2017. 05. 11.

Újabb TRAXX-verziók

A Münchenben megrendezett Transport Logistic 2017 kiállításon mutatta be a Bombardier a harmadik generáció eddig hiányzó tagjait. Energiahatékonyság és gazdaságosság jellemzi az eddigi legkorszerűbb modelleket.



A lassan hagyományossá váló, az üzleti év elején Münchenben megrendezett Transport Logistic kiállítás idén is hozott meglepetést: ahogy 2011-ben az AC3-at, úgy most a többáramnemű MS3 és egyenáramú DC3 verziót is itt mutatta be a Bombardier. Ezt felfoghatjuk egyfajta fricskának is, hiszen Münchenben a Siemens van otthon, míg a Bombardier az ország közepén, Kasselben építi a mozdonyait. A legnagyobb dobása a két új verziónak, hogy mindegyik kérhető Last Mile kiegészítő dízelmotorral, amivel megspórolható a kiszolgálómeneteket jellemző dízel tolatómozdony. A fő konkurens Siemens Vectronhoz MS verzióhoz helyhiányból fakadóan nem rendelhető Diesel Power Module, ezt a piaci rést ismerte föl jó érzékkel a Bombardier.

A Last Mile modullal felszerelt MS3 makettje mellett Albert Bastius, a mozdony üzletág vezetője és Michael Fohrer, a mozdony- és könnyűvasúti üzletág elnöke (fotó: Bombardier)

A gyári adatok szerint az új verziók egy kocsival hosszabb vonatokat tudnak vontatni, miközben 1,9 %-kal nagyobb hatásfokot sikerült kicsikarni az elektronikából. Bár önmagában alacsonynak tűnik a szám, a számítások szerint a 30 éves élettartam alatt 170.000 eurót spórol majd az üzemeltetőnek. Újdonság az Ecomode, ami a nem használt vontatómotorok teljes lekapcsolásával további 5 %-ot képes megtakarítani. Ennek a módnak a működési elve erősen hasonlít a közúti járművekben már évek óta használt hengerlekapcsolásra, ahol a 4-8 hengerből részterhelésen 2-4 henger üzemanyagellátását a vezérlőelektronika letiltja.

A Bombardier 15 éve mutatta be a moduláris felépítésű TRAXX-platformot (locomotives platform for transnational railway applications with extreme flexibility), aminek sikerességét az 1750 eladott mozdony is mutatja. Az MS3 és DC3 közvetlen felmenőjének az MS2e verzió tapasztalataiból merítkező AC3 tekinthető.


Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.