2015. 04. 30.

Befalazott ajtó az S-Bahn-on

Művészeti alkotás? Polgárpukkasztás? Vajon mi motiválta a tetteseket, akik nemes egyszerűséggel befalazták az egyik hamburgi S-Bahn-szerelvény ajtaját?

Volvo 7000-esek: Berlinből Budapestre?

Újabb használt autóbusz-beszerzésről szólnak a hírek Budapesten. A BKV ugyanis erősen nézelődik Berlinben (sőt, az első kocsikat már meg is vették), ahol hamarosan megválnak a szóló, háromajtós Volvo 7000-esektől. A típus nem igazán vált be a német fővárosban, bár már 13 éve közlekednek a járművek. Budapesten viszont már vannak hasonló kocsik, ezeket Hollandiából vették. Ismerkedjünk hát meg a német kocsikkal!

Csak tíz csuklós, semmi különös...

A címben is említett sóhajjal és egy kézlegyintéssel is elintézhetnénk ugyan az ügyet, de nem érdemes. Tíz új csuklósbuszt állított forgalomba a müncheni városi közlekedési cég, az MVG.

2015. 04. 29.

Magas és széles – szolgálatban az orosz emeletes hálókocsik

Ez év február 1-jétől menetrend szerint is elindultak az orosz gyártmányú emeletes kocsik Moszkva és Szentpétervár között: az 5 és 6 számú (éjszakai) vonatok közlekednek ilyen stokkal, melyekről az alábbi, téli(es) képekből készült válogatásunkból további érdekességek is kiderülnek majd.

A logisztika napja Debrecenben

Írásunk címében szereplő mottóval várták az érdeklődőket a debreceni repülőtéren kialakított konténer terminálon, ahova legalább háromszáz résztvevő látogatott el különböző cégek vezetőitől kezdve, egyetemistákon át a laikusokig április 16-án. Van akinek szakma, van akinek pedig a hobbija miatt volt érdekes a rendezvény.

2015. 04. 28.

Átvizsgálják a Trabantokat

Hatósági rendelkezés nyomán leállították Németországban a Trabant becenéven futó 112-es, 114-es és 143-as sorozatú mozdonyokat. Egy korábbi baleset vizsgálata során ugyanis tengelyrepedésre utaló jeleket fedeztek fel, ezért átvizsgálják a teljes flottát.

Jöhetnek a holland FLIRT-ek

Összesen ötvennyolc FLIRT-motorvonatot rendelt a Stadler Railtől a holland vasút, az NS. A 2016 végétől forgalomba álló vonatok az országban mindenhol jelen lesznek. Komoly fegyvertény ez a Stadlernél, hiszen a korábbi „udvari szállító” utódját is sikerült kiütni a nyeregből.

2015. 04. 27.

Ingyennet a metróban

Egyelőre tíz állomáson indítja be a Wiener Linien az ingyenes, vezeték nélküli internetszolgáltatást a bécsi metróhálózaton. A wifi ingyenes lesz, regisztrálni sem kell majd.

2015. 04. 25.

EB, de nem foci

A 2015-ös Villamosvezetői Európabajnokságot április 24-én rendezték meg Bécsben, ahol ezt a programot összekötötték a Wiener Linien nyíltnapjával, azaz a Tramwaytaggal.

Rotterdam a legjobb!

Idén Bécsben rendezték a villamosvezetők Európa-bajnokságát. Budapest ezúttal a tizenkettedik lett. A dobogóra Ostrava, Bécs és Rotterdam fért fel.

2015. 04. 24.

Folyamatos tervezés – ezt kínálja a vasúti menetrend decembertől

Miközben az utasok még csak ízlelgetik a 2014-2015-ös évad menetrendjét, a háttérben már a következő időszakra vonatkozó menetrendet készítik a szakemberek. A 2015. december 15-én életbe lépő menetrend több újdonságot is hoz számunkra. Nézzük, mik ezek!

2015. 04. 22.

Békés sztrájk

Meglehetősen csendesen telik a német mozdonyvezetőket tömörítő egyik szakszervezet, a Gewerkschaft der Lokomotivführer (GdL) munkabeszüntetése. A teherforgalom érintett része már kedden 15 órakor leállt, a személyszállításban azonban csak szerdán reggel 2-től indult a munkabeszüntetés és csütörtökön 21 óráig tart.

2015. 04. 21.

Újra sztrájkolnak a német vezérek

Ismét munkabeszüntetésre hívta a vasutasokat a főleg mozdonyvezetőket tömörítő GdL. A Claus Weselsky vezette szakszervezet szerint nincs is miről megállapodni a DB-vel, mert javaslata sincs a munkáltatónak. Ezért nyúlnak most a sztrájk eszközéhez. A teherforgalomban április 21-én 15 órától; a személyforgalomban pedig 22-én 2 órától egységesen 23-án 21 óráig tart majd a sztrájk.

Bécsi villamosbaleset: tizenkét sérült

Tizenkét sérültje van annak a balesetnek, amely Bécsben történt. A Lazarettgassén két, a 43-as vonalon közlekedő szerelvény ütközött össze. Frissítés: a szerda reggeli információk szerint egy tévesen kitérő irányban álló váltót nem vett észre a Neuwaldegg felé tartó kocsi vezetője, és ez vezetett a balesethez.

Helyi sikerek, távolsági dilemmák

Időnként az Egyesült Államokból és Kanadából érkező híreket is szemlézünk a RegionalBahn hasábjain. Észak-Amerikában évek óta jól hasít a legtöbb elővárosi személyszállító vasút, míg a távolsági személyszállítás hosszú évek status quo-ját követően mintha ismét két szék között a földre esne. Ma két, egymást követő és ezt a kettősséget jól példázó hírt hoztunk: bővít a torontói GO Transit, míg távolsági fronton a Southwest Chief körüli szappanopera egy szavazaton látszik a célegyenesben csúnya véget érni...

2015. 04. 20.

Berlin: ismét bajban a gyorsvasút?

Ismét baj van a berlini S-Bahn járműveivel. Ám ezúttal nem a legfiatalabb sorozat, a 481/482-esek, hanem a sokkal régebbi járművek, a „Toasterek” okoznak fejtörést a hírek szerint.

2015. 04. 18.

Norristown High Speed Line: amerikai öszvér a síneken

A RegionalBahn harcedzett olvasói már megszokhatták, hogy a városi és elővárosi közlekedés határvidéke kötött pályás szempontból egészen nehezen kategorizálható megoldásokat termel ki. Különösen igaznak tűnik ez a villamosok és metrók közötti vertikum minden árnyalatát felvonultató light rail üzemekkel büszkélkedő Egyesült Államokra. Nos, a Philadelphia elővárosában üzemelő Norristown High Speed Line még ebben a mezőnyben is minden bizonnyal viszi a pálmát a műszaki és üzemviteli öszvérség tekintetében.

2015. 04. 17.

Éjszakai vonattal jön az RDCD

Éjszakai vonatokat és a mainál olcsóbb tarifákat ígér az utasoknak a Hindenburgdammon hamarosan járatot indítani szándékozó Railroad Developement Corporation Deutschland, a HKX vonatait is üzemeltető RDCD. 

2015. 04. 16.

Visszatér a DR

Meglehetősen érdekes eredményt hozott a közszolgáltatási tender a Chemnitz és Lipcse közötti regionális vonatok üzemeltetéséről. A nyertes személyével nincs baj, az a Mitteldeutsche Regiobahn, az MRB. De a 2015 decemberétől 2023 decemberéig terjedő időszakban a DB Regiot váltó operátor igazán érdekes járművekkel érkezik: az egykori NDK államvasútja, a DR számára gyártott járművek felújított változata szállítja majd az utasokat.

2015. 04. 15.

Közút helyett vasút az Arlbergen

Április második felétől november közepéig lezárják Ausztria egyik legfontosabb közúti alagútját, az Arlberg-Straßentunnelt. A közúti közlekedés helyett az ország nyugati vége csak vasúton érhető el nagy kerülő nélkül.

2015. 04. 14.

Az osztrákok az elsők

Az Európai Unió legjobb vasútjával Ausztria rendelkezik egy friss felmérés szerint. Az osztrákoknál utaznak a legtöbben a vonatokkal – majd száz kilométerrel többet utaznak a polgárok, mint bármelyik másik uniós tagállamban.

2015. 04. 13.

Belvárosi csuklós

Villamos ugyan nem lett, a trolibusz is egyelőre álom, de a Wiener Linien megtalálta a kapacitásbővítés lehetőségeit: április 11-étől csuklós autóbuszokkal üzemelteti a híres-hírhedt belvárosi autóbusz-viszonylatot, a 13A jelzésű járatot.

Nyit a TerVez-központ

Eddig is rendszeresen beszámoltunk a TerVez2 háza táján történtekről, s nincs ez másképpen most sem. Pár hete már hírt adtunk a készülő szimulátorközpontról, amely április közepén publikus tesztüzem keretében fogadja az érdeklődőket. A nyitással kapcsolatos hírlevelet a napokban küldte szét a fejlesztőcsapat.

2015. 04. 11.

Alagút a Spree alatt

A XIX. század végén Berlinben építettek egy különleges építményt: a Spree alatt fúrtak egy alagutat a villamosvasút számára. A Spreetunnel azonban nem bírta sokáig, három évtizeddel később be is zárták az építményt. Ma már az emlékét csak az utcanévjegyzék őrzi és persze a közlekedéstörténet lapjai.

2015. 04. 10.

Jól teljesít a cseh Railjet

Az év első két hónapjában – és a 2014-2015-ös menetrendi évad első két teljes hónapjában – háromszor annyi jegyet adott el az ÖBB a prágai Railjetekre, mint korábban az EuroCity-kre. A jól fejlődő piac alighanem fejvakarásra készteti majd a buszos cégeket is.

2015. 04. 09.

Berlini évértékelés – nyereséges az S-Bahn

Kicsit késve, de értékelte az elmúlt esztendőt a berlini gyorsvasút is. Rekord mértékű utasszámok jellemzik 2014-et, de a vonatok késése még mindig komoly gondokat jelent.

2015. 04. 08.

Felújítás a Ringen – előbb lett kész

Alighanem fellélegeznek az autósok, hiszen a tervezettnél korábban kaphatták vissza a belvárosi körutat. A közúti forgalmat a villamosvágányok felújítása miatt korlátozták Bécsben és olyan helyekre is eljutottak a piros szerelvények, ahol viszonylag ritkán járnak „békeidőben”. Képes beszámoló az osztrák fővárosból.

2015. 04. 07.

GYSEV: teljes a FLIRT-flotta

Megérkezett a tizedik FLIRT-motorvonat a GYSEV-hez, így teljessé vált a flotta. A GYSEV előbb négy, majd további hat motorvonatot rendelt a Stadler Railtől és immáron a teljes kontingens a „repcevasút” rendelkezésére áll.

2015. 04. 04.

Barangolás a New Jersey Transit hálózatán

Az Egyesült Államok négy legnagyobb, évi 80 millió utasnál nagyobb forgalmat lebonyolító elővárosi vasúthálózatából három New York és Newark összefüggő agglomerációját szolgálja ki. A három toplistás operátor közül ma a New Jersey Transit vasúti szolgáltatásával ismertetjük meg az olvasót, mely műszaki és üzemviteli szempontból talán a legösszetettebb a megalopolisz vasútjai közül.

2015. 04. 03.

Megújul St. Moritz vasútállomása

A 2017-es sí-világbajnokságra felújítja a Rhätische Bahn a vasútállomását St. Moritzban. A munkák már jó ideje zajlanak, de most a vasúti forgalmat is korlátozzák. A Berninabahn vonatai helyett pedig pótlóbuszok indulnak St. Moritz és Pontresina között.

2015. 04. 02.

Vectron a BLS-nek

Tizenöt új villamosmozdonyt vásárol a svájci BLS teherszállító leánycége, a BLS Cargo. A tenderen a nyertes a Siemens lett, aki a Vectron-család képviselőit ajánlotta a helvéteknek.

Tavaszi nagytakarítás osztrák módra

Igazán tiszta vonatokkal készül a tavaszra. Ráadásul nem csak a régi mosókba, hanem egy új helyre is vihetik a vonatok, amely nem mellesleg Európa egyik legmodernebb berendezése is. Nézzük hát, hogyan nyomja az ÖBB a tavaszi nagytakarítást.

2015. 04. 01.

Áprilisi sajtószemle

Április elsején már szokványossá válik szatirikus sajtószemlénk az elmúlt év nagyívű kommunikációs megnyilvánulásaiból. Természetesen a tavalyi április óta eltelt egy évben is adódott néhány fogás, melyeket nehezebb komolyan venni, mint jót derülni rajtuk. A közlekedéspolitika pedig már csak olyan, hogy könnyen elmosódik a határ a realitás és az álmok, a komolyan vehető, vagy éppen megmosolyogtató ötletek között.

Komoly közlekedésfejlesztési program kezdődhet Magyarországon

Az EU abszolút prioritásként kezeli a nagyvasúti, valamint városi kötöttpályás közlekedési rendszerek fejlesztését, és a kiszivárgott információk szerint a következő (2020-ban kezdődő), valamint az azt követő költségvetési ciklusban az előzetesen kalkuláltnál lényegesen több forrás, mintegy az előzetesen ismert tervszám négyszeresének megfelelő összeg (8500 milliárd forint) fordítható majd közlekedésfejlesztésre.

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.