2015. 01. 14.

Inlandswagen – magyarul

Az elmúlt év utolsó szenzációja volt a MÁV-START eredményes kocsibeszerzése. Az ÖBB-től összesen 49 személykocsi és további 6 vezérlőkocsi érkezik és áll forgalomba – a tervek szerint minél előbb. Ám a hazai felhasználás előtt a honosításon is át kell esniük. Nézzük, mik a legfontosabb teendők ezügyben!


Az ÖBB-nél számtalan „lange Schlierenwagen” vagy a kevésbé ismert, ám annál inkább passzoló nevén „Inlandswagenként” ismert kocsi vált feleslegessé az elmúlt évek során és válik fölössé a közeljövőben. Az elsősorban elővárosi forgalmú személykocsik „piacvesztésének” fő okozói egyrészről a motorvonatok: a rövid, néhány kocsis ingavonatokat az utóbbi időkben kiváltották a Talentek vagy éppen a Talentek által is kiszorított 4020-asok. A nem villamosított vonalakon pedig részben a Desirók megjelenésével csökkent a kocsitípus szerepe, részben pedig a külhoni partnerek járműveinek megjelenése: jó példa erre a szlovák vasúttal való együttműködés, hiszen a ZSSK legalább egy, de sokszor két személykocsit is ad a Bécs és Pozsony között Marchegg felé közlekedő Euregio-járatok szerelvényébe.

Hamarosan a MÁV-START színeiben pompázhat 49 „Inlandswagen”. A kép a 2012 decemberében bezárt Südbahnhof (Ostbahn) pályaudvaron készült

Ezen kívül pedig a Railjetek megjelenése is fontos szerepet játszik, hiszen a „CityShuttle-kocsik” sokszor nem elővárosi, hanem távolsági vonatokban közlekedtek erősítésként, mivel más kocsija nem volt éppen kéznél az ÖBB-nek. Ám a Railjetek megfelelő számú UIC Z-kocsit szabadítottak fel – olyannyira, hogy az ÖBB a ČD-nek és a RegioJetnek is adott el ilyen járműveket; sőt, Hollandiában is voltak bérben osztrák személykocsik – a most eladósorban lévő járművek pedig többek között Berlin térségében is segítettek az egyik operátor üzemnek felvételében, amíg az ODEG-nek nem állt rendelkezésére megfelelő mennyiségű Stadler KISS motorvonat. A jövőben is várható még némi átrendeződés: a CityJet-motorvonatok forgalomba állításával újabb 4020-asok és Talentek szabadulnak fel, amelyek további mozdonyos ingavonatokat válthatnak ki. Összefoglalva: a Railjet-szerelvények és a CityJet-motorvonatok érkezése felülről lefelé tolja a flotta összetételét, a rendszer alján pedig kihullik a „férgese”, az Inlandswagen, mint a hosszabb távú elővárosi és regionális forgalom egyik utolsó nem légkondícionált, nyílt WC-vel szerelt járműve. Ami nálunk a klasszik Bhv és a romhalmaz By, az odaát a „langer Schlieren.”

Az ÖBB-nél feleslegesek, a MÁV-START-nak viszont jól jönnek és komoly színvonalbeli emelkedést jelentenek a használt osztrák személykocsik

A MÁV-START részéről tavaly nyár elején merült fel komolyan az ötlet: az ÖBB-től lehetne beszerezni használt, ám jó állapotú, a hazai kocsipark színvonalát messze felülmúló járműveket – erről elsőként a RegionalBahn számolt be. El is kezdődtek a tárgyalások, amelyek eredményeként végül december utolsó napján kihirdethették a meghívásos pályázat eredményét, amelyet meglepő módon az ÖBB nyert – egyedüli indulóként. Bár a cél világos volt, a pályázatot a jogi formaságok miatt ki kellett írni. Így került sor végül 49 ingavonati személykocsi és további 6 vezérlőkocsi beszerzésére.
A kocsitípust 1980-tól szerezte be az ÖBB és kevéssé ismert becenevükhöz – „Inlandswagen” – illően elsősorban a belföldi távolsági forgalomban közlekedtek, kiváltva az akkor már erősen korosodó régi Schliereneket. Készült belőlük elsőosztályú, másodosztályú, poggyászteres és étkezőkocsi. Az 1990-es évek második felében alakították át őket kifejezetten az elővárosi forgalom igényei szerint és építették meg – átalakítással – a vezérlőkocsikat.
A járművekre többek között azért esett a választás, mert az elsődleges szempontrendszer szerint 140-160 km/h-s tempóra alkalmas, elsősorban tárcsafékes, központi ajtózárással, de az utasok által nehezen kezelhető ízelt ajtó helyett tolóajtókkal rendelkező kocsikat kerestek. Fontos szempont volt még a hangosítás megléte, valamint az, hogy a kocsitípus ne legyen egy idehaza teljesen ismeretlen jármű. Márpedig az ÖBB „Lange Schlierenwagenjei” semmiképpen sem idegenek: a MÁV hálózatán is közlekedtek a kocsik a Bécs és Győr, illetve Tatabánya közötti, valamint a Bécs, Bécsújhely, Szombathely és Graz közötti Euregio-járatokban. Így sem a MÁV-csoport, sem a GYSEV számára nem ismeretlenek ezek a járművek. Fontos szempont volt még a lehető legalacsonyabb ár mellett az is, hogy a járművek alkatrész-utánpótlása is biztosítható legyen – erre pedig van lehetőség bőséggel, hiszen az ÖBB-nél is üzemelnek még jó ideig ezek a járművek, így könnyűszerrel biztosítható nem csak az alkatrész önmaga, hanem a megfelelő tudás átadásában is segédkezhetnek az osztrákok.

A típus nem ismeretlen Magyarországon, több vonalon is megfordultak már ezek a járművek. Reméljük, az ingavonati üzemük sem lesz ismeretlen a MÁV-csoport számára

A tenderkiírásban még szempont volt az is, hogy a a járművek alkalmasak legyenek a MÁV-START állagában lévő tíz EuroSprinter távvezérlésére: ez örvendetes, reméljük, hogy a kerékpárszállításra is alkalmas kocsikat az ÖBB-hez hasonlóan nem csak húzza a mozdony – mint ahogy azt a halberstadti vezérlők esetén teszik –, hanem kihasználják az ingavonati közlekedés előnyeit is. Az ÖBB-nél ezt megteszik, mégpedig magyar mozdonyokkal is: jelenleg Salzburg térségében közlekednek ilyen járművekkel a MÁV-START mozdonyai. Reméljük, idehaza is lehetőség lesz erre, bár egyes jelek szerint ez nem lesz magától értetődő, ugyanis a vezérlőkocsik első körben csak személykocsiként állnak majd forgalomba, a vezérlőkocsiként való közlekedés csak később esedékes, ennek lehetőségei jelenleg még csak vizsgálódás tárgyát képezik – fogalmaztak forrásaink.

Örülünk?

A MÁV-START-nál jó ideje nem került sor komolyabb volumenű személykocsi-beszerzésre. A legutolsó használt kocsik a sokak által ismert és sokak által nem különösebben kedvelt halberstadtik voltak. A használt, német eredetű személykocsik elsősorban elővárosi forgalomra készültek, ám a MÁV-csoport azokat inkább a távolsági forgalomban, gyorsvonatokban vetette be és használja a mai napig túlnyomórészt ebben a szegmensben. Az utolsó új kocsibeszerzés – eltekintve a két IC+-prototípustól – az 1990-es évek közepén volt, amikor a DWA-tól és a dunakeszi DVJ-től érkeztek nemzetközi forgalmú járművek. Ezen felül azonban minden más „újítás” csak felújítás, főjavítás volt: a szürke és a „posta-Bhv-k”, valamint a második és harmadik generációs InterCity-kocsik is ilyenek voltak.
A belföldi forgalmú személykocsik java része azonban ma is elavult: az 1950-es, 1960-as évek szerkesztési elveit tükröző By-ok és Bhv-k ma már a múzeumba valók, de a későbbi lengyel, kelet-német és magyar fülkés járművek sem felelnek meg a kor igényeinek és általában rendkívül rossz állapotúak. Mindezek fényében örvendetes újítás volt a halberstadti kocsik és most a „lange Schlierenwagenek” beszerzése. De nem szabad figyelmen kívül hagyni azt is, hogy a MÁV-START-nak láthatóan nincs elképzelése arról, hogy a nem motorvonatokkal kiszolgált vagy kiszolgálható forgalommal mit is kezdjen? Nincs látható koncepció arra, hogy mit kezdjenek az IC-kkel és a gyorsvonatokkal és általában a távolsági közlekedéssel: milyen szolgáltatásokat kínáljanak és ehhez milyen márkát építenek fel, milyen járműveket vetnek be. Ez a mostani intézkedés is, bár mindenképpen üdvözlendő, hangsúlyozni kell, hogy csak tűzoltás, nem több – sajnos. Így hát mindenképpen örülünk, ám ennek ellenére sem tekintünk maradéktalanul bizakodóan a jövőbe.
A magyarországi forgalomba állítás előtt – amire a remények szerint mielőbb sor kerül majd – azonban még számos munkát el kell végezni. Az egyik legfontosabb ezek közül a villamos fűtési rendszer, illetve a kocsik energiaellátásának átalakítása: Ausztriában a német nyelvterületen „divatos” 1000 V-os, 16,7 Hz-es váltóráramú rendszert használják. Magyarországon viszont ezzel szemben az 1500 V-os, 50 Hz-es árammal táplálják a kocsikat a felsővezetéki hálózat sajátosságai miatt. A megoldást ez esetben a kocsik energiaellátó főtranszformátorainak áttekercselésével, illetve a fűtési regiszterek megfelelő átcsoportosításával oldják majd meg.
Mindezeken felül el kell még végezni a soros fővizsgákat is. Ennek keretében a kocsikon a szokásos karbantartási munkákon kívül számos változtatást eszközölnek majd: az üléshuzatokat áthúzzák, ha arra szükség lesz a huzat állapota miatt (tehát nem minden esetben); az ablakokat kicserélik. A belső berendezés elemeit és a futóműveket átvizsgálják, szükség esetén javítják őket. Természetesen szükséges a kocsikon a MÁV-START és a magyar hatóságok előírásainak megfelelő feliratok elhelyezése is, ám a leglátványosabb változás az lesz, hogy a kocsik egyből megkapják a vasúttársaság színterve szerinti fényezést – ennek részleteiről azonban további felvilágosítást egyelőre nem kaptunk.
A honosítás kocsinként mintegy 8 millió forintba kerül majd és a MÁV-START saját kapacitásával, a szolnoki telephely bevonásával végzi el a munkákat.

A belső tér nagyjából a régi marad, de ahol kell, újrahúzzák az üléseket
(fotó: Halász Péter)

Ez utóbbi lépés egyébként mindenképpen üdvözlendő ötlet: korábban a használt német személykocsik esetében erre nem került sor a honosítás során, így jó ideig a DB Regio aktuális „Verkehrsrot” és korábbi „Mint-Grün” színtervei szerint festett kocsik rótták a hazai síneket a MÁV, majd a MÁV-START állagába sorozva, összességében meglehetősen balkáni képet árasztva. Így viszont legalább külsőre egységes megjelenésű járműveket kaphatunk majd.

A 80-73 084-es vezérlőkocsi a képen  még Heiligenstadtba érkezett Tulln felől 2011. május 28-án egy 1142-essel tolt ingavonat élén. Hamarosan a MÁV-START állományát gyarapítja majd a kocsi
(fotó: Halász Péter)

Nem kaptunk választ arra, hogy a vezérlőkocsik vajon rendeltetésüknek megfelelő üzemmód szerint közlekedhetnek-e majd? A honosítási munkákban erre nem térnek ki, így sejthető, hogy a „halbivezérlők” sorsára jutnak majd a kocsik: vonatbefolyásoló berendezés beszerelésére nem tért ki nyilatkozatában a vasúttársaság. Reméljük azért, hogy nem követik el a német kocsiknál tett hibás lépéseket: átalakították a V43 3000-eseket az ingavonati üzemnek megfelelően (a TRAXX-ok „alapfelszereltségként” „ismerik” a halberstadti vezérlőkocsik távvezérlési rendszerét), ám néhány korábbi, csenevész próbálkozástól eltekintve mégsem közlekednek halberstadti kocsikból álló ingavonatok, a gépek és a kocsik külön életet élve közlekednek. Pedig igény lenne az előremutató üzemre és bizony a németek sem fáztak ettől – csak a MÁV-csoport maradt meg a gőzöskorszakban.
Az egykori ÖBB-s kocsik forgalomba állításnak idejére vonatkozóan egyelőre nincs hivatalos információnk, de várhatóan még ebben az évben sor kerül a kocsik csatasorba állítására. Forrásaink azonban úgy fogalmaztak: a kocsik Miskolcon lesznek állományban és ennek megfelelően elsősorban eme telepállomás által kiszolgált viszonylatokon jelenik meg, mégpedig legkésőbb a nyári menetrend bevezetésével, legalábbis erről szólnak a tervek.

A 80-73 004-es egy mentesítő autószállító vonat végén várta az indulást a bécsi Westbahnhofon 2010. január 30-án. Hamarosan akár a Keletiben is várhatja majd a menesztést ez a jármű
Kérdéseinket a MÁV-START Zrt. részére közérdekű adatigénylés formájában tettük fel és java részükre kaptunk is választ a vasúttársaságtól. Az adatigényléssel egyidejűleg, cikkünk megjelenése – 2015. január 14. – előtt 15 nappal megkerestük a sajtókapcsolatokért felelős szervezetet, a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságát is. Ez a szervezeti egység – amelybe bevonták a MÁV-START korábban önálló kommunikációs szervezetét is – írásunk megjelenéséig arra sem vette a fáradtságot, hogy visszajelezzen és türelmünket kérje. Megjegyezzük: a kérdések nagyjából azonosak voltak, tehát láthatóan rendelkezésre állnak a válaszok. Ám úgy tűnik, hogy a sajtókapcsolatokért felelős, nemrégiben átalakított szervezeti egységnek még nem sikerült kilábalnia a szilveszteri-újévi kábulatból és „felvennie a ritmust.” Mindazonáltal várjuk a hivatalos sajtóválaszt is, amelyben ha lesznek új elemek, természetesen tudatjuk olvasóinkkal.

Ugyancsak a MÁV-START flottáját gyarapítja majd a 80-73 064-es vezérlőkocsi is. A képen azonban még az ÖBB egyik marcheggi vonatának végén hagyja el a bécsi Praterkai megállót 2011. április 22-én

Számmisztika

Az ÖBB-től vásárolt személykocsiknak egyelőre még nincs hazai, a Nemzeti Közlekedési Hatóság által kijelölt pályaszámtartománya – a pályaszámokat ugyanis a hatóság adja ki és vezeti be az egyébként elvileg nyilvános, gyakorlatilag a vasúti járművek tekintetében egyáltalán nem nyilvánosan hozzáférhető, szinte atomtitokként kezelt nemzeti járműregiszterbe. A pályaszámok kapcsán megkerestük a Nemzeti Közlekedési Hatóságot is, ahonnan azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a pályaszámok megállapítására nézve jelenleg nincs folyamatban hatósági eljárás, így a magyarországi jelölésekről nem tudnak tájékoztatást adni.
A MÁV-START az alábbi, Bmpz-l sorozatú betétkocsikat vásárolta meg az ÖBB-től:
  • 50 81 21-73 020-6
  • 50 81 21-73 032-1
  • 50 81 21-73 045-3
  • 50 81 21-73 064-4
  • 50 81 21-73 065-1
  • 50 81 21-73 082-6
  • 50 81 21-73 151-9
  • 50 81 21-73 153-5
  • 50 81 21-73 170-9
  • 50 81 21-73 177-4
  • 50 81 21-73 179-0
  • 50 81 21-73 180-8
  • 50 81 21-73 182-4
  • 50 81 21-73 183-2
  • 50 81 21-73 193-1
  • 50 81 21-73 199-8
  • 50 81 21-73 203-8
  • 50 81 21-73 218-6
  • 50 81 21-73 271-5
  • 50 81 21-73 276-4
  • 50 81 21-73 277-2
  • 50 81 21-73 279-8
  • 50 81 21-73 289-7
  • 50 81 21-73 293-9
  • 50 81 21-73 295-4
  • 50 81 21-73 307-7
  • 50 81 21-73 308-5
  • 50 81 21-73 314-3
  • 50 81 21-73 316-8
  • 50 81 21-73 317-6
  • 50 81 21-73 318-4
  • 50 81 21-73 324-2
  • 50 81 21-73 326-7
  • 50 81 21-73 329-1
  • 50 81 21-73 330-9
  • 50 81 21-73 333-3
  • 50 81 21-73 335-8
  • 50 81 21-73 339-0
  • 50 81 21-73 343-2
  • 50 81 21-73 351-5
  • 50 81 21-73 362-2
  • 50 81 21-73 365-5
  • 50 81 21-73 369-7
  • 50 81 21-73 373-9
  • 50 81 21-73 376-2
  • 50 81 21-73 378-8
  • 50 81 21-73 387-9
  • 50 81 21-73 420-8
  • 50 81 21-73 433-1
A Bmpz-f sorozatú vezérlőkocsik pályaszámai pedig az ÖBB-nél ezek voltak:
  • 50 81 80-73 004-8
  • 50 81 80-73 005-5
  • 50 81 80-73 009-7
  • 50 81 80-73 064-2
  • 50 81 80-73 065-9
  • 50 81 80-73 082-4
Az „Inlandswagenek” jelentős színvonalbeli javulást hoznak a MÁV-START kocsiparkjába. A képen egy ilyen kocsi látható az egykori Südbahnhof, ma Quartier Belvedere állomáson, a bécsi Stammstreckén
(a másképpen nem jelzett képeket Magyarics Zoltán készítette)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.