2016. 03. 25.

Búcsúzik a tehervillamos?

Másfél évtized után valószínűnek tűnik, hogy búcsúzik a drezdai utcáktól a város ikonikus villamosjárata: utasokat ugyan nem szállított, de minden szempontból jó példával jártak elől a szászok, amikor 2001-ben a Volkswagen a városi vasútra szavazott.



A közelmúltig rendszeresen elérhetővé tette a Dresdner Verkehrsbetriebe, a DVB a teherszállító villamosok menetrendjét: a Volkswagennel partnerségben üzemeltetett viszonylat, a CarGoTram a város egyik büszkesége. A járat az autógyártó konszern városi, üvegezett gyárától (a „Gläserne Manufaktur”-tól) a friedrichstadti pályaudvarig közlekedik és utasok helyett a Volkswagen autóihoz szükséges egységeket szállítja. A drezdai gyárban a Volkswagen Phaeton készült 2001 és 2016 között, illetve jelenleg még a cégcsoporthoz tartozó Bentley Flying Spur nevű autója épül itt.
A Phaetonok piacról való kivezetése többek között a motorok károsanyag-kibocsátásának manipulálása miatt bajba került gyártó nehéz helyzetével is magyarázható, így már csak egyetlen típus maradt egyelőre a drezdai üzemben, az utolsó Phaeton a hírek szerint március közepén hagyta el a gyártósort, amelyet leszerelnek majd – a legutóbbi időszakban már amúgy is csak napi nyolc Phaeton készült Drezdában. A tervek szerint a Bentley-modellek gyártása sem sokáig marad meg, ugyanis az üvegfalú építményben az elektromobilitással kapcsolatos információs központot és múzeumot hoznak majd létre.

A CarGoTram a Volkswagennel együttműködésben órás ütemben pótolt három kamionnyi áruszállító kapacitást, a lehető legzöldebb módon
(fotók: Wikipedia)

A gyár bezárása pedig egyet jelent a CarGoTram leállításával. Az öt részes villamosszerelvény három kamionnyi áru szállítására alkalmas, összesen hatvan tonnányi áru befogadására képes a szerelvény. A DVB és a Volkswagen 2000-ben a Schalker Eisenhütte gyárától rendelt meg két szerelvényt, egészen pontosan öt vezetőállásos és hét betétkocsit, amiből a tartalékok kiállítására is futotta. Az 59400 milliméter hosszú szerelvények órás ütemben közlekedtek a két végállomás között. A 2200 milliméter széles kocsik mindegyik tengelyét egy-egy 45 kW-os motor hajtja.
Érdemes megjegyezni azt is, hogy a tehervillamosok leállítása nem jelent komoly gondot a DVB-nek: a társaság csak az üzemeltetést végezte, a villamosok Volkswagen tulajdonában vannak, így nekik kell valamit kezdeni majd a járművekkel.
A CarGoTram projekt minden tekintetben érdekes lehet a jövőben is: a városi közlekedés számára fontos vágányokat ugyanis nem csak személyszállításra, hanem láthatóan jól működő teherszállításra is lehet használni a XXI. században is, igaz, ehhez megfelelő szakmai együttműködés szükséges a külső partnerekkel is, de legalább csökkenthető a városokban a teherautó-forgalom. A DVB tematikus oldala szerint több városban is voltak már kisebb kísérletek a teherszállítás újraélesztésére, ám ezek csak eseti intézkedéseknek bizonyultak sajnos.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.