2014. 09. 30.

Ungvári tényleg megy

A MÁV-START honlapján megjelentek szerint hivatalos, hogy október 1-jétől távozik Ungvári Csaba, azaz amiről a RegionalBahn korábban, még elsőként beszámolt, hivatalos és biztos lett. A MÁV-START új vezetője Zaránd György lett.

Vágányzár nyugaton: Komoly felújítást kap a 130 éves Arlbergbahn

Az ÖBB pályavasúti üzletága összetett karbantartást végez a kemény hegyi pályának számító Arlberg-vasút Landeck-Zams és Bludenz közötti szakaszán, ezért szeptember 28-ától két héten át teljes kizárásos vágányzár van érvényben. Pótlóbuszozás, terelések, átszállások, kerülőúton közlekedő éjszakai vonatok és Svájcban ingázó Railjetek a felhozatal.

2014. 09. 28.

Születésnapi járműparádé - 175 éves a cseh vasút

A csehországi vasúti közlekedés megindulásának 175. évfordulójához kapcsolódva idén számos vasúti rendezvényt tartanak Csehországban. Mindezek között a földrajzi érintettség okán a szombaton, Břeclav vasútállomásán megrendezett járműparádé a legfontosabb – 1839-ben ugyanis a határmenti vársoban nyílt meg az első cseh vasútvonal. A rendezvény élvezeti értékét a meglepően nagy tömeg csökkentette ugyan, ám így is kiadós dózist kaphatott az érdeklődő vasútbarát a XX. századi cseh (és jelentős részben csehszlovák) vasúti járművekből.

Új földön a Train Hungary

A Facebookon a közelmúltban érdekes és sokat mondó látványterv jelent meg az új román tolatómozdonyról. Hamarosan magyar síneket is koptathat hivatásszerűen a Terra Nova?

2014. 09. 26.

InnoTrans 2014 – alternatív hajtás és a kávégépek csúcsa

Alternatív hajtással kísérletezik az Alstom és előbb indul a RegioJet Kassára. A Siemens Desiro City ThamesLink-változata minden tekintetben magasra teszi a mércét, leesett állunk visszahelyezése után pedig megtaláltuk a kávégépek Vitalij Klicskóját, már ami a vasúti felhasználást illeti. Az idei InnoTrans utolsó szakmai napján látottak és hallottak összefoglalóját kínáljuk.

2014. 09. 25.

InnoTrans 2014 – Napkelettől napnyugatig

Az InnoTrans harmadik szakmai napján is érdekességekkel jelentkezünk. Az olaszok harmadjára életnagyságban is elhozták a Vörös Nyilat, elővárosi vonatot építene a Talgo, és azt is megnézzük, hogy mit hoztak a Távol-Keletről, Japánból és Kínából. A japán-amerikai járművek mellett jutott idő egy kis dízelmotor-technológiára is a Tier 4 emissziós norma árnyékában. Ami pedig a globális körkép saját nézőpontunkból centrális terét jelenti, érdekes magyar vonatkozású összefüggésekre derült fény a hálókocsik régiós piacának keresleti és kínálati oldala között. Színes körképünk harmadik kiadása egyenesen a berlini Messegeländéről!

2014. 09. 24.

InnoTrans 2014 – Vásári körkép a Transmontanától a mobilklímáig

Az InnoTrans második szakmai napján is számos érdekes hírrel szolgálhatunk: eladták az ezredik FLIRT-et; jön a következő magyar Transmontana; önállóan is szerepelt a MÁV-START Utasellátója; a DB nem tud a saját menetrendjének megszűnéséről és magyar síneket is koptathat a Softronic Hyperion fantázianevű járműve.

2014. 09. 23.

InnoTrans 2014 – IC+, Terra Nova és társai

Idén is megnyitotta kapuit az európai vasúti seregszemle a német fővárosban. Mai körképünkben körbejárjuk a hamarosan menetrend szerinti forgalomban közlekedő magyar IC+-t; a román Reloc Terra Nováját és még számos másik újdonságot.

Ungvári távozik

Távozhat a MÁV-START vezetője, Ungvári Csaba. A személyszállító vasúttársaság vezetője a hírek szerint október 1-jétől távozik a vezérigazgatói posztról.

TerVez2 a TEMOFESZT-en

Ebben az évben október 10–12. között kerül megrendezésre a Nemzetközi Technikai Modellvasút Fesztivál (TEMOFESZT), melynek a Vasúttörténeti Park ad otthont. A rendezvényen természetesen képviselteti magát a TerVez2 csapata is.

2014. 09. 22.

Szolnok–Szajol: hídcsere előtti visszaszámlálás

A tervek szerint zajlik a Szolnok–Szajol vonalszakasz, és ezzel együtt a Tisza-híd felújítása, így megkezdődött a visszaszámlálás: jövő vasárnaptól egy héten keresztül teljes kizárásos vágányzár lesz a forgalmas állomásközben. Ami az utasoknak kiadós kerülőt vagy vonatpótló buszozást jelent, az a vasútfotósoknak az egzotikus útvonalakra terelt vonatok miatt igazi Kánaán lesz majd. Lássuk, hogyan vonatozhatunk majd a 100-as és 120-as vonalak vonzáskörzetében, miközben a hídépítők ezer tonnás dominóval játszanak!

2014. 09. 21.

Szolgálati közlemény

Ahogy olvasóink észrevehették már az elmúlt napok során, a RegionalBahn oldalán a frissítések kicsit eltértek a megszokottaktól. Ez a következő napokban, egészen – várhatóan – október 2-áig így is marad, ugyanis a szerkesztőségünk munkatársai a berlini InnoTrans 2014 szakkiállításon vesznek részt.
Napi és tematikus összefoglalóink az oldalsó menüsávból is elérhető tematikus oldalon kereshetők vissza.
Javasoljuk, hogy ebben az időszakban figyeljék a megszokottnál sűrűbben is frissülő facebook-oldalunkat a www.facebook.com/RegionalBahn címen, ahol nem csak a szokott frissítésekkel jelentkezünk, hanem lehetőségeinkhez mérten sűrűbben, ám a megszokott időpontoktól akár gyökeresen eltérő időpontokban is bejelentkezünk majd a szakkiállítás érdekességeivel is. De természetesen a weboldalunk sem szünetel, a napi beszámolóinkért szintén érdemes a www.regionalbahn.hu címre kattintani.

a RegionalBahn csapata

2014. 09. 20.

Berlini próba

Az Ikarus gyár fontos partnere volt az NDK és annak buszüzemei. Ma már elképzelhetetlen, hogy a Mercedes-Benz Citarók vagy éppen az MAN Lion's Cityk helyén egykoron ráncajtós-botváltós Ikarusok várták az utasokat. Próbálkozott ugyan az Ikarus a 200-asok utódjának szánt kocsikkal is a német piacon, de a rendszerváltás elsodorta a zárt piacot. Ennek apropóján vettünk elő egy különleges felvételt – Kelet-Berlinből.

2014. 09. 19.

Vágányzári módosítások kommunikációja - amiről nem tudunk, az nem fáj?

A menetrendmódosítások, azon belül is a vágányzári módosítások meghirdetésének témaköre már régóta célkeresztünkben van, az időnkénti személyes negatív érintettség okán is. Most a szabályokba merülve és a vasúttársaság állásfoglalását kérve próbáljuk feltérképezni, hogyan is kell(ene) a módosítások meghirdetésének működnie - és miért nem működik az, ami látványosan nem működik.

Metróval az Oktoberfestre – vagy mégsem?

Komoly erőkkel készül a müncheni tömegközlekedési cég, az MVG a szeptember 20-án kezdődő Oktoberfestre. Több munkatárs, többezer többletmenet és gyorsabb mozgólépcsők várják az utasokat.

2014. 09. 18.

Felszállás az összes ajtón?

Ismét napirendre került a német fővárosban a 2004 óta kötelező első ajtós felszállási rend felfüggesztése. Ezúttal az ellenzék vette elő a kártyát és a civilek is beálltak a támogatók közé.

Fogyasztott alkoholt? Egy keveset...

Meglehetősen és különösen pikáns történetről érkezett hír Németországból: egy menetrend szerint közlekedő személyszállító vonat mozdonyvezetőjét komoly alkoholos befolyásoltság miatt kellett eltávolítani a vezetőállásból.

2014. 09. 17.

Virtuális utazás a „graubündeni államvasúton”

Az Albulabahn és a Berninabahn vonala mellett most már a Rhätische Bahn teljes hálózata elérhető, látható, „beutazható” a Google Street View segítségével.

InnoTrans 2014 – Világkörkép

A 2014-es InnoTrans kapcsán adott előzetes körképünkben ezúttal a kevesebb járművek és talán csekélyebb piaccal rendelkező, ám közel sem kevésbé fontos kiállítók háza táján nézünk körbe. Nézzük, mit hoz a Škoda, a Vossloh, a Voith és sokan mások!

2014. 09. 16.

Mozdonnyal is ünnepelnek

Idén ünnepli 125. születésnapját a Rhätische Bahn, ám az évre esik még egy kerek évforduló: decemberben a 100 éves Chur–Arosa vasútvonalat köszöntik Graubündenben. Az évfordulóra természetesen egy megfelelően dekorált mozdony is emlékeztet.

Milliomos az MVG-nél

Egy igazi müncheni milliomos dolgozik az MVG-nél – kezdődik a müncheni közlekedési cég közleménye. Ám hamar le kell törni olvasóink lelkesedését: a járművezetők (még) nem keresnek ilyen jól, ellenben az egyik autóbuszuk immáron egymillió kilométert tudhat maga mögött.

2014. 09. 15.

Október 11.: Tramwaytag 2014

Nem viszi túlzásba a kommunikációt a Wiener Linien a népszerű rendezvénye, a Tramwaytag idei kiadása kapcsán. Pedig még jó ideje lehet sejteni, hogy hol lesz és bár úgy volt, hogy a nyáron tartják, végül október 11-ére esett a választás.

Újít a ZSSK

Járműbeszerzésre adta a fejét a szlovák személyszállító vasút, a ZSSK. A Pozsony-környéki vonalakra szánt járművekből 17 darabot vásárolna a társaság.

2014. 09. 14.

Kitárta kapuit a megújult bécsi villamosmúzeum

Bő egy éves átépítést követően tegnap ismét megnyitotta kapuit a bécsi közlekedési vállalat, a Wiener Linien múzeuma. A világviszonylatban is egyedülálló létesítményre ráfért már a megújulás - a megnyitón szerzett benyomások alapján ezt sikerült is megvalósítani. Végső soron viszont egyik szemünk sír, míg a másik nevet - hogy miért, az is kiderül képes beszámolónkból!

2014. 09. 12.

Pillanatkép az Európai Unió vasútjairól – 3. rész, a hazai perspektíva

Júliusban kétrészes cikkünkben tekintettük át az Európai Bizottság júniusban kiadott periodikus vasúti jelentésének főbb megállapításait. Mostani bejegyzésünkben a MÁV Zrt. megkeresésünkre adott válaszainak segítségével elemezzük a jelentés hazai vonatkozású hiányos vagy éppen ellentmondásos adatait. Bónusz: leleplezzük a Nagy Mellékvonalújranyitási Bullshit-generátort.

InnoTrans 2014 – a magyar szál

Folytatjuk előrejelzéseinket a szeptember 23. és 26. között Berlinben megrendezendő InnoTrans 2014 szakkiállítás kapcsán. Ezúttal a magyar szálaknak nézünk utána, hiszen hazánkból is több kiállító érkezik majd a berlini Messegeländére. Ráadásul idén igazán látványos kiállítással készül az egyik résztvevő.

2014. 09. 11.

InnoTrans 2014 – Újdonságok az Alstomtól

A szeptember 23. és 26. között Berlinben megrendezendő InnoTrans 2014 kapcsán összeállított „előrejelző sorozatunk” negyedik részében ismét egy nagy járműgyártó kínálatát vesszük szemre alaposabban: vajon az Alstom mivel kápráztatja el a szakmát a Messegeländén?

Tesztüzemben a FUTÁR webes felülete

Napi fejlesztés rovatunk következik: a jelek szerint tesztüzemben immár a nagyközönség számára is elérhető a BKK valós idejű járatinformációs rendszerének webes felülete. Részletek a hajtás után!

Három hét próbaidő

Egyelőre három hétig nem sztrájkolnak a mozdonyvezetők, de ha nem jutnak egyezségre, akkor a szeptember végéig tartó türelmi időszak után folytatják a munkabeszüntetéseket – közölte a GDL, a német mozdonyvezetőket képviselő szakszervezet.

2014. 09. 10.

A Papagájok kihalnak, ugye?

Bár előbb csak kósza kacsának tűnt, most mégis úgy néz ki, hogy igaz a hír: minden Papagáj Fecske lesz – a MÁV-START közlése szerint folyamatosan cserélik gúnyájukat az elővárosi ingavonatokat továbbító 2000-es Szilik.

Elment az utolsó éjszakai?

Egyelőre úgy néz ki, hogy szüneteltetni kényszerül a Georg Verkehrsorganisation GmbH, azaz a GVG a Berlin és Malmö közötti éjszakai vonatát, miután a DB AG nemes egyszerűséggel kitiltotta a vonatban közlekedő svéd hálókocsikat a hálózatáról. Merthogy túl szélesek a járművek. Állítólag.

Pótdíj az automatánál

Aki érvénytelen jegy vagy bérlet nélkül utazik, Németországban általában legalább 40 eurós pótdíjat kell fizessen. Ennek rendezése ráadásul nem egyszerű, a helyszínen általában nem lehet fizetni, csak az ügyfélszolgálatokon. Ezek elérhetősége viszont kevés és nem rugalmas megoldást jelentenek. Az esseni EVAG most új lehetőséget kínál a potyázóknak.

2014. 09. 09.

InnoTrans 2014 – Újdonságok a Bombadiertől

Az InnoTrans 2014 szakkiállításról szóló előrejelzéseink sorában most a kanadai-német járműgyártó kínálatát nézzük meg. Villanybusz és többmotoros dízelmozdony is várható a berlini Messegelände térségében szeptember 23. és 26. között.

Az ÖBB jobban teljesített

Az elmúlt évet összegző jelentésekből kitűnik: nyugati szomszédunknál töretlen a vasúti közlekedés fejlődése. Ugyan valamivel kevesebb árut fuvaroztak, mint 2012-ben, de többen is választották utazásukhoz az osztrák vasutat.

2014. 09. 08.

Úton Moszkvába

Elkészült a Stadler Rail altenrheini műhelyében az első Aeroexpress szerelvény. A moszkvai reptéri vasút számára épülő hatalmas motorvonatok különleges úton jutnak el a rendeltetési helyükre.

Buszt vesz a DB

Összesen több mint nyolcszáz autóbusz szállítására vonatkozó keretszerződést kötött a DB AG két járműgyártóval. A 200 millió eurós kontraktusból az MAN profitálhat.

2014. 09. 06.

Vasúti fékezés LV. – Perdülés- és csúszásgátló berendezések

A pneumatikus és elektropneumatikus perdülés- és kerékcsúszás-gátló berendezések két egymással ellentétes irányú erőhatás kivédésére hivatottak. A túl nagy vonóerő esetén ugyanis kerékperdülés léphet fel, túl nagy fékezőerő esetén pedig a vasúti jármű hajlamos a megcsúszásra. Mondanunk sem kell, hogy ezek egyike sem előnyös a kerekek és a tapadást biztosító vágányok szempontjából.

2014. 09. 05.

Össztűz a menetrendszerűségre: újra támad(t) a záhonyi fürdős

A nyári menetrend végeztével ismét mélyre túrunk a menetrendszerűség mocsarában, ezúttal saját gyűjtésű adatokat felhozva a balatoni iszapból. Mai elemzésünkből kiderül, melyik vonatnak sikerült 34%-os menetrendszerűséget összekaparni, hányszor késett meg és lett újra pontos maratoni útja során az átlagos Keszthely–Záhony fürdősvonat, és melyik záhonyi rettenetes pontos érkezését célszerű megjátszani a londoni fogadóirodáknál.

2014. 09. 04.

InnoTrans 2014 – Újdonságok a Siemenstől

A szeptember 23. és 26. között megrendezendő InnoTrans szakkiállításon természetesen a Siemens is ott lesz. Nézzük, hogy mivel készül, mivel várja a szakmai közönséget az egyik legnagyobb német járműgyártó.

Javul a mobilvétel Svájcban is

A tervek szerint még ebben az évben jelentősen javulnak a mobiltelefonálási lehetőségek az SBB regionális járatain. Az alpesi országban megannyi völgyben és alagútban ez nem is olyan egyszerű feladat, mint amennyire egyszerűnek tűnik.

2014. 09. 03.

Német bértárgyalások: nincs kiút?

Továbbra sem egyeznek meg a szakszervezetek a német vasúttal, sőt, egymással sem a bértárgyalásokon. A minapi GDL-féle figyelmeztető sztrájk gyakorlatilag hatástalan volt és csak a saját szakszervezetükön belül voltak támogatók.

Winsenburg – a sosemvolt város

Eleddig ritkán látott, igazán összetett, és fantáziadús pálya jelent meg az OMSI 2-höz. A Winsenburg nevű pályán az azonos nevű fiktív német nagyváros életébe pillanthatunk be. Külön öröm, hogy a belváros mellett a külvárosokban, és az agglomerációban is vezethetünk. Tartsanak velünk!

2014. 09. 02.

Spórolnak az Ostkreuznál

Hosszú évek óta építkeznek a forgalmas berlini csomópontnál, az Ostkreuznál. A forgalom fenntartása mellett épül át a Ringbahn és a Stadtbahn találkozása, ám most spórolni szeretnének, mert a költségvetés kicsit átlépte a korábban meghatározott kereteket. Az utasok járnak rosszul.

InnoTrans 2014 – Újdonságok a Stadlertől

Több érdekes újdonsággal készül a svájci járműgyártó a szeptemberi szakkiállításra. Az InnoTranson közelről is megnézhetjük majd a DB AG és a szerb vasút számára épített FLIRT-motorvonatokat és minszki új villamosokat is.

2014. 09. 01.

Eldőlt: Altona költözik

Megállapodott egymással Hamburg város szenátusa és a Deutsche Bahn AG: hamarosan költözik a mostani helyéről a vasút, bezárják az altonai pályaudvart.

Jön a Fradi-mozdony

...és ez nem vicc. A MÁV-START új „emlékmozdonya” ugyanis az FTC-t népszerűsíti majd. Azt a klubot, amelynek új stadionját nemrégiben adták át az Üllői úton.

Sztrájkolnak a német vezérek

Egyelőre nem jutottak egyezségre a bértárgyalásokon, amely az érdekvédők és a DB AG között zajlik. Az egyik szakszervezet, a GDL újabb nyomásgyakorló eszközt vet be: figyelmeztető sztrájkot tartanak hétfőn este.

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.