2015. 10. 28.

Kettős megálló

Bosszantó jelenség miatti huzavona végére tett pontot a szövetségi hatóság Svájcban: nevesül eldőlt, hogy a kettős megállóba másodiknak érkező villamosnak nem kell még egyszer, elől ajtót nyitnia.


Zürichben komoly vihart kavart az az lépés, amit a villamosvezetők némelyike tett: nevesül a forgalmas Bahnhofquai megállóban a másodiknak érkező villamos a kettős megállóhelyen az utascserét követően nem állt meg elől, az első helyen, hanem nemes egyszerűséggel továbbhaladt. Ám a zürichiek ezt nem hagyták abban és a berni Szövetségi Közlekedési Hatósághoz, a Bundesamt für Verkehrhez fordultak állásfoglalásért, amelyet különösen az idősebb utasok szorgalmaztak a városvezetésnél.
A BAV-hoz benyújtott kérdésben abban kértek állásfoglalást, hogy vajon ismételten meg kell-e állnia a kettős megállóhelyre érkező második villamosnak az első helyén vagy sem? A hatóság válasza egyértelmű: a kettős megállóhelyeken a másodiknak érkező járműnek az utascsere után akkor sem kötelessége ajtót nyitni, ha az első helyről már nem tud kihaladni, mert mondjuk egy jelzőlámpa akadályozza a továbbhaladásban. A Verkehrsbetriebe Zürich, a VBZ utasítása is egyértelműen fogalmaz: kettős megállóhely az, amely esetében a járművek egymás mögött állnak meg úgy, hogy a másodiknak érkező járműnek nem kell az első helyre állva ismét ajtót nyitnia. Tehát az ismét ajtót nyitó járművezetők tulajdonképpen szabályt szegnek, bár ezzel kapcsolatosan a VBZ mindig is rugalmasan járt el, közölték a téma kapcsán, hiszen több olyan csomópont van, ahol kettős megállóhelyek üzemelnek, de a járatok több irányba indulnak onnan és nem mindig kapnak egyszerre szabad jelzést.

A zürichi Bahnhofquai megállóban másodiknak érkezett villamos nyitott ajtót – elől nem kell megállnia és újra ajtót nyitnia, a szövetségi hatóság is megerősítette a VBZ szabályozását
(fotó: Halász Péter)

A kettős megállók ilyenfajta, szabályszerű használata elsősorban az éjszakai időszakban okoz azonban kényelmetlenséget az utasoknak, ahol sokszor látszólagos átszállási lehetőségek, csatlakozások hiúsulnak meg. Ám a VBZ figyelmeztet: ezek a kapcsolatok nem garantáltak és nem érdemes számolni sem velük. A garantált átszállási kapcsolatok mindig biztosítják az utasok számára.

Kettesben és hármasban

Magyarországon, főleg Budapesten a nagyforgalmú buszmegállók között több helyen is lehet találni többféle kettős és hármas jellegű megállót is. A klasszikus kettős jellegű megállóhelyek mellett van olyan, ami csak egy szóló és egy csuklós busz esetén kettős, míg két csuklós számára már nem az. A legérdekesebb pedig a hármas jellegű megállóhely. Itt az első két busznak nem kell ajtót nyitnia, de a harmadiknak, ha előre tud már állni és még maradt utas a megállóban, akkor kötelessége elől is megállnia – sajnos sokszor ezt elfelejtik a buszvezetők az MM+M jellegű budapesti megállókban.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.