2016. 03. 09.

S-Bahn Zürich: jól fizet a pontosság

Jól jövedelmez a pontos vonatközlekedés, legalábbis Svájcban. A Züricher Verkehrsverbund és az SBB közötti közszolgáltatási szerződés értelmében a 2015-ös pontossági adatok miatt 1,3 millió franknyi bónuszt könyvelhet el a szövetségi vasúttársaság.




Igen jól jövedelmez a pontos vonatközlekedés, legalábbis Svájcban mindenképpen. A közszolgáltatási szerződésben foglaltak szerint ugyanis a 2015-ös évben nyújtott teljesítményért és a pontos vonatközlekedésért összesen 1,3 millió frank bónuszt fizet a megrendelő az operátornak. A ZVV és az SBB között fennálló szerződés már tíz éve szabályozza a bónusz-malusz rendszert, így érdekeltté teszik az operátort, hogy ne csak megfelelően, hanem kiváló színvonalon lássa el a feladatát.
A jól működő rendszer szerint a közszolgáltatás tartalmán túlmenően megállapodnak bizonyos célokban a felek, amelyek teljesítése esetén jár a bónuszkifizetés – ha pedig a szintén rögzített negatív határértékeket lépi át a szolgáltatás, akkor a büntetés fizetése történik meg.
Az SBB e rendszer szerint a szolgáltatást értékelő 144 pontos skálán 137-et ért el. A pontozási rendszer szerint extra pontokat jelent, ha egy adott hónapban a vonatok pontossági mutatója 95%-os vagy annál jobb lesz – a tűrés 5 perc 59 másod perc, a hat percet késő vonatok már nem számítanak pontosnak. Az értékelésnél a törzshálózat 12 viszonylatának adatait veszik figyelembe. Az elmúlt év során az SBB mindössze hét hónapban nem érte el ezt a célt.

A jó gyorsítóképességű motorvonatoknak köszönhetően és a valóságot is híven tükröző menetrend segítségével tartható a menetrend – olyannyira, hogy az SBB jutalomra is jogosult
(fotó: Halász Péter)

Az SBB szerint a sikeres üzemvitel több okra vezethető vissza: egyrészt a jó gyorsítóképességű vonatokkal könnyebb ledolgozni a késéseket, másrészt pedig a megrendelő nem követel lehetetlent, a valóságban is teljesíthető menetrendeket dolgoztak ki. A megrendelő, a ZVV szerint a bónusz-malusz rendszer jól vizsgázott és a jövőben is szeretnék ilyen alapokon folytatni az együttműködést. A szükséges összegek egyébként is rendelkezésre állnak, amennyiben pedig nem kerülnek kifizetésre, akkor azokat a ZVV a szolgáltatás javítására fordíthatja.
Az SBB és a ZVV közötti megállapodás ugyan 2014-ben megszűnt, azt egy évre meghosszabbították. Hogy 2016-ban és tovább maradnak-e a mostani kondíciók, arról egyelőre még nincs egyezség, de gyanítható, hogy mindkét fél támogatja a folytatást.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.