2016. 08. 26.

Légszennyezési kvótákból közösségi közlekedés - Kalifornia tovább fejleszt

Kalifornia továbbra is viszonylag komolyan invesztál a közösségi közlekedésbe: az állam közlekedési ügynöksége kedden hirdette ki a vonatkozó pályázat eredményét, mely szerint 14 beadvány összesen 390 millió dolláros támogatást kap az idei költségvetésből. Lássuk, mire költik a nyertesek ezt az összeget – nagyvasúttól metrón át light rail-ig!



Az Egyesült Államok számos tagállamában különféle adók és egyéb költségvetési bevételek meghatározott részét a közösségi közlekedés fejlesztésére kell fordítani. Kalifornia állam közlekedési ügynöksége, a CalSTA (California State Transportation Agency) Transit and Intercity Capital Program (TIRCP) névre hallgató pályázatán ezúttal 14 győztest hirdettek, Sacramento-tól egészen San Diego-ig ennyi projektet támogatnak az idei évben. Az összesen 390 millió dolláros támogatás összegét üvegházhatású gázok kibocsátására adott engedélyekért fizetik be egyes gyártók – a kvótákat aukción értékesítik, és a befolyó összeget fordítják a közösségi közlekedés finanszírozásán keresztül a környezetszennyezés csökkentésére. A fejlesztések irányát jelzi, hogy a 14 támogatott projektből 11 kötött pályás – néhány évtizede ez még szinte biztosan fordítva lett volna, a gumikerekű járművek javára. A teljes lista itt érhető el.

A lista élén 82 millió dollárral nem meglepő módon a Los Angeles–San Diego vasúti fővonal kapacitásbővítése áll. A helyenként egyvágányos vonalon három vasúttársaság (Metrolink, Coaster és Amtrak) közlekedtet elővárosi és távolsági járatokat, és sok helyen az infrastruktúra szab gátat a szolgáltatás fejlesztésének. A korridort kezelő LOSSAN névre hallgató ügynökség 350 milliós projektet indított útjára, ehhez nyertek most részfinanszírozást. A pálya- és járműoldali fejlesztések révén a San Diego környéki egyvágányos szakaszon az elővárosi Coaster-vonatok követési idejét csúcsidőben 20 percre tudják majd csökkenteni. A vonal északi végén a Metrolink elővárosi és az Amtrak Pacific Surfliner márkanevű távolsági járatai számára bővítik a vonal kapacitását. A Los Angeles és San Luis Obispo közötti járatokhoz két Talgo-szerelvényt is beszereznek – ezzel a tengerparton futó, gyakorlatilag ívek sorozatából felépülő pályán a menetidő 25 perces csökkenését remélik elérni.

Az Amtrak egyik Pacific Surfliner járata Fullerton állomáson tart pihenőt útban San Diego-ból Los Angeles-be. Ez a szakasz a BNSF transzkontinentális vonalának is része, így az élénk teherforgalom miatt a személyszállítás fejlesztéséhez a pályakapacitást is bővíteni kell

A metrós kategóriában két projektet támogatnak. Az egyik Los Angeles metróhálózatának kapacitásnővelése – a Union Station állomás átépítésével óránként 30 vonatra nő az állomás átbocsátóképessége, így mindkét irányban 4 perces követési idő válik lehetővé az érintett metróvonalakon. A 162 milliós teljes költségvetésű fejlesztéshez 69 millió dolláros támogatást adnak a mostani pályázati fordulóban. A másik a Bay Area Rapid Transit (BART) városközi metróhálózat déli bővítése Fresno és San Jose között, melynek előkészítő munkáira 20 millió dollárt ítéltek meg. A tényleges kivitelezést várhatóan egy későbbi, 5 éves tartamú pályázaton keresztül fogják finanszírozni.
Los Angeles városa további 40 millió dollárt nyert egy elég kellemetlen hiány pótlására: a hatalmas forgalmat bonyolító Tom Bradley Nemzetközi Repülőtér (LAX) belső, terminálok közötti egysínű vasútja és a városi light rail vonal végállomása közötti kapcsolatot fogják megvalósítani ebből a forrásból.

A támogatott projektek között két komolyabb villamos / light rail fejlesztés szerepel. Sacramento és West Sacramento között új, 19 megállós light rail vonal épül – ehhez 30 millió dolláros támogatást ad most az állam, mely a teljes költségvetés egyötödét teszi ki. A másik egy hagyományos villamoshoz közelebb álló, 6,7 kilométeres vonal Santa Ana és Garden Grove között; a most megítélt 28 millió dolláros támogatást akkor kapja a projekt, ha a párhuzamosan futó szövetségi pályázaton is győznek és elnyerik a fennmaradó összeget. A villamosvonal kiépítése mellett elektronikus jegyrendszer is szerepel a pályázatban – üdítő kivétel, ugyanis a hasonló észak-amerikai beruházások egyik gyenge pontja gyakran az európai szemmel kőkorszaki jegy- és tarifarendszer.
Bár nem új vonal építése, de említést érdemel a San Francisco-i hálózatot üzemeltető Muni győztes pályázata; a cég 45,1 millió dollárból vásárolhat 10 új járművet a light rail hálózatra. A pályázati indok az volt, hogy a város egyes kerületeiben számottevően nőtt a lakosság, és ezzel párhuzamosan az igény a közösségi közlekedésre.

Kalifornia állam fővárosában, Sacramento-ban az 1980-as évek óta üzemel light rail hálózat, melyet az elmúlt években is folyamatosan bővítettek. A most támogatást nyert fejlesztés során egy teljesen új vonal épül a belvárostól nyugati irányban, ahol eddig még nem volt jelen a kötött pályás városi közösségi közlekedés

A további nagyvasúti projektek támogatási összege kisebb, ám találunk közöttük olyanokat, melyek abszolút értéken komoly fejlesztések, ám most csak kisebb összeget nyertek el. Az egyik ilyen a korábbi cikkünkben említett Caltrain villamosítási és járműfejlesztési beruházása, mely az államtól 20 millió dollárt kapott a mostani körben – ennek feltétele a szövetségi támogatás elnyerése a párhuzamos pályázaton.
A másik látványosabb fejlesztés San Bernardino városához kapcsolódik. A Redlands Egyetem és San Bernardino között 265,3 milliós költségvetéssel épül vasútvonal, melyet majd a Metrolink fog üzemeltetni; erre a mostani pályázatból csak 9,2 milliós támogatást nyert az önkormányzat.
A kicsit félreeső, Stockton és San Jose között napi három pár vonatot közlekedtető Altamont Commuter Express (ACE) elővárosi vonal is kapott 16,5 millió dollárt. Ebből az összegből a napi legforgalmasabb vonatpár kapacitását bővítik: beszereznek egy korszerű dízelmozdonyt, valamint 5 állomáson hosszabbítják meg a peront a 8 kocsis szerelvények közlekedtetéséhez.
A San Jose-Oakland-Sacramento Capital Corridor vonalhoz kapcsolódó régi terv is zöld utat kapott: a mostani pályázaton elnyert 9 millió dollárból pálya- és járműoldali fejlesztésekkel lehetővé válik az északi irányba történő hosszabbítás, Sacramento és Roseville között is járhat majd napi két pár vonat.

A mostani pályázat az utolsó ebben a formában, a CalSTA ugyanis egy korábbi törvény értelmében 2018-tól már nagyobb volumenű, akár 5 éves tartamra szóló programokat vár a pályázati kiírásban. Ezzel egy régi kritikára válaszolnak, mely szerint a kisebb, pontszerű beavatkozások (mint amilyen a most támogatott projektek nagy része is) nem érhető el érdemi javulás a közösségi közlekedés használatában. A nagyprojektek jelentős része már ugrásra készen áll, így a BART korábban említett hosszabbítása San Jose-ig, az ACE járatszámának növelése és a vonal hosszabbítása, valamint Los Angeles főpályaudvarának kapacitásnövelése. A legnagyobb pedig a korábban említett nagysebességű vasútvonal, melyhez kapcsolódóan szinte minden érintett regionális hálózatnak (Caltrain, ACE, Metrolink, Coaster) vannak ésszerű javaslatai a szolgáltatások összekötésére.

A Metrolink Los Angeles környéki elővárosi hálózata az elkövetkezendő években komolyan átalakulhat - a nagysebességű vonal kiépítése és a mostani iletve jövőbeni fejlesztési tervek egész sora érinti a szolgáltató hálózatát
(a felvételek a szerző munkái)

Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.