2017. 03. 07.

Dübörög a kocsifelújítási program

Komoly erőket fektet a České Dráhy, a cseh vasút a személykocsi-flottájának modernizálásába, hiszen rendszeresen adunk hírt mi magunk is a különféle beszerzésekről és felújításokról. Ezúttal is ez következik: többszáz millió koronáért újabb személykocsikat modernizál a ČD – ezúttal ráadásul nem külső partnernél, hanem saját leánycégénél.



Korona-százmilliókat fordít a ČD a személykocsi-flottájának újabb modernizálására. A hírek szerint ugyanis 25 távolsági forgalmú személykocsi rekonstrukciója került napirendre, ám nem külső partnerek végeznék el a munkát, hanem a cseh vasút saját járműjavítói és leánycége, a DPOV, a.s. lenne a megbízott.
A ČD ugyanis ezúttal nem nyílt versenyben, hanem közvetlenül adta a megbízást a saját járműjavító leánycégének, amely 400 millió koronáért végezné el 25 Bmz sorozatú személykocsi felújítását és 200 km/h-s sebességű közlekedésre való felkészítését – a sorozatból 21 jármű a hírek szerint maradna másodosztályú, míg négy kocsi elsőosztályú járművé épülne majd át, többek között üzleti fülékkel is ellátva.

A ČD-től már megszokott minőségben készülnek majd el a most felújítandó kocsik is: az elektronikus ülőhelyfoglaltság-jelzés és az utastájékoztató monitorok az alapfelszereltséghez tartoznak
(fotó: Michal Malek / ČD)

A fedélzeti szolgáltatások a ČD-től megszokottak lesznek: konnektorok és USB-töltőpontok mellett wifi, elektronikus utastájékoztató rendszer és klímaberendezés is lesz a kocsikban. A DPOV-val kötött szerződés szerint a kocsiknak a 2018/2019-es menetrend életbe lépésekor teljes egészében rendelkezésre kell állnia.
A sokat kritizált járműfelújítási szerződést védelmébe vette a ČD igazgatótanácsa is, mondván, semmi sem tiltja azt, hogy egy vállalat a saját forrásait a lehető leghatékonyabban használja ki. Ráadásul az elmúlt időszakban a külső partnerek által végzett felújításokkal nem volt mindig jó tapasztalata a ČD-nek, így sem Pars nova, sem pedig az anyacége, a Škoda munkájával nem feltétlenül elégedettek Prágában. Az egyik példa a külső partnerek által felújított kocsik hiányosságaira az emeletes Bmto sorozatú kocsik burkolati hibái, ahol a falburkolatok borítása válik le a rögzítőpanelekről.

A külső partnerek helyett ezúttal saját leánycégét bízta meg a járműfelújítással a České Dráhy
(fotó: ČD arhívum)

A ČD egyelőre nem nyilatkozott arról, hogy a most felújításra kerülő kocsikat milyen relációkban veti majd be, de szakmai sajtó valószínűsíti, hogy a jelenleg a Die Länderbahn Alex-járataival közösen kiszolgált Prága–München tengelyen jelenhetnek majd meg a felújított járművek.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.