2016. 10. 31.

Csak egy kép – Emlékmozdony és kalauzkocsi

Mai képünk tulajdonképpen két kép, mert a járművek párban érdekesek. Az Amerikai Egyesült Államok vasúttörténetében az elmúlt 3 évtized a hatékonyság növelését célzó vállalati összeolvadásokról és felvásárlásokról szólt - ennek nyomai sok helyen a mai napig láthatóak, ám mai fotópárunk így is sajátos együttállást örökít meg egy „tájidegen”, festőkabint évtizedek óta sikeresen elkerülő mozdonnyal és egy kalauzkocsival. Főleg úgy, hogy a tehervonatok végére sorozott kalauzkocsik idestova 30 éve már csak elvétve tűnnek fel az amerikai tehervonatokban.

2016. 10. 29.

Csak egy kép – Pót-Teknő a Stadtbahnon

Ma már Berlinben teljesen megszokottnak számítanak a DB Regio színeiben közlekedő Siemens EuroSprinterek. Pedig a karrierjüket a teherfuvarozásban kezdő gépek eredetileg nem is az ország északi részén jártak, hanem elsősorban az osztrák forgalomban jeleskedtek. 2011-ben viszont még nem csak ritkaságnak számítottak, hanem a meglehetősen vegyes és egyszintes ablakos vonatok is ritkaságnak számítottak a vonóhorgukon. Csak egy – szinte vétlenül elkapott – képet hoztunk Berlinből.

2016. 10. 28.

Jön a moszkvai Talgo

Hosszú ideje húzódik a forgalom felvétele és nem könnyítette meg a döntéshozók helyzetét az európai éjszakai vonatok lassú kihalása sem, de most úgy tűnik, hogy végre minden akadály elhárult az orosz Talgo-szerelvények nemzetközi forgalomban való megjelenése elől. Berlin és Moszkva között december második felében indul be a nyomtávváltós vonatok közlekedése, majd négy órával megrövidítve a két főváros közötti utazási időt.

2016. 10. 27.

Kapacitásproblémák Essenben

Gondban van az esseni városi közlekedési cég az EVAG: a nagy tömegeket megmozgató rendezvények idején ugyanis képtelenek biztosítani a megfelelő kapacitást a Stadtbahn-hálózaton. Az ok prózai: a járművek a műhelyekben állnak.

2016. 10. 26.

Visszalép az NX

Visszalép a nürnbergi S-Bahn üzemeltetésére kiírt tendertől a National Express. A Bayerische Eisenbahngesselschaft még 2015 elején nyilvánította nyertesnek a brit érdekeltségű céget, ám a DB Regio megtámadta a döntést. A bíróságok végül nem adtak nekik igazat, de a britek az üzemkezdetig hátralévő rövid idő miatt inkább visszaléptek a tendertől.

2016. 10. 25.

Berlin–Hamburg: 20 percezik a Flixbus

Meglepő bejelentést tett az egyik német távolsági buszos cég: a Flixbus 2017 nyarától 20 perces ütemben közlekedtetné a Berlin–Hamburg szakaszon a járatait. Ez naponta és irányonként ötven járművet igényel.

2016. 10. 24.

Mainzelbahn: a leghosszabb és legújabb

Németországban lassan, de biztosan bővülnek a villamoshálózatok. Elsősorban persze az ország nyugati felére jellemző ez – ezúttal Mainzból hoztunk hírt egy épülő villamosvonalról, amely Németország jelenlegi leghosszabb, épülő szakasza.

2016. 10. 21.

Véget ért a cseh „posta-Bhv-program”

Véget ért a ČD-nél a a helyi „posta-Bhv-program” – persze csak némi iróniával nevezzük csak így a csehek járműfelújítási sorozatát, hiszen a magyar felújításoknál nagyságrendekkel komolyabb munkáról van szó.

2016. 10. 20.

Vadonatúj infopont

Újfajta információs pontot tesztel a Deutsche Bahn AG. A végleges változat pedig majd országszerte jövőre jelenhet meg a forgalmas pályaudvarokon. A fő cél a személyes tájékoztatás mellett az „önkiszolgáló” információ adás.

2016. 10. 19.

Villamosépítés Düsseldorfban

Két kilométerrel bővül majd a 2018-ra a düsseldorfi villamoshálózat. A 701-es villamosvonal ugyanis a fejlesztésnek köszönhetően eléri az ISS Dome-ot, a város egyik fontos sport- és rendezvényközpontját.

2016. 10. 18.

Flexity-tervek Bécsből

A RegionalBahn elsők között számolt be arról, hogy még 2015 elején a Bombardiertől rendelte meg a Wiener Linien az új bécsi villamosgenerációt. Az első körben 119 villamost magában foglaló rendelést egy 37 darabos opció követi és az első kocsik 2018-tól váltják majd le a mostani állás szerint a magaspadlós villamosokat.

2016. 10. 17.

Csak egy kép – Dallas viccvillamosa

A közösségi közlekedési projektek finanszírozása és a politikai törekvések néha egész furcsa megoldásokat eredményeznek, és több helyen összefuthatunk kifejezetten céltalannak tűnő új villamosvonalakkal. Mai képünkön egy ilyen, 2013-ban beindult vonal első, önmagában is meglehetősen egyedi járművét mutatjuk meg olvasóinknak.

2016. 10. 14.

Csak egy kép – Várakozó állásponton

Egy képes sorozatunkban ezúttal is az öt évvel ezelőtti tapasztalásokkal folytatjuk. Öt éve még nagyjából erősen kérdéses volt az, hogy valaha forgalomba állhatnak-e egyáltalán a Bombardier Talent 2-es motorvonatai? Most már tudjuk a választ, számos helyen váltották ki a jó öreg mozdonyos vonatokat, nem mindig az utasok örömére, bár a megrendelő számára elsődleges mutatókat azért hozzák: az ülőhelyszám adott, de az már nem fontos, ha nem kényelmes a vonat. Ezúttal az elstali rendezőből hoztunk egy képet – 2011 őszéről.

InnoTrans 2016 - Utóhangok

Az idei InnoTrans szakkiállításról szóló cikksorozatunk záró darabjában feltúrjuk jegyzeteinket és az elmúlt két hét postáját, hogy néhány érdekes színfoltot villantsunk fel a Berlinben látottak közül. Válogatásunkban gyermekekre szabott menetrendi mobilalkalmazás, centiméteres pontosságú pozíciómeghatározás a vasúton, utastájékoztató robot, műanyag laprugós forgóváz, és egy kis hazai síndiagnosztika.

2016. 10. 13.

Csak egy kép – Az öszvérmetró

Berlin lényegében egyetlen hatalmas építkezés, mondta valaki régebben. És ez igaz volt, különösen az 1990-es évekre és a 2000-es évek elejére. Azóta a tempó lassult egy kicsit, de nem állt meg. Elvégre szükség is van az új dolgok építése mellett a régi felújítására is. Ha csak egy példát veszünk, az legyen mondjuk ezúttal a metróhálózat: a kisprofilú vonalak nagyjából évszázados múlttal rendelkeznek, legyen szó a magas- vagy éppen a földalatti vezetésű szakaszokról. Így adódhatott, hogy az „öszvérmetróról” is készíthettünk képeket néhány évvel ezelőtt. Ezek közül hoztunk most egyet, 2011-ből.

Tramtrain-nyitó Chemnitzben

Szintet lépett a városi és az elővárosi közlekedés Chemnitzben. Az 1990-ig Karl-Marx-Stadt nevet viselő egykori NDK-s városban ma már a múltat csak a Tátra-villamosok jelentik, a jövő viszont sínen van: október 10-étől valóban összekötődött a villamos és az elővárosi vasút.

2016. 10. 12.

Brit FLIRT a Stadlertől

Augusztusban írtunk arról, hogy a Stadler Rail először szállíthat vasúti járművet Nagy-Britanniába. Az East Anglia hálózat számára 14 háromrészes és 24 négyrészes vonatot szállítanak. A szigetországba szánt FLIRT-motorvonatok első makettjét már láttuk az InnoTranson, de most újabb látványtervekkel álltak elő a svájciak.

2016. 10. 11.

Vasúti menetrend - már a Google Térképen is

A Google, a MÁV-START és a GYSEV ma közös sajtótájékoztatón jelentette be, hogy mostantól Magyarország teljes belföldi vasúti menetrendje elérhető a Google Térkép online útvonaltervező rendszerében. Komoly az előrelépés, és mindenképpen jó az irány - már csak a jegyváltási megoldáson kell reszelni.

Gyújtóbombás vonatpótlás

Berlinben az ember viszonylag ritkán fut bele valamilyen kötöttpályás közlekedési eszköz nem tervezett pótlásába. A hálózat adottságai miatt inkább az utastájékoztatásra helyeznek hangsúlyt és az alternatív eljutási lehetőségeket ajánlják a hoppon maradt utasoknak. Ám azért operatív gyorsvasúti pótlást ki lehet fogni, ha ügyes az ember: 2011-ben nekünk is volt hozzá szerencsénk. Öt évvel ezelőtti élményeinkről számolunk be ezúttal.

2016. 10. 10.

Önellátó metróállomás Bécsben

Az közismert és vitathatatlan tény, hogy a tömegközlekedés környezetbarát, különösen, ha az egyéni megoldásokhoz hasonlítjuk. Ám ennek ellenére energiát igényel a tömegközlekedés, amit nem mindegy, hogy milyen forrásból állítanak elő. A Wiener Linien most egy pilotprojekt keretében azt vizsgálja, hogy hogyan tehető önállóvá egy metróállomás energiaellátása?

2016. 10. 07.

Itt a Nightjet!

Az ÖBB hivatalosan is bejelentette azt, amit már hónapok óta lehet tudni: a piacról kivonuló DB AG helyett Németországban az osztrák vasút veszi át az éjszakai vonatok közlekedtetésének egy részét. Az éjszakai vonatok a menetrendváltástól egységesen a Nightjet márkanév alatt futnak majd az osztrákoknál.

Menetrendváltástól újraindul a szlovák IC

A ZSSK menetrendváltástól újra elindítja a piaci alapú InterCity-járatait Pozsony és Kassa között. A piaci helyzet miatt leállított szolgáltatás most újraindulhat, mert az állami vasúttársaság szerint van rá igény.

2016. 10. 06.

1 a 150 közül: megújul Duisburg főpályaudvara

Állomásfelújítási programba kezd a Deutshe Bahn AG Északrajna-Vesztfália tartományban. A program keretében számos fontos csomópont újul meg, az első ezek közül Duisburg állomása. A felújítás és a modernizáció mellett a cél az akadálymentesítés.

2016. 10. 05.

Makett a gyorsvasútról

Elkészült az új berlini S-Bahn-kocsik makettje. Az új kocsikat a Siemens és a Stadler jegyzi és az első járművek – a most gyűjtött tapasztalatok alapján akár módosított formában – várhatóan 2019-től koptatják a berlini síneket.

2016. 10. 04.

Svájci reformkonyha

A közeljövőben alaposan átalakítja a fedélzeti gasztronómiai szolgáltatásokat az SBB. A svájci vasút még az év elején döntötte el, hogy átalakítják a jelenlegi rendszert – mindez új szolgáltatásokat és bővülő étkezőkocsiparkot hoz majd az utasoknak.

2016. 10. 03.

Viszlát, Stadtbahn!

Október 3. Németországban munkaszüneti nap, hiszen ekkor ünneplik az ország (újra)egyesítését. A 2016-os Német Egység Napja azonban a berlini S-Bahn történetében is mérföldkő: utoljára közlekedhetnek a várost kelet-nyugati irányban átszelő vasútvonalon az NDK-ban fejlesztett 485-ös sorozatú motorvonatok.

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.