2015. 05. 28.

Az RhB jobban teljesített

Nyilvánosságra hozta a végleges és teljes beszámolóját a Rhätische Bahn. A „graübundeni kantonvasút” 2014-ben, a hálózatának első darabjának megnyitása után 125 évvel viszonylag jó évet tudhat magáénak: az utasszámok emelkedtek, de a teherszállítás veszteséges volt. 2015-ben pedig a tavalyinál is többet fordítanak fejlesztésre: 205 millió frankot.



Mozgalmas évet hagyott maga mögött 2014-el a Rhätische Bahn. A svájci vasúttársaság tavaly ünnepelte a hálózatának első darabján a forgalom megindulásának 125. évfordulóját, amit számos ünnepséggel és különféle programmal igyekezett emlékezetessé tenni. Ám nem csak emiatt vagy éppen a természet közbeszólása miatt volt mozgalmas az év, hiszen akadtak bőséggel dolgos hétköznapok is.
A személyszállításról elmondták: 2014-ben 10,1 millióan választották a méteres nyomtávú hálózatot üzemeltető, egyáltalán nem kis vasutat, ez az előző évhez képest 2,7 százalékpontos növekedést jelent. A személyszállításból eredő bevételek 97,2-ről 97,7 millió frankra emelkedtek. A Vereina-bázisalagútban működő autószállító szolgáltatás – Klosters és Saglianis között – bevétele 14,2-ről 14,7 millió frankra nőtt. A teherszállítás már nem volt valami fényes. Az RhB adatai szerint a bevételek a 2013-as 16,1 millióról 13,5 millió frankra csökkentek és további zsugorodásra számítanak. Összességében azonban az RhB bevételei emelkedtek: 349 millió frankot kasszíroztak a korábbi 345 millióval szemben, ebben szerepel a kanton hozzájárulása a személyszállításhoz (92 millió frank) és a teherszállításhoz (6 millió frank). Az infrastruktúra fenntartására Graubünden kanton és a szövetségi kormány összesen 91 millió frankkal járult hozzá. Összességében az RhB viszonylagos nyereséggel zárta az évet. A tiszta nyereség azonban a 2013-as 261 ezer frankról 2014-ben 186 ezer frankra csökkent.

A személyszállításban jól teljesített az RhB, több utas több bevételt hozott a vasúttársaságnak
(fotó: Halász Péter)

Az RhB kiemelte a teherfuvarozás jelentős csökkenését. Az üzemi veszteség 1,6 millió frankkal valamivel kevesebb, mint 2013-ban, ám összességében nem biztató a kép. A feladott áruk mennyisége összességében csökkenő tendenciát mutat és ez kihat a bevételekre is. Ugyancsak látszik a különböző pályafelújítások okozta kapacitáscsökkenés és a partnerek árérzékenysége a bevételeken. Az RhB számára jelzésnek, hogy újra kell pozicionálnia magát a piacot, valamint a trendeket figyelembe véve csökkenteni fogják a teherkocsik számát a teherszállítási kínálat újjászervezése mellett.

A teherforgalomban komoly veszteségei voltak az RhB-nak 2014-ben. A piac átrendeződik, a vasúttársaságnak ezt kínálatával és eszközparkjával is követnie kell
(fotó: Halász István)

A Rhätische Bahn azt is elmondta, hogy a 2013-as 185 millió frankkal szemben 2014-ben jelentősen többet, 205 millió frankot fordíthattak fejlesztése. Ebből 161,5 millió frank jutott az infrastruktúra korszerűsítésére, állomások felújítására. A gördülőállomány fejlesztésére, javításokra 43,2 millió frank jutott, ebből már jutott az Albulabahnon 2017-ben, a sí-világbajnokság idejére forgalomba állítandó vonatok beszerzésére is, valamint az akadálymentes ingavonati vezérlőkocsikra és a meglévő járműpark modernizálásra is.

A bevételekből, de főleg a kanton és az államszövetség támogatásainak segítségével fejlesztik a járműparkot is. Az akadálymentességet többek között alacsonypadlós vezérlőkocsik beszerzésével biztosítják a hálózaton. egy ilyennel az élén érkezik Scoul-Tarasp felől egy ingavonat Pontresina állomására, hogy rövid pihenő után visszainduljon Svájc keleti szegletébe
(fotó: Halász Péter)

A jövőre vonatkozóan az RhB-nál jelezték: összesen 27 új, négyrészes motorvonatot szereznek be, ezek első darabjai a 2017-es sí-világbajnokság idején állnak majd forgalomba és a teljes flotta 2018-2019-re áll csatasorba. Folytatódik az akadálymentesítés is a vasúti hálózaton és a járművek esetében a következő évek során. Ugyancsak elkezdődik az új Albula-alagút építése, illetve az építkezéshez kapcsolódó infrastrukturális fejlesztések: többek között az építkezés iparvágányainak építésére is sor kerül Spinas és Preda közelében. Az építkezések miatt 2015-ben egyébként a hajnali és a késő esti időszakokban pótlóbuszokkal kell utazni az utasoknak Thusis és Bergün között.
Ezen kívül az északi portálnál elkészül az információs központ is. Hozzátették: mivel az Albulabahn – a Berninabahnnal együtt – az UNESCO világörökségi listáján szerepel, ezért a magáról a világörökségi cím jelentőségéről is tájékozódhatnak az érdeklődők az információs központban, hiszen az UNESCO szakembereivel egyeztetve dolgozta ki az új alagút koncepcióját az RhB.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.