszanak!



A Szolnok–Szajol állomásköz átépítésének kritikus momentuma a Tiszán és Zagyván átívelő hidak felszerkezetének cseréje - ezek közül idén a Tisza mederhídjának cseréje esedékes, míg a Zagyva-hidat jövőre építik át. Amint nyári helyszíni riportunkban beszámoltunk róla, a Tisza jobb partján kialakított építési területen a kivitelező Közgép Zrt. elkészítette az új mederhíd első (északi) felszerkezetét, mostanra pedig az akkor még csak kialakítás álló ideiglenes állványzatra, a Tisza medre fölé tolták be a bő 900 tonnás acélszerkezetet.
Ami a vasúti pályát illeti: a régi, kétvágányos hídszerkezeten a bal vágányt szeptember első felében kizárták a forgalomból, és megkezdték a pálya illetve a felsővezeték elbontását Szajol állomás és Millér forgalmi kitérő között. Ezt megelőzően persze üzembe kellett helyezni a korábban bemutatott forgalmi kitérő, Millér biztosítóberendezését is. Így tehát a kivitelezők eljutottak a leglátványosabb, egyúttal legnagyobb kihívást jelentő munkafolyamathoz: október 5-én nulla órakor megkezdődik az október 11-én éjfélig tartó teljes kizárásos vágányzár, melynek során a mederhíd régi felszerkezetét a folyásiránnyal szemben kitolják, majd helyére kerül a két új felszerkezet közül az első, északi áthidalás. Lássuk, hogyan alakul a pályafelújítás, illetve mi és hogyan változik az elmúlt két évtized talán legnagyobb horderejű vágányzárjának idején!

A Tisza bal partján, azaz a Szajol felőli oldalon a nagyobb árhullámok levezetésére egy új ártéri hídnyílást alakítanak ki; ennek felszerkezete már készen áll a helyszínen a beépítésre

Az erre utazók már észrevehették a sajátos elhúzást a pályában - az ideiglenes vonalvezetéssel az új ártéri hídszerkezet alatt kialakítandó nyílást kerüli el a pálya

Tisza-híd, ahogyan már nem sokáig láthatjuk; a régi felszerkezeten és a hozzá kapcsolódó ártéri hídon szeptember elején megkezdték a bal vágány bontását

A Tisza jobb partján a híd előtti ívben szeptember második hetében már az új alépítményt készítették elő; mivel az északi hídszerkezetet helyezik be először, október derekától néhány hónapig a most megújuló bal vágányon zajlik majd a forgalom

Millér akcióban: a nyáron bemutatott, akkor még beüzemelés alatt álló kitérő most már kulcsszerepet játszik a forgalom lebonyolításában
(a felvételek a szerző munkái)

80-as és 100-as vonal

A Budapest–Szolnok–Debrecen–Záhony vasútvonal élete alaposan felfordul majd október ötödikétől (hirdetmény itt). Mivel az összes IC-vonat a 80-as vonalon, Miskolc felé kerül, a 80-as számú, Budapest–Füzesabony–Miskolc–Nyíregyháza vonal is alaposan érintett, ezért a két vonalat együtt tárgyaljuk.
A Budapest–Debrecen–Nyíregyháza viszonylatú, „békeidőben” (azaz alapmenetrend szerint) „nem kör-IC” járatok nem közlekednek, helyettük a Budapest-Keleti és Miskolc között közlekedő IC-vonatok útvonalát hosszabbítják meg Debrecenig. (A cívisváros utasai tehát ne lepődjenek meg az idegen hangzású vonatnevektől - Borsod, Sajó, Hámor és Lillafüred ezúttal Hajdú, Szabolcs és társai helyett ugranak be!) A madár- és virágneves kör-IC járatok változatlan menetrendi fekvésben közlekednek Budapest-Keleti és Nyíregyháza között, ám a 100-as vonalon kieső IC-vonatok pótlására természetesen Deberecenig, illetve Debrecentől. Budapest és Debrecen között tehát Miskolcon át biztosítva lesz az óránkénti IC-forgalom, ám lényeges, hogy a cívisvárosba utazók a minőségi eljutást ne a Nyugati pályaudvaron, hanem a Keletiben keressék, méghozzá a miskolci vonal zsinórmértékének számító óra:30-as indulási időben! Amire érdemes még figyelni: a Debrecenből 5:49-kor és 17:49-kor induló járatokról Miskolcon át kell majd szállni a Kassáról érkező szerelvényre, míg ellenirányban a Keletiből 6:30-kor induló Rákóczi IC-ről ugyancsak át kell szállni Miskolcon a Debrecenbe utazóknak. A Tisza IC Miskolc–Nyíregyháza–Záhony útvonalon közlekedik, és nem érinti Debrecent; ennek hozadéka, hogy Debrecen szempontjából egy kihagyás lesz az órás ütemben, 18:30-kor nem lesz minőségi eljutás a Keletiből a cívisvárosba.
Ami a Budapest–Záhony sebesvonatokat és az alapértelmezésben Cegléd–Záhony között közlekedő személyvonatokat illeti, minden járatot buszokkal pótolnak a Szolnok–Szajol szakaszon; a kellemetlenségért cserében viszont a ceglédi személyvonatok útvonalát a Nyugati-pályaudvarig hosszabbítják meg (a 100a vonalon gyakorlatilag gyorsvonati menetvonalon), így a Nyugatiból egész héten óránként lesz - igaz, buszos átszállásos - eljutás a 100-as vonal tiszántúli állomásaira.

Az egy hetes vágányzár vesztesei bizonyos értelemben Püspökladány, Kisvárda, Záhony, és Métészalka, illetve a 110-es vonal többi települése. Püspökladányt csak a Hargita és Corona IC-vonatok érintik majd a sebes- és személyvonatokon kívül. Záhony felé csak napi egy pár IC-járat lesz majd, ez is egy Debrecen–Záhony csonka vonatpár, mérsékelt gyakorlati értékkel. A mátészalkai Kraszna IC-vonatpár elég kacinfántos úton, Miskolc–Nyíregyháza–Debrecen útvonalon közlekedik majd, így a vágányzár ideje alatt Mátészalkáról Budapestre talán a lovaskocsin kívül bármilyen megoldás gyorsabb lesz, mint a közvetlen IC-vonat.

Egy kis fotelfizika, Desiroval
Felmerül a kérdés, hogy miért nem lehetett az amúgy is dízeles mátészalkai IC-járatot Debrecentől a 108-as vonalon Füzesabonyon át közlekedtetni. Hogy még jobban bilibe lógjon a kezünk, erre az egy hétre két egységnyi Desiro kiváló és gépcserementes megoldás lett volna a 80a-80-108-110 útvonalra. Valószínűleg az extra, ütemen felüli menetvonal igénye és/vagy a Keleti közmondásos kapacitáskorlátai akadályozták ezt az egyébként ésszerű és utasbarát megoldást. Hasonló megoldás már létezett, a kétezres évek elején egy tiszai árvíz és Szolnok–Szajol egyvágányozás kapcsán a reggeli főműsoridőben közlekedő nyíregyházi IC-t (becenevén „Zakó Gyuri vonat”) Debrecentől a 108-as vonalon át közlekedtették. A Szergej-Rezsó-Gigant-IC együttállás jól mutatott... ha valakinek van erről a parajelenségről a köz számára érdemes fotója, örömmel vennénk a szerkesztőség e-mail címén!


A nemzetközi forgalmat illető komoly változás, hogy az Ady Endre és Bihar IC-vonatokat nem közlekedtetik, így Biharkeresztes-Nagyvárad útvonalon csak a Hargita és Corona járatok maradnak a vágányzár alatt, természetesen Miskolc–Debrecen–Püspökladány útvonalon közlekedve. Mindkét vonat lényegesen korábban indul a Keleti-pályaudvarról: a Hargita 5:30-kor, míg a Corona 15:30-kor (azaz bő két órával korábban!) rajtol majd a fővárosból. Ellenirányban hasonló a helyzet, mindkét Erdély felől érkező járat a szokásos időben érkezik Püspökladányba, ám a kerülő miatt jóval később érnek Budapestre - aki késik/siet, hajlandó kockáztatni és buszozni, az a 100-as vonal személyvonataival a Nyugatiból indulva (illetve oda érkezve) utolérheti a nemzetközi járatokat Püskladányban, illetve hamarabb érhet Budapestre.
Menetrendi (és vasútfotós) szempontból izgalmas lesz a 100c vonal élénk forgalma, beleértve a Nyírtelek állomáson óránként lebonyolított IC-vonatkereszteket. Bár elég sűrűnek tűnik a program az egyvágányos Mezőzombor—Nyíregyháza szakaszon, minden bizonnyal néhány tehervonatot is erre kell majd leközlekedtetni - ám az is biztosnak tűnik, hogy a 108-as vonalnak is bőséggel jut majd az elegyekből. Különlegesség lesz majd a két és fél Debrecen-Miskolc „csonka” IC-vonatpár is, 562/563, 1533, illetve 1532/1537 vonatszámokon (utóbbiak talán az első névtelen IC-vonatpárok a hazai hálózaton), a vonatfotósok számára pedig igazi csemege lehet a 1406-os számon közlekedő egyesített Corona-Tisza járat Nyíregyháza és Budapest között.

120-as vonal (Budapest–Békéscsaba–Lőkösháza) és vonzáskörzete

A képlet a békécsabai vonalon egyszerűbb: a két éjszakai nemzetközi vonat kivételével minden járatot buszokkal pótolnak Szolnok és Szajol között. A hibrid-IC járatok a Keletiből fél órával korábban, minden óra 40 perckor indulnak, és a szokottnál 10 perccel később ér majd az utas Békéscsabára. Ellenirányban fordított a képlet, a nagy nagy részében óra:10-as békéscsabai indulás helyett 9 perccel egész óra után indulnak a budapesti vonatok, míg a Keletibe a szokásosnál fél órával később érkeznek.
Kacifántosabb lesz az Ister és Dacia nemzetközi vonatok esete, a hálókocsis járatokat ugyanis a Budapest–Cegléd–Szeged–Orosháza–Mezőhegyes–Kétegyháza–Lőkösháza (!) útvonalon közlekedtetik. A fél napos országjárás okai szerteágazóak: a szajoli vágányzáron kívül Békéscsaba állomás átépítése kapcsán a 135-ös vonalon is vágányzár van Telekgerendás és a békési megyszékhely között, így Mezőhegyes maradt az egyetlen járható út. Vasútfotósok ismét előnyben, bár a mezei utasok számára is egzotikum lesz a Kétegyháza–Orosháza között a 121-es és 125-ös vonalakon személyvonatként közlekedő, Bukarestből érkező Ister (12472-es vonatszámon). A 12347-es számon közlekedő, Bécs–Bukarest viszonylatú Dacia vonatot ellenirányban, Mezőhegyes és Kétegyháza között fogják be Bz-t pótolni, ismét maradandó élmény biztosítva a koránkelő utasoknak.

130-as vonal (Szolnok–Hódmezővásárhely)

A hódmezővásárhelyi vonal életében már szinte állandósult a szajoli ideiglenes végállomásozás, így a hídcsere alatt lényegében csak annyi történik, hogy a 100-as vonal személyvonatai helyett buszokra kell szállni a Szolnok felé történő továbbutazáshoz (hirdetmény itt). Arra viszont érdemes figyelni, hogy a Debrecen felé (és felől) az alapmenetrendben biztosított átszállás a vágányzári időszakban nem létezik majd: Szentes felől percre pontosan akkor érkeznek menetrend szerint a vonatok, amikor a 100-as vonal távolsági járata indul Szajol állomásról, ellenirányban pedig ugyanígy azonos időpontban érkezik a záhonyi személyvonat a hódmezővásárhelyi vonat indulásával. Valószínűleg kényszerből lett ilyen ortopéd a menetrend, de szerencsésnek a legkevésbé sem szerencsés.


Az ELVIRA máris késik
Míg a MÁV-START honlapjának vágányzári oldalán a módosítás előzetes közzétételére vonatkozó 14 napos határidő lejárta előtt 4 nappal megjelentek az október ötödikétől érvényes módosítások, az ELVIRA elektronikus menetrendi adatbázis 13 nappal a vágányzár kezdete előtt sem tudott a módosításokról. Vajon miért? Nos, hihetetlen, ám sajnos igaz: a menetrendi adatbázis frissítése még mindig nem automatikusan történik, hanem manuális ténykedést igényel. Ennek pedig egyrészt időigénye van, másrészt fontossági sorrendet kell tartani. Más kérdés, hogy a hídcsere miatti vágányzárról már hónapok óta (sőt, a dátumokról már évek óta) tudni lehet, és remélhetőleg a vágányzári menetrend sem múlt héten készült el. A témával múlt héten foglalkoztunk bővebben, és a következtetés az, hogy a közeljövőben javulhat a helyzet; az viszont kellemetlen, hogy pont egy fél Magyarország közlekedését felforgató vágányzár kapcsán nem sikerült az elektronikus adatbázis frissítését a hirdetmények közzétételével egyidőben megtenni. Sebaj, majd ha legközelebb cserélik a Tisza-hidat...
13 nappal a teljes kizárásos vágányzár előtt az elektronikus menetrendi adatbázis még mindig az alapmenetrend adataival dolgozik a 100-as vonalon; a vonatkozó kormányrendelet szerint ekkor már az érintett állomásokon kint kell lennie a hirdetményeknek


Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.