2017. 07. 07.

Menetrend 2017-2018: csonkított nemzetközi kínálat önös érdekek mentén?

Egy ideje érdekes események zajlanak a vasúti menetrendtervezés tekintetében: miközben Európa egyik felén már társadalmi vita zajlik a tervezetről, addig Magyarországon egyelőre csak az a biztos, ami elmúlt. A színfalak mögött pedig mennek a játszmák: most éppen a vonatkilométerek nagy barátja, Csépke András, a MÁV-START vezérigazgatója kezdett el ötletelni a hírek szerint.



Mivel 2018-ban országgyűlési választások lesznek, így a belföldi menetrendi kínálaton nem szabad változtatni, ez az ukáz (szigorúan szakmai alapon ugyebár). Viszont a nemzetközin már lehet! Elvégre ez a MÁV-START „saját” bulija. Így hát a vasúttársaság első embere máris elkezdett ötletelni: vajon hogyan lehetne vonatkilométereket és költségeket megspórolni? Nézzük hát a meglehetősen riasztó ötletbazár elemeit.

A nemzetközi vonatok gépcsere nélküli közlekedésével kicsit spórolhatunk, de a lépés a színvonal rovására megy majd. Vagy az nem számít?

Az első és a jelen körülmények között talán leghajmeresztőbb, ami egy vasúti vezető fejéből kipattanhatott, az az, hogy a nemzetközi, gépcsere nélkül közlekedő vonatoknál a határállomáson mozdonyt cseréljenek. Az egy dolog, hogy a külföldi vontatójármű futásáért így nem kell fizetni, de legalább egy jó negyedórát áll majd a határon a vonat. És persze sokkal jobb lesz a hamburgi EC-t a hazaáruló Gorilla és a nemzetellemes Messerschmitt helyett egy Szilivel behúzni a Keletibe – viccesen azt is mondhatnánk, nesze neked, Visegrádi Négyek megbonthatatlan egysége! Az utasoknak az a negyedóra már úgysem számít, velük úgyis csak a baj van – más kérdés persze, hogy ezzel a húzással az EuroCity-rendszer elvi alapjait számoljuk fel. Emlékezzünk: már a hatvanas évek klasszikus TEE-vonatainál az volt a cél Európa hanyatlóbbik oldalán, hogy határállomási várakozás nélkül tudjanak közlekedni a nemzetközi vonatok. A hazai vasúti vezetőknek persze ez a fejezet akár ki is maradhatott a vasúttörténelemből – lehet, hogy náluk inkább a csapi forgóvázcserés „birodalmi gyors” emléke égett be a kollektív memóriába? Ráadásul a vonatokat Budapest és Szob között zónázó vonatként (!) közlekedtetnék, igaz, a veszteséget némiképp kompenzálná az, hogy a Keleti helyett a Nyugati lenne így a prágai nemzetközi személyvonatok EC-k végállomása és az első, hajnali fél hatkor induló vonat jó eséllyel ki is kerülne a kínálatból.

A Metropol EN Budapestről érkezett Berlinbe – Csépke tervei szerint a menetrendváltástól nem csak itt, hanem egyáltalán nem lehet majd felszállni a járatra, hiába a konyhára legtöbbet hozó vonatok egyike a MÁV-START-nál

A másik nagy ötlet eme csodás vezetői elmétől: a magyar személyszállító vasúttársaság egyik legjobban menő üzleti vonatát, a Budapest és Berlin között közlekedő Metropol EuroNight-járatot simán megszüntetné. Valóban, minek is az, hiszen a START illetékesei Berlinbe úgyis repülővel járnak, amikor az InnoTranson kétévente valamilyen roncsderbivel kell villogni. Akkor meg hát minek a vonat? Tisztára idejét múlt megoldás... Ha így haladunk, tényleg az lesz egyébként.

2008-ban megjött az első Railjet – 2018-ra pedig kikerülhet a belföldi utasok részére nyitott vonatok köréből? Ha Csépke úron múlik, akkor igen...

A legnagyobbat viszont valószínűleg az az ötlet szól majd, hogy Csépke úr tervei szerint a Railjet-vonatokat kivennék a belföldi szolgáltatási körből, azokon a belföldi utasoknak semmi keresnivalója nem lehetne. Pont, mint a lassan harminc éve beindult első EuroCity-vonatoknál, csak akkor a vasfüggöny és a nyugati határok szigorú védelme miatt nem utazhattak belföldi utasok az EC-ken. Most viszont tisztán gazdasági okok miatt, mert spórolni kell. Itt annyi a csavar, hogy bár a közszolgáltatás keretében megrendelt vonatkilométerben nem jelennek meg a Railjet-vonatok, az ÖBB-től a szerelvényt ugyanúgy bérelni kell a magyarországi szakaszra – immár csak a nemzetközi jegyekből kitermelve a költségeket.

A helyzet azért is pikáns, mert Csépke Andrásnak forrásaink szerint sem hivatalosan, sem pedig informálisan sem engedélyezte senki a megszorításokat, de közismert, hogy a megrendelő NFM vezetőjével túlságosan is jóban lévő vasúti vezetőnek ebben is szabad keze van (vagy legalábbis az „önjárást” tudomásul veszik), a megrendelő pedig azt rendeli meg a MÁV-START-tól, amit a MÁV-START szeretne, hogy megrendeljék tőle. Az egyeztetéseket pedig akár a Kisvárda FC lelátóján is elintézhetik egy szombat délutáni örökrangadó alatt. A hírek szerint Csépke kiadta az ukázt is: a soron következő nemzetközi menetrendi egyeztetéseken már a fentiek szerinti álláspontot kell képviselnie a magyar vasút küldötteinek. Kíváncsian várjuk a folytatást.

RegionalBahn információk

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.