2017. 12. 15.

Hétvégi gyors – 2017. december 9-15.

További kétéltű mozdonyokat vesz a New Jersey Transit. Közlekedési bulvár - folyóba ugrott a hídról a szorult helyzetbe került járókelő. Berlinben a reptér tovább késik és az alacsonypadlós villamosokat alacsonypadlós villamos váltja, miközben Duisburg „okos villamost” rendel a Bombardiertől. Hírösszefoglalónk.




Alacsonypadlós villamos helyett alacsonypadlós villamos


Berlin | Németország — Véget ért egy korszak Berlin villamosközlekedésében. Az U2-es metróval részben párhuzamos, a Museumsinsel melletti Am Kupfergraben végállomástól Pankow felé közlekedő M1-es MetroTram-vonalon a vasárnapi menetrendváltás óta kizárólag hosszú Flexity-villamosok közlekednek. A viszonylatról lekerültek a korábban itt közlekedő, rövidebb, hattengelyes GT6-osok, amelyek az 1990-es évek közepétől jellemzőek voltak a viszonylatra. A vonalon jelenleg vágányzári munkák miatt kétirányú kocsik közlekednek, a jövőben pedig csak hosszú, egyirányú Flexityk járnak majd.


GTW-csere Svájcban


Kreuzlingen | Svájc — Tizenhárom GTW-motorvonatot vásárol a Thurbo AG az SBB-től. A magánvasúti jellegű társaság az új járművek beszerzése helyett úgy döntött, hogy az SBB-nél kisszériának és nem igazán kedvelt sorozatnak számító GTW 2/6-osokat és 2/8-asokat vásárol. A thurgaui társaság a szövetésgi vasúttól az RABe 526 260...265 és az RABe 526 280...286 pályaszámú GTW 2/6-os és 2/8-as motorkocsikat veszi át A vonatokat 2013-ben vette át az SBB a BLS-től, előtte az egykori RM (Regionalverkehr Mittelland) hálózatán közlekedtek Bern kantonban szolgáltak a telipiros járművek. A kocsik mostani állapotukban még 3-4 évig szolgálatban maradhatnak.


Flexityt vesz Duisburg


Duisburg | Németország – A Bombardiertől rendel 47 új Flexity villamost a Duisburger Verkehrsgesellschaft. A duisburgi közlekedési cég az 1986 és 1993 között gyártott GT10NC-DU típusú villamosokat szeretné leváltani a klasszikus villamosvasúti vonalakon – a hálózat másik része a Rheinbahnnal közösen üzemeltetett Stadtbahn-vonal.
Az alacsonypadlós villamosokért 132 millió eurót fizet a városi közlekedési cég. Az első kocsikat 2019 közepére kell leszállítania a gyártónak. A 34 méter hosszú, 2,3 méter széles, mintegy 200 férőhellyel rendelkező villamosok 70%-ban alacsonypadlósak és alkalmasak a felszíni és a földalatti üzemre is. A kocsik érdekessége, hogy a járművezérlő rendszer képes lesz felismerni a különféle akadályokat a pályán, ennek megfelelően veszély esetén be tud avatkozni a kocsivezető helyett is a jármű haladásába. A világon ez lesz az első ilyen jármű a Bombardier közleménye szerint, ráadásul ez egy komoly lépés az önvezető járművek megjelenése felé. A teljes flottát 2023-ig kell szolgálatba állítani, ekkor tűnhetnek el a sínekről a kissé csúnyácska GT10NC-DU-k.

Ilyen lesz a DVG új villamosa
(grafika: Bombardier)

Azt már korábban többen is felvetették, hogy a 2000-es években alacsonypadlós középrésszel ellátott villamosok új otthona akár Budapest is lehetne, hiszen a Ganz-gyártású ICS-ktől fiatalabb, korszerűbb hajtással rendelkező, részben alacsonypadlós villamosok fő méretei (a kocsiszekrény 2,2 méter széles) megegyeznek a magyar kocsikéval, így a hálózat szűk keresztmetszetein, a Szabadság hídon vagy éppen a 2-es villamos Duna-korzó menti viaduktján is közlekedhetnének. A DVG rendelése egyébként azt a tételt is cáfolja, hogy keskeny kocsiszekrénnyel nem gyártanak modern villamost.

A lecserélendő típus egyik képviselője 2015 nyarán a duisburgi főpályaudvar alatti megállóban, amely közös a magaspadlós Stadtbahn-kocsikkal
(fotó: Halász Péter)


Újabb 17 ALP45DP kétéltű mozdony a New Jersey Transit számára


Newark, New Jersey | Amerikai Egyesült Államok – A New Jersey állam elővárosi vasútjait üzemeltető New Jersey Transit (NJT) újabb 17 darab Bombardier ALP45DP típusú, kétéltű, teljes értékű dízel- és villamosmozdony beszerzéséről döntött. A gépeket egy még 2008-ban megkötött szerződés 27 darabos opciójaként hívják le. Az ALP45DP-flotta első darabjai 2012-ben álltak forgalomba, ekkor részletesen bemutattuk a típust. A hírek szerint az NJT elégedett a járművekkel, és bár valószínűleg nem a kíméletes pályahasználat záloga a 33 tonnás tengelyterhelés, a kétéltű képesség minden bizonnyal nagyob súllyal esik a latba. A NJT hálózatán kritikus elem a Hudson folyó alatti alagút, melyen keresztül a Manhattan szívében lévő Pennsylvania Station-re tudja szállítani a hatalmas mennyiségű ingázót a cég. A Penn Station és a hozzá vezető alagutak kizárólag villamosmozdonnyal járhatóak, míg az NJT hálózatának távolabbi szakaszai dízelüzeműek - a közvetlen vonatok közlekedtetése csak az ALP45DP mozdonyokkal oldható meg hatékonyan. Az is a Bombardier gépei mellett szól, hogy az NJT nagy számban szerzett be emeletes kocsikat az elmúlt években, egy nyolc kocsis, utasokkal tömött emeletes szerelvény vontatása pedig ütőképesebb járműveket kíván, mint a kiöregedő GP40 és F40PH sorozatú gépek. A New Jersey Transit vasúthálózatát ebben a cikkben mutattuk be.



Ha hív a természet, és jön a vonat...


Paterson, New Jersey | Amerikai Egyesült ÁllamokKözlekedési bulvár rovatunk ezen a héten igazi csemegét fogott, ugyanis egy elég sajátos balesetről számolt be e hét csütörtökén a Northjersey.com helyi magazin. A New York, Susquehanna & Western Railway egyik tehervonatának személyzete Paterson városán áthaladva arra lett figyelmes, hogy a Passaic folyó hídján egy férfi letolt nadrággal guggol a hídon és szemmel láthatóan a természet parancsának engedelmeskedve próbál könnyíteni magán. A kis sebesség ellenére a vonat már nem tudott megállni, így a férfi végül a vonat elől jobb híján a Passaic folyóba ugrott. A tűzoltók végül viszonylag épségben húzták ki a folyóból az áldozatot, aki könnyebb sérülésekkel megúszta a különös kalandot. A tanulságok levonását a kedves olvasókra bízzuk...



BER: nyitás talán 2020-ban


Berlin | Németország – Berlin és Brandenburg leendő, botrányoktól övezett repülőtere, illetve terminálépülete talán és esetleg legkorábban 2020-ban nyílhat meg a közönség előtt. Egyelőre nem tudni, mi lesz a sorsa a felhúzott terminálépületnek, aminek számos hiányossága hátráltatta a megnyitást mindeddig. Eredetileg 2012-ben kellett volna átadni az épületet a schönefeldi reptér déli oldalán, ám ez a mai napig nem történt meg számos hiányosság miatt. Ráadásul ha akár most megnyitna az új reptér, a számítások szerint kapacitása határán lenne, így a két másik berlini repülőtérnek, Tegelnek és Schönefeldnek is tovább kellene dolgoznia.

Az egyelőre meg nem nyitott terminálépület – talán 2020-ra lehet itt valami
(fotó: Halász Péter)

A témában soraink megjelenése után tartanak sajtótájékoztatót, az üggyel – vasúti és tömegközlekedési vonatkozásai lévén – bővebben is foglalkozunk hamarosan.

Összeállította: Halász Péter, Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.