2016. 06. 30.

Belgából cseh

Komoly projektbe vágott bele a cseh CZ LOKO nevű cég: használtan vásárolt belga mozdonyt épített át a kelet-európai igények szerint. A cseh cég már csinált hasonlót dízelgépekkel, ám most a villamosmozdonyok piacára is belépnek.

Wifi a metróban

Sikeresnek tűnik a próbaidőszak alapján a BVG nyilvános wifije. Az Osloer Straße állomáson lezajlott próbaidőszak tapasztalataiból kiindulva további belvárosi, forgalmas állomásokon kínál nyilvános és ingyenes internetezési lehetőséget.

2016. 06. 29.

Új Solarisok Münchennek

Folyamatosan cseréli a müncheni buszflottát a város közlekedésért felelős társaság, az MVG. Mi magunk is számos alkalommal beszámoltunk különféle buszbeszerzésekről: a hagyományos megoldásokon túl formabontó ötletekkel is előálltak már a bajorok. Most hat új Solaris Urbino IV-est állítanak szolgálatba.

2016. 06. 28.

Viszlát hibridbusz!

Bécsben, úgy tűnik, nem jött be a hibridbuszos üzem. A Karlsplatz és a Prater szélén lévő Wittelsbachstraße között ingázó 4A jelű viszonylaton eddig – elvileg – tisztán hibridbuszos üzem volt. Ám július elején búcsúzik Bécstől a hat Volvo busz.

2016. 06. 27.

Bajor bevándorló

Decemberben forgalomba kell állnia Bajorországban a Škoda emeletes ingavonatainak és a mozdonyoknak, amelyet még 2013-ban rendelt a DB Regio a cseh gyártól. Az emeletes kocsiknak ugyan még hírét sem hallottuk, de az első vörös villanygép már a velimi próbapályán rója köreit.

TRAXX az LTE-nek

Hosszú idő után „saját jogon” szállít Ausztriába mozdonyt a Bombardier. Bár a TRAXX-ok nem ismeretlenek az osztrák pályákon sem, azok általában valamelyik lízingcég kötelékében, bérben dolgoznak. Most viszont az LTE vásárolt be: egy last mile villanygépet vesznek állományba.

2016. 06. 24.

Tarifális újítások a DB-nél

A német vasúttal foglalkozók megszokhatták: időről időre valami újdonsággal, újfajta tarifális megoldással jelentkeznek a berlini Potsdamer Platzon felhúzott toronyházban dolgozók. Ezúttal az online menetjegyet váltó utasoknak szeretnének kedvezni az új ajánlatokkal.

2016. 06. 23.

Annyian utaztak, mint eddig soha

Az elmúlt évet értékelő összeállítások szezonja lassan már véget ér. Ám érdemes bemutatni a VBB összeállítását, hiszen 2015-ben annyian választották a tömegközlekedést, mint előtte egyetlen évben sem.

2016. 06. 22.

Metróálmok Berlinben

Berlinben ősszel helyhatósági választások lesznek és láthatóan választási üzemmódba kapcsolt már a városvezetés is. Ezúttal a metróvonalak hosszabbításáról szóló álmodozás került napirendre – tegyük hozzá, hogy ezek az álmok nem is annyira légbőlkapottak, bár a megvalósításra azért még várni kell.

2016. 06. 21.

Bővülő brüsszeli kapcsolat

Németországban lassan körvonalazódnak az új menetrend részletei. A decembertől érvénybe lépő 2016/2017-es menetrendi évadban a DB AG tervei szerint nyugat felé több ICE-szerelvény jár majd, javítva az európai szerepet játszó városok közötti kapcsolatot.

2016. 06. 20.

Hamburg: folyamatos akadálymentesítés

Folyamatosan bővíti az akadálymentesített metróállomások számát a hálózatot üzemeltető Hochbahn. A hamburgi magas- és földalatti vezetésű vonalak közül most öt, felszínen lévő állomás kerül sorra és a cél az, hogy mielőbb a valamennyi állomás minden mozgáskorlátozott számára is könnyen használható legyen.

2016. 06. 17.

Üzemben az új metró

Megkapta a részleges üzembehelyezési engedélyt a müncheni MVG legújabb generációs metrókocsija, a C2-es sorozat. Igaz, az engedély még számos megkötést tartalmaz és csak egy bizonyos szakaszon szállíthat utasokat a szerelvény.

Üzemeltető-váltás Szászországban: elpazarolt adóeurók

Egyre nagyobb hullámokat vet Szászországban az Elsterwerda–Chemnitz és a Drezda–Hof vonalon közlekedő regionális vonatok üzemeltetőjének lecserélése: a politikusok egy része és a civilek is arról beszélnek: pazarlás az, ami folyik.

2016. 06. 16.

Berlin–Drezda: teljes vágányzár

Mintegy másfél év alatt teljes egészében felújítják a Berlin és Drezda közötti vasúti pályát. A cél: az útátjárók megszüntetése és a 200 km/h-s tempó. A költségvetés pedig a 73 kilométeres szakaszra, ami megújul: 575 millió euró.

2016. 06. 15.

Helyi Werbelok

A brandenburgi RE1-es sebesvonati viszonylat a tartomány egyik kirakatvonala. A hosszú, kelet-nyugati kapcsolatot biztosító viszonylaton korszerű, emeletes ingavonatok járnak és amióta a DB Cargotól sikerült leigazolni a 182-eseket, ezek a gépek közlekednek a vonalon – felületüket pedig mind gyakrabban használják hirdetésekhez.

2016. 06. 14.

Reptéri vasút: egyértelmű siker

Egyértelműen sikeresként értékelte az ÖBB a bécsi reptéri vasút fél éves üzemét. Az igazsághoz persze hozzátartozik: tulajdonképpen másfél éve már része a távolsági közlekedésnek, igaz, egy évig csak kétóránként járt arra egy-egy ICE.

2016. 06. 13.

Súlyponti ellenőrzés

Németországban számos esetben szokás egyfajta súlyponti ellenőrzést tartani a városi közlekedésben, ahol egy adott csomóponton ellenőrzik valamennyi utas utazási jogosultságát. Az ezekről szóló hírek általában a Rajna-Ruhr-vidékről érkeznek, itt tartanak ezek szerint a legtöbbször ilyen koncentrált ellenőrzéseket.

2016. 06. 10.

Önkiszolgáló vasútállomás

Önkiszolgáló állomássá építi át a Rhätische Bahn Davos Dorf állomást. A vasúttársaság szerint megváltoztak a jegyváltási szokások és pont ezért nem éri meg a mostani formában fenntartani a vasútállomást. A vasúti forgalmat ez azonban nem érinti.

2016. 06. 09.

Időben indulnak

A Deutsche Bahn AG megújítását szolgáló program keretében mind újabb és újabb dolgok kerülnek elő. A minap a gazdasági hatásokról írtunk, ám most egy sokkal érdekesebb apróság került elő, ami mindezek ellenére komolyan befolyásolják az utasok életét is.

2016. 06. 08.

Megnyílt a Gotthard bázisalagút, itt az új menetrend!

Az 57 kilométeres rekordhosszú Gotthard bázisalagutat 17 év építkezés után adták át a forgalomnak. Erstfeldben kétnapos népünnepélyt tartottak a megnyitó alkalmából, ami összesen 80.000 embert vonzott. Pár nappal korábban az SBB bemutatta a 2016/2017-es menetrend-tervezetet. Mindkettőről részletesen beszámolunk írásunkban.

2016. 06. 07.

Spórol a DB: 200 mozdony eladó

Komoly gondban van a Deutsche Bahn AG és emiatt komoly megszorítások is jöhetnek. Sőt, a szövetségi tulajdonban lévő vasúttársaság mintegy kétszáz vontatójárműtől is megválna a tervek szerint, csak hogy jobbak legyenek a gazdasági adatok.

2016. 06. 06.

Hellö, buszállomás!

Meglepő ötlettel állt elő az ÖBB: beszállnak az igencsak felfutóban lévő távolsági buszos szektorba. Az osztrák vasúttársaságnak már eddig is volt némi tapasztalata ezzel, hiszen pár távolsági buszjáratot eddig is üzemeltettek, de most nagyban gondolkodnak. Jön az ÖBB távolsági buszmárkája, a Hellö.

2016. 06. 03.

Búcsú a narancsszínű jegytől

A britek nagyon tisztelik a saját hagyományaikat és számos ilyenhez ragaszkodnak is. E hagyományok egyike a vasúti menetjegy, melynek megjelenése évtizedek óta nem változott egy cseppet sem, és a privatizáció utáni színes vasúti piacon is az egyik legfőbb egységes elem volt. Ám most úgy néz ki, hogy ennek vége: a jegyek külalakja fokozatosan megújulhat.

2016. 06. 02.

Az állomás területén tilos a dohányzás!

Immáron két hónapja, egészen pontosan április 4. óta érvényes az a szabály, ami büntetni rendeli a dohányzást a berlini gyorsvasút állomásain. Eddig csak szimpla tiltás volt, most már büntetés is jár érte.

2016. 06. 01.

Átadták a Gotthard-bázisalagutat

Tizenhét évnyi építkezés után 2016. június 1-jén ünnepélyes keretek között, a svájci szövetségi elnök, a francia elnök és a német kancellár jelenlétében adták át a közforgalomnak a Gotthard-bázisalagutat. A teherforgalom június 6-án indul, a távolsági személyvonatok a menetrendváltással veszik birtokba Európa leghosszabb alagútját.

Fotósvonat Mezőcsátra

A hazai fotósvonatok száma szépen gyarapodik, ez nem vitás. Ezúttal egy különleges utazásra invitáljuk olvasóinkat és ráadásul még időben szólunk: október 29-én a személyforgalomtól 2007 óra mentes Nyékládháza–Mezőcsát vonalra térnek vissza egy vonat erejéig az ablakos vonatok.

Eladják az Arrivát?

Régóta terítéken van már, de egyelőre még nem léptek semmit az ügyben: a DB AG fontolgatja az Arriva eladását. A látszólag a sorait rendező, a struktúráját átalakító német vasúttársaság hat év után komolyan válna a jelentős külföldi érdekeltségétől.

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.