2015. 04. 08.

Felújítás a Ringen – előbb lett kész

Alighanem fellélegeznek az autósok, hiszen a tervezettnél korábban kaphatták vissza a belvárosi körutat. A közúti forgalmat a villamosvágányok felújítása miatt korlátozták Bécsben és olyan helyekre is eljutottak a piros szerelvények, ahol viszonylag ritkán járnak „békeidőben”. Képes beszámoló az osztrák fővárosból.



A Ring Bécs egyik legforgalmasabb villamosvasúti pályája. A szerelvények sokszor percenként követik egymást, hiszen a legsűrűbben járt részen az 1-es, a 2-es, a 71-es és a D jelzésű járatok mellett még a Vienna Ring Tram járatai is koptatják a vágányokat – évente mintegy 200 ezer szerelvény halad át a síneken. A forgalmas szakasz vágányai elhasználódtak, az elmúlt évek során rendszeresek voltak a síntörések, amelyek a napi forgalomban komoly fennakadásokat jelentettek. Ráadásként számtalan lassújel is nehezítette a villamosok forgalmát, így mindenképpen szükséges volt a Babenbergerstraße és a Bellariastraße közötti vágányok teljes felújítása.

A felújított vágányszakasz a Heldenplatz közelében található. A villamosok módosított útvonalon jártak: az 1-es az egyébként általa „békeidőben” nem használt Lothringerstraße felé került; a D szintén a Parkring felé ment. A 2-es a Parlamentet megkerülve fordult be a Bellariánál a Ringre
(grafika: Wiener Linien / APA)


A Wiener Linien szakemberei március 28-án fogtak neki a vágányok felújításának és alig másfél hét alatt végeztek a 600 méternyi szakasszal. Sőt, a tervezettnél korábban átadhatták a forgalomnak a villamosvágányokat és a közutat is: eredetileg április 7-én, kedden nyílt volna meg a Ring ezen szakasza, ám a közúti forgalom másfél nappal korábban, már április 5-én 15 órától használhatta az útszakaszt, a villamosközlekedést pedig április 6-án üzemkezdettel vették fel a megszokott rend szerint.
Pedig a munka nem volt könnyű: nem csak a síneket cserélték ki, hanem az alépítmány is teljesen megújult. A mostani pályafelújításnak köszönhetően – amely nem húzódott hetekig, mint ahogyan azt Magyarországon megszoktuk – a következő évtizedben biztonságosan közlekedhetnek majd a villamosok ezen a részen is.

A villamosvágányok felújítása miatt a közúti közlekedést is korlátozták a Ring egy részén
(fotó: Johannes Zinner / Wiener Linien)

A villamospálya alépítménye is megújult a sínek mellett
(fotó: Johannes Zinner / Wiener Linien)

A jó szervezésnek köszönhetően gyorsan haladtak a szakemberek a Ringen a pályafelújítással

A sínek mellett láthatóan megújult a vágányok alépítménye is

A vágányzár idején az 1-es villamos a Stefan-Fadinger-Platz felől érkezve a Ring keleti részén, a Parkring és a Julius-Raab-Platz érintésével jutott el a Praterbe; a 2-es villamos pedig Ottakring felől érkezve a Rathaus, a Schwedenplatz és érintésével közlekedett. A D jelzésű villamos szintén a Parkring felé került, míg a 71-es rövidített útvonalon járt és a Schwarzenbergplatznál a 2012-ben felhagyott hurokban fordult meg. A közúti forgalmat elterelték: az óramutató járásával megegyező irányban egyirányúsított Ringről az ideiglenesen kétirányúvá tett Zweierliniére irányították át az autókat az Operngasse és a Stadiongasse között, ami komoly torlódásokat okozott. A leginkább problémás környék a csúcsidőben egyébként is dugóveszélyes Schwarzenbergplatz volt; itt az autósok számára szokatlan irányokban mozgó 1-es villamos szerelvényei időnként ördöglakatba illő helyzetekbe kerültek a szabad jelzés végeztével a kereszteződésekben maradt autók miatt.
A mostani munka része a Wiener Linien idei évre tervezett pályafelújítási programjának, amely a nyáron többek között a 49-es villamos vonalával folytatódik majd.

A 71-es villamos visszatért oda, ahonnan 2012 decemberében búcsúzott: a schwarzenbergplatzi hurokban a Christinengasséról fordul a 629-es hosszú ULF a Schubertringre

Az 1-esen közlekedő szerelvények a Schubertringről balra fordultak a Schwarzenbergplatznál. A vágányfelújítás nem kis fennakadásokat okozott a közúti közlekedésben is – ebben a kereszteződésben például „békeidőben” nem fordul nagy ívben balra villamos a Ringről a Schwarzenbergplatz felé, így a rutinból vezető autósok a kereszteződésben feltorlódva rendszeresen feltartották a közösségi közlekedést

A Lothringerstraßén tart a Stefan-Fadinger-Platz felé egy E2-es motor és c5-ös pótkocsiból álló szerelvény. Üzemszerűen itt csak a nosztalgia- és üzemi menetek közlekednek, az 1-es csak a különféle lezárások idején jut el ide, jellemzően a Ringen zajló tüntetések idején

A vágányzár viszont lehetőséget adott arra, hogy a villamosokat a míves, Otto Wagner tervezte Stadtbahn-pavilonokkal együtt is meg lehessen örökíteni

A 2-es villamos meglehetősen kacifántos úton jutott el a Ringre: a 2008-ban a Reichsratstraßén épített összekötővágányokon jutott el a Bellariához, majd ott a vágánykapcsolatok segítségével a Dr.-Karl-Renner-Ring megállónál érte el a körutat. Érdemes megjegyezni: a villamosok által a vágányzár idején is használt, a Parlament előtti és a Schmerlingplatz szélén vezető ívek kritikus állapotúak, így itt is szükséges lesz majd a felújítás
(a másképpen nem jelzett képeket Magyarics Zoltán készítette)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.