2016. 02. 29.

Fejlesztési igények Berlinben

A berlini közlekedésfejlesztési elképzelések között mindig akad valami új: ám most lassan valamit időszerű lenne villantania az egyébként közlekedésbarát és villamosrajongó városfejlesztési szenátornak. Andreas Geisel sok tervet meglengetett már a villamoshálózat fejlesztése kapcsán, de vajon lesz is bármelyikből bármi?

2016. 02. 26.

Új térkép Bécsben

Új vonalhálózati térképet mutatott be a Wiener Linien. A bécsiek szerint áttekinthetőbb, pontosabb és teljesebb az új alkotás, ami nem földrajzi pontosságú, mindössze csak sematikus ábra. Vajon valóban jobb?

2016. 02. 25.

Állomásfelújítási nagyüzem

Komoly fejlesztésekbe fog Északrajna-Vesztfáliában a közlekedési szövetségek egyike, a VRR. A Modernisierungsoffensive 3 névre keresztelt projekt keretében 2023-ig 35 vasútállomás újul majd meg.

2016. 02. 24.

Motorvonat-tender az ÖBB-nél

A korábban már belengetett mozdonyos keretszerződések után most motorvonat-beszerzésre készül az ÖBB. Az osztrák vasúttársaság 300 motorvonatra vonatkozó keretszerződést kötne, erre irányuló tendert írtak ki.

2016. 02. 23.

Hamarosan: Railjettel Olaszországba

Kimerészkedett a szabad ég alá az ÖBB első új Railjet szerelvénye, mely az eddigiekhez képest tartogat néhány újdonságot. Ezek egyike, hogy hamarosan akár Olaszországba tartó vonatok képében is feltűnhetnek majd az osztrákok zászlóshajói.



2016. 02. 22.

Új Stadtbahn-vonal Düsseldorfban: megnyitott a Wehrhahn-Linie

Hosszú évek munkája érett be 2016. február 20-án: Düsseldorfban átadták az utazóközönségnek a Wehrhahn-Linie nevet viselő új Stadtbahn-szakaszt. Az új vonal máris szakít a nem túl régi Rajna-Ruhr-vidéki hagyományokkal és átformálja a tartományi főváros közlekedési hálózatát.

2016. 02. 21.

Balesetes gőzmotorkocsi

Nosztalgiavonat ütközött össze egy anyagvonattal február 20-án este Sihlbrugg állomáson. Több utas megsérült a balesetben.

2016. 02. 19.

Változások a MÁV jelzési utasításában

A folyamatos megújulásra hagyományosan is fogékony, s a modern idők szeleinek ellenállni képtelen magyar vasút háza táján is egyértelműen látszik: nagy idők eljövetelének lehetünk tanúi, s ezek szavát meghallották az illetékes vezetők is. Változások állottak be tehát az F1-es jelzési, és az F2-es forgalmi utasításban is, és az innovációs hullám keretében a vasút egy, már évszázadosnak mondható mantrájához, a zárjelző tárcsához is hozzányúltak – na nem jószántukból.

2016. 02. 18.

Mi lesz veled, Polybahn?

Zürich egyik látványossága a Limmat partjáról néhányszáz métert felfelé mászó kis sikló, a Polybahn. Az 1889 óta működő siklót most leváltaná a város vezetés – a rossz nyelvek szerint csak azért, mert már annyi pénzük van, hogy nem bírják másra elkölteni.

2016. 02. 17.

BLS: tender hatvan vonatra

Hatvan új vonatra vonatkozó tendert tett közzé a Bern-Lötschberg-Simplon Bahn. A BLS 2021-ben állítaná csatasorba az új vonatokat, a tendergyőztes kiválasztásába pedig az utasok is beleszólhatnak bizonyos keretek között.

2016. 02. 16.

Bad Aibling: emberi mulasztás okozhatta a tragédiát

Emberi mulasztás okozhatta az elmúlt héten Bajorországban történt vasúti balesetet, aminek következtében tizenegy ember életét vesztette. A végleges számokat is közölte a sérültekről a Bajor Szabadállam rendőrsége.

Stadlert minden svájci vasútnak!

Az elmúlt időszakban több svájci keskeny nyomközű vasút hálózatára is Stadler gyártmányú járműveket rendeltek. A Rhätische Bahn, a Montreux-Berner Oberland-Bahn, a Zentralbahn és a Jungfraubahn első vonatait szállítják éppen a bussnangi gyárból.

2016. 02. 15.

Már csak távmenesztenek

A végéhez közeledik az a folyamat, aminek eredményeképpen Berlinben gyakorlatilag megszűnik a peronügyeletes vagy térfőnök fogalma. A gyorsvasúti állomásokon a vonatokat a mozdonyvezető vagy a központi ügyeletes meneszti majd térfigyelő rendszeren keresztül.

2016. 02. 13.

Budapestiek Berlinben – a német főváros Volvo 7000-es buszai

Budapesten lassan megszokjuk azokat a szóló Volvo autóbuszokat, amelyek rendszáma NCZ-vel kezdődik. A magyarországi megszokásokkal szemben máshogyan működő ajtórendszer ellenére viszonylag jó buszoknak számítanak a „Kisvolvók”. Nézzük hát meg milyenek voltak akkor, amikor még Berlinben jártak!

2016. 02. 12.

South West Trains - skót párharc Délnyugat-Angliában

A vasúti személyszállítás privatizációjának úttörője Nagy-Britannia, a szigetországban így immár kialakult koreográfiája van az időszakos üzemeltetőváltásoknak. Komplexitása miatt kivételesen érdekes az egyik aktuális eljárás: folyamatban van a délnyugati (South Western) franchise üzemeltetőjének kiválasztása, aki 2017 nyarától venné át a vonatok közlekedtetését. A friss hírek szerint a jelenlegi üzemeltetőnek csak egy kihívója van - de a meccs állásától függetlenül is tartogat érdekességeket a tender.

2016. 02. 11.

Vasút helyett villamos

A meglévő vasútvonal helyett könnyen lehet, hogy hamarosan villamosok fognak járni Wight szigetén. Az Egyesült Királyság különleges helye ez: a nagyvasúti üzemet egykori londoni metrókocsikkal bonyolítja a South West Trains.

2016. 02. 10.

Még több régiség

Egy ideje már nem ismeretlenek a legfiatalabb müncheniek számára sem a 420-as sorozatú gyorsvasúti motorvonatok. Ám most úgy néz ki, hogy az eddigi mintegy tizenöt motorvonat mellé további járműveket is forgalomba állítanak a bajor fővárosban a kocsihiány miatt.

2016. 02. 09.

Súlyos baleset Bajorországban

Súlyos vasúti baleset történt Bajorországban. A Rosenheim és Holzkirchen közötti vasútvonalon, Bad Aibling közelében történt balesetben többen meghaltak, miután két személyszállító vonat összeütközött.

2016. 02. 08.

Grimselbahn: jöhet a legnagyobb kisvasút?

Európa legnagyobb méteres nyomtávolságú vonalhálózata jöhet létre, ha a svájciak megvalósítják a Matterhorn-Gotthard-Bahn és a Zentralbahn hálózatát összekötő alagút projektjét. A Grimselbahn nem csak vasútépítési projekt azonban, hanem Svájc távvezetéki hálózatának korszerűsítésért is segíti a beruházás.

2016. 02. 05.

Föld alá a vasúttal! – Épülő vasúti alagutak Ausztriában

Az ÖBB komolyan gondolja a vasúti infrastruktúra fejlesztését. Ez onnan is látszik, hogy amellett, hogy van rá pénzük – még ha hitelből is –, olyan projektekbe fognak bele, ami az alpesi országon kívül mások számára is komoly elönyökkel jár és ez pont az osztrákoknak hozhat bevételt, például a pályahasználat miatt. Nézzük hát, melyik a három legnagyobb alagútépítési projekt Magyarország nyugati szomszédánál.

2016. 02. 04.

DB Netz: Több pénz a pályafelújításokra

Az elmúlt évekhez képest több forrása lesz a vasúti infrastruktúra modernizálására a DB-nek. A német vasút 2016-ban 5,5 milliárd eurót fordít a pályafelújításokra és szeretnék, ha az utasok is jobb tájékoztatást kapnának a vágányzári közlekedési rendről, mint eddig.

2016. 02. 03.

Bécs: több évesbérlet, több utas, stagnáló részesedés

Ismét nyilvánosságra hozta az előző év fontosabb statisztikai adatait a Wiener Linien. Bár „bezzegváros” az osztrák főváros, mégis érdemes odafigyelni a Budapesttel nagyjából összevethető város életére. Bécsben ugyanis egyre többen választják a tömegközlekedést és egyre több az éves bérlettel utazók száma. Nézzük hát, milyen lehet egy „szélsőségesen tömegközlekedés-orientált” város, avagy jöjjön éves összefoglalónk Bécs tömegközlekedéséről a számok tükrében.

2016. 02. 02.

Húsz éves az új üdvöske

A berlini gyorsvasút járműveit bemutató sorozatunk újabb darabjaként ezúttal egy egészen fiatal járműsorozatot ismerhetünk meg. A hálózaton a legnagyobb darabszámban közlekedő 481/482-es sorozatú ikermotorkocsik első példányát kereken húsz évvel ezelőtt, 1996. február 2-án mutatták be.

2016. 02. 01.

Újragondolható a reptéri gyorsvasút

Miközben bizonytalanná válik az is, hogy az új berlini repülőtér vajon 2017-ben átadásra kerülhet-e, úgy tűnik, hogy a korábban megálmodott vasúti kapcsolat rendszere is átgondolásra kerülhet. Időközben ugyanis több új távolsági és regionális járat is megjelent a színen, amivel az eredeti koncepcióban nem számoltak.

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.