2015. 12. 10.

Decemberi mozdonykeringő

A menetrendváltástól némileg függetlenül, de azzal összefüggésben is átrendezőik a német vasút mozdonyparkja. Bérmozdonyok jönnek-mennek és cserélik az EuroSprintereket is Drezda környékén. Nézzük, hogyan sakkoznak a mozdonyokkal a német állami cégnél.



A Deutsche Bahn AG 2001-ben állított forgalomba huszonöt darab ES62U2-est, miután a rokon 152-eseket (az ES64F típust) az osztrák hatóságok nem engedélyezték. Az ÖBB Taurusaival lényegében azonos gépeket azonban kénytelen volt engedélyezni az osztrák felügyelet, így hosszú éveken át a 151-esek mellett megszokott bútordarabjai voltak a 182-esek a klederingi rendezőnek és időről időre Hegyeshalomba is eljutottak a gépek. 2009-ben viszont az osztrákok a 185-ös sorozatú TRAXX-ok közül is engedélyeztek jónéhányat, így a huszonöt darabos kisszériás gép feleslegessé vált a DB Schenkernél, ekkora flottát nem érte meg fenntartani és a járműveket eladták a DB Regionak.

A 182-esek az elmúlt években a drezdai S1-es gyorsvasúti viszonylaton váltak otthonossá. Ám most költözködnek: a gépek egy része Rostockba kerül majd
(fotó: Wolfgang Klee / DB AG)

A regionális közlekedésben jól jöttek a Teknők: a megfelelő időjárási körülmények között kiváló gyorsítási képességük mellett a korábban alkalmazott 143-asoknál nagyobb engedélyezett sebességük miatt elsősorban a keleti területeken vetették be a gépeket: Halle és Drezda S-Bahn-hálózatán, Halle és Eisenach; illetve Drezda és Cottbus között jelentek meg a mozdonyok 2009-től, miután felszerelték őket a regionális forgalomhoz szükséges eszközökkel. A berlini Stadtbahnon átvezető regionális járatokon ekkoriban még csak szórványosan, 2011-től azonban rendszeresen, előbb az RE2-esen (Cottbus–Berlin–Wittenberge), majd az ODEG megjelenésével elsősorban az RE1-esen (Frankfurt/Oder–Berlin–Brandenburg–Magdeburg) jártak és járnak a cottbusi telephely gépei. A drezdai járművek pedig az S1-es vonal (Meißen–Drezda–Bad Schandau) mellett a Talent 2-esek szűkös férőhelykínálatát bővítik ki az emeletes vonatokkal az RE50-es vonalon Drezda és Lipcse között.

A 182-esek az S-Bahn helyett a regionális forgalomban vesznek részt Drezda és Lipcse között, itt a kisebb befogadóképességű Talent 2-eseket segítik az emeletes ingavonatokkal
(fotó: Halász Péter)

A DB Regio és a DB Fernverkehr az utóbbi időben rendszeresen nyúl a mozdonybérlet lehetőségéhez is, enyhítendő a járműhiányt. Elsősorban az egykori Siemens Dispolok, azaz a mai MRCE a fő partner ebben: a fekete Teknők az InterCity-k élén sokat szerepelnek, de négy fekete mozdonyt használ a menetrendváltásig a DB Regio Halle és Eisenach között is a Halbi-ingák továbbítására. Ez utóbbi négy mozdony bérleti szerződése a menetrendváltással és a DB Regio közszolgáltatási szerződésének megszűntével jár majd le és kerülnek vissza az MRCE-hez, ahogy azt a DB AG sajtósai már korábban kifejtették a RegionalBahn számára. A távolsági forgalomban azonban marad néhány bérmozdony és jó eséllyel a következő menetrendi évadban is a Rajna mentén találkozhatunk majd velük.

A Halle (Saale) és Eisenach között közlekedő RB20-as vonalon szolgáló fekete Tenőket visszaadja a DB Regio az MRCE-nek. Egy még Halbikból álló ingavonatot tol ki az ES62U2 014-es Großkorbethából Halle felé
(fotó: Halász Péter)

A Rajna-Ruhr-vidéken és Rajna-Pfalzban a DB Regio 2001 és 2002 során harmincegy TRAXX P160AC1-es gépet állított forgalomba a regionális vonatok továbbítására. Az akkor születőben lévő TRAXX-mozdonycsaládból kikerült gépek másfél évtized után távoznak a dortmundi telephelyről: a gépek egy része Frankfurt am Mainba kerül, míg a maradék a drezdai telephelyen váltja majd a 182-eseket. A Teknők ugyanis annyira nem váltak be a sűrűn megálló S-Bahn-szerelvények élén, a valamivel jobb tapadással bíró TRAXX-okra cserélik őket folyamatosan.

A 146 001-es Frankfurt am Mainba került a Rajna-Ruhr-vidékről. A legalacsonyabb pályaszámú 146-os egy kisebb javítást követően már forgalomba is „Mainhattan” térségében. Képünk azonban még Köln-Messe/Deutz állomáson mutatja, amint Koblenz felé tolja vonatát 2015. augusztus 24-én
(fotó: Halász Péter)

A 182-esek egy része átkerül majd Cottbusba, egy részük pedig a jelenlegi elképzelések szerint a nem éppen megbízhatóan működő 120.2-es sorozatú gépeket váltja a Rostock és Hamburg között közlekedő RE-vonatok élén. Persze, a Rajna-Ruhr-vidék sem marad TRAXX-mentes, itt a legújabb szériába tartozó 146 265-282 pályaszámcsoportú gépek váltják a „nullásokat”.

A 120.2-esek nem váltak be a Hamburg és Rostock között közlekedő Hanse-Express élén. A gépeket általában 112.1-esek helyettesítik, a járműkiadás stabilizálódását várják a 182-esek bevetésétől. A képen a 120 202-es Schwaan bei Huckstorf mellett robog vonatával
(Uwe Miethe / DB AG)

A 120.2-eseket 2007-ben és 2010-ben alakították át a Hanse-Express és az Aachen–Köln–Siegen vonal RE-járatai számára. A gépeket felszerelték utastájékoztató rendszerrel és az ajtóvezérléshez szükséges rendszerekkel is. A mozdonyok a DB Fernverkehr 120.1-eseiként szolgáltak korábban és sorsuk egyelőre meglehetősen bizonytalan.
Mindezen túlmenően a dízelgépek között is lesz némi változás: fent északon a DB Fernverkehr a SyltShuttle-vonatok élén folyamatosan cseréli le a 218.8-as sorozatú gépekből képzett párosokat a korszerűbb és hatékonyabb dízel-TRAXX-okra, így mostanra északon is lényegében kivesztek a máshol már eltűnt nagydízelek. A SyltShuttle gépek az autószállító vonatok mellett Hamburg és Westerland (Sylt) között az InterCity-vonatokat is továbbítják.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.