2017. 11. 29.

M10 nach Turmstraße, einsteigen bitte!


Hétfő óta nyilvánosak az M10-es villamos meghosszabbításának tervei, amit a helyiekkel egyeztetve dolgoztak ki. Ha a szokásos késések elkerülik a projektet, akkor már 2020 végén utazhatunk is az új vonalon.




Az M10-es (S Warschauer Straße–S+U Hauptbahnhof) meghosszabbításának története messzire tekint vissza és egyfajta spórolásnak is tekinthető. A metróvonalak jövőbe vesző meghosszabbítása miatt évtizedek óta visszatérő gondolat a villamosok visszacsalogatása a város nyugati felébe, ennek egy újabb példája lesz a most nyilvánosságra hozott és véglegesnek tekinthető tervezet.

A főpályaudvar előtt 10 évig csiperózsikaálmot alvó vágánydarabok forgalmának fejlődését előre látva nem zárták ki a lehetőségét egy hosszabbításnak. A három éve átadott óriáshurok után tovább nyújtóznak majd a vágányok és Moabit kerület belső területeinek is megbízható kapcsolatot nyújtanak majd a Turmstraße metróállomásig eljutó járatok.

A Hauptbahnhoftól most a TXL-re átszállva érhető el a Turmstraße, ezen változtat majd a vonalhosszabbítás.
(fotók: Adorján Péter)

A hivatalosan Antifasiszta védőfal névvel illetett határzár által közvetlenül nem érintett, de a valamikori államhatárhoz közeli nyugati területek lakói a 200 kilométeres terv idejében az U5-ös vonal meghosszabbítására vártak, majd az Újraegyesítés után hirtelen elfelejtődött a terület közlekedésének fejlesztése – Káposztásmegyer lakossága hasonlóan járt. Manapság néhány buszjárat biztosítja az U9-es vonal elérését, pedig kerületi önkormányzat, bíróság és fogház is van a főútnak számító Turmstraße mellett. Az egyetlen értelmes kapcsolatot a reptéri utasokat is szállító TXL jelzésű járat biztosítja, ami nem a megbízhatóságáról híres. Az U5 talán 2021-ben elérheti a főpályaudvart, ahonnét néhány évtizedig nem is megy majd tovább.

A részes felek által elfogadott útvonal, a további hosszabbítás lehetőségével. Mégsem volt annyira jó ötlet 50 éve buszra cserélni a villamost? (grafika: SenUVK, Berlin)

Az új 2,1 kilométer hosszú vonalszakasz a meglévő környezetbe integrálva, az útpályán vezetve, középfekvésben kerül kialakításra. A tervezés során az egy utcával délebb futó Alt Moabiton vezetett variáns a jövőbeli hosszabbítás kevésbé praktikus megvalósíthatósága és a nagyobb lefedettség miatt maradt alul a Turmstraßén futó variánssal szemben. Ez az ívek miatt ugyan nagyobb fenntartási költséget fog okozni, de a társadalmi hasznossága így magasabb. A vonalon a tervek szerint 2020 végétől csúcsidőben 5-7 percenként közlekednek majd a járatok, a középperonos megállók között a lehető legtöbb füvesített vágányt alakítják majd ki. A várható költségek 20-25 millió euróra rúgnak, ami kilométer-arányosan nagyjából harmadával olcsóbb a budapesti 1-es villamos néhány hete épülő befejező szakaszának.

Természetesen a tervezés nem állhat meg, a következő cél Jungfernheide állomás elérése, ahol a távolsági vonatokon kívül minden megáll. Ez a lépés a TXL és/vagy az X9 vonalak megrövidítését is elhozhatná, majd a Willy Brandt repülőtér (BER) átadása és az Otto Lilienthal repülőtér (TXL) helyén az elképzelések szintjén már létező technológiai negyed elérése sem lenne lehetetlen. Ezen felül a Beusselstraße S-Bahn-állomás érintésével a 20 éve a Virchow-Klinikumnál végállomásozó M13 is meghosszabbodhatna a Turmstraße metróállomáshoz, viszont mindkét esetben a nyomvonalváltozatok kidolgozásánál tartanak.

Kékkel az M13, zölddel az M10 meghosszabbításának vizsgálati területe. (grafikák: SenUVK, Berlin)

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.