2014. 10. 20.

Elmegy az InterConnex

A menetrendváltással lezárul a német vasút történetének egy több mint évtizedes fejezete: megszűnik az elsőként indult, piaci alapokon szervezett távolsági vonat. December 13-án közlekedik utoljára az InterConnex.


Tizenkét évvel ezelőtt indította el a Veolia-csoport a Lipcse–Berlin–Rostock–Warnemünde viszonylaton közlekedő gyorsvonatát. A tisztán piaci alapokon („open access”) működő járat a DB AG-nak támasztott konkurenciát, ám most már úgy néz ki, hogy egy másik ágazat miatt szüntetik meg a szolgáltatást.

Az InterConnexet működtető Veolia Verkehr GmbH közleményében jelezte: az utolsó üzemnap 2014. december 13. lesz majd a járat életében. Azt mondják, hogy a párhuzamosan közlekedő autóbuszos járatok elszívják az utasokat, ráadásul a vasúttal ellentétben a buszoknak nem kell pályahasználati díjat, illetve útdíjat fizetniük és emiatt nem tudnak versenyre kelni a jegyárak tekintetében sem. Jelezték: a pályavasútnak vonatonként mintegy 1700 eurós használati díjat kell fizetni. Az üzemeltető azt is kihangsúlyozta, hogy a pályahasználati díjat nekik kell kitermelni a vonat közlekedtetéséből, nem pedig különféle tartományi és szövetségi támogatásokból állja az üzemeltető a járat költségeit.

Berlin-Gesundbrunnen állomásra érkezik a Rostock felé tartó InterConnex-járat. Decembertől ez már a múlt lesz
(fotók: Halász Péter)

A Veolia Verkehr közölte azt is, hogy a jelenleg is veszteségesen üzemelő járatot semmilyen formában nem tudják tovább működtetni, annak ellenére, hogy számos alternatív lehetőséget vizsgáltak, azonban ezek egyike sem mutatta azt, hogy érdemes lenne folytatni a járat közlekedtetését.
Az InterConnex eredetileg dízel-Talentekkel üzemelt, majd 2006-tól álltak át a mozdonyvontatású szerelvényekre – előbb a korábbi DR kocsijaból felújított járművekkel, majd a cégcsoporthoz tartozó Nord-Ostsee-Bahn married-pair kocsijaival és TRAXX-okkal közlekedett a járat. A Lipcse és Rostock közötti járatok mellett próbálkozott a cég a Drezda–Berlin–Binz és a Neuss–Köln–Rostock viszonylatú járatokkal is, ám a távolsági forgalomban ezek a járatok nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket és hamar ki is vezették őket a piacról.

Halász Péter
ope

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.