2017. 01. 31.

Viszlát, Herr Grube!

Lemondott posztjáról a Deutsche Bahn AG első embere. Az igazgatótanács elnöke, Rüdiger Grube váratlanul jelentette be távozását, miután legutóbb még arról szóltak a hírek – bejelentése előtt is –, hogy hosszú évekig marad a szövetségi vasúttársaság élén.

2017. 01. 30.

Vectront rendel az ÖBB

Akár 200 villamosmozdony szállítására vonatkozó keretszerződést írt alá  a Siemensszel az ÖBB. Ez az a tender, amiről már korábban tudni lehetett, hogy az ÖBB régi partnere, a német mozdonygyártó lesz a befutó rajta. És így is lett, ráadásul a szerződéskötéssel együtt néhány mozdonyt le is hívtak az osztrákok.

Vonat helyett buszt akarnak

A svájciakról eleddig úgy tudtuk, hogy elsősorban a vasutat részesítik előnyben a közlekedés tekintetében. Ezért is megdöbbentő a hír: a községek Interlaken és Spiez között a regionális vonatok helyett buszokat szeretnének 2023-tól – ez sokkal előnyösebb lenne a helyieknek.

2017. 01. 27.

Ausztriai bevásárlókörúton a ČD

Negyvenhét használt személykocsit vásárol a České Dráhy az ÖBB-től. A járművek jó állapotú UIC Z1-es személykocsik, amelyek elsősorban a Railjetek forgalomba állításával váltak feleslegessé az osztrák vasútnál.

2017. 01. 26.

Mozdonyátépítés Szlovákiában

Komoly ütemben halad a ZSSK mozdonyfelújítási és -átépítési programja: az egykori egyenáramú mozdonyok megújulásuk után váltóáramról is képesek üzemelni és akár az ingavonati üzemben is alkalmazhatók, amelyet mostanában fedezett fel magának a cseh vasút mellett a szlovák is.

2017. 01. 25.

Emeletes álmok

Berlinben, úgy néz ki, ragaszkodnak a hagyományokhoz és az emeletes buszokhoz is. A tervek szerint a mostani több mint 400 új kocsi mellé továbbiakat is vásárolna, hiába nem tűnik a legjobb megoldásnak a városi forgalomban ez a kivitel.

2017. 01. 24.

Bécsi évértékelés: minden évben ugyanúgy?

Viszonylag korán, már januárban nyilvánosságra hozta a Wiener Linien a 2016-os utasszámokat és az ehhez kapcsolódó adatokat. Az éves bérletek és az utasok száma növekszik, de az összes utazásból való részesedése a Wiener Liniennek stagnál – ez volt tehát 2016 a bécsi közlekedésben.

2017. 01. 23.

Csak egy kép – Belvárosi változások

Tizennégy év alatt felnőhet egy generáció – de legalábbis aki a mai képeink készítésekor született, ma már erősen gondolkodik, hogy milyen középiskolát válasszon, intenzíven kommunikál Facebookon és Snapchaten és még ki tudja hol? Miközben azok számára, akik viszont 14 évvel ezelőtt fotóztak, csak pár pillanat volt ez a majd' másfél évtized. Nem is egy, hanem mindjárt három képet hoztunk 2003-ból.

Ventus-próba a Dunán innen

Az elmúlt hétvégén a GYSEV egyik Ventus-motorvonata „kirándulást tett”: a Siemens Desiro ML motorvonat ugyanis Sopronból egészen Füzesabonyig jutott el, ugyanis különféle mérésekre volt szükség a járművek magyarországi üzeméhez.

2017. 01. 20.

Après-Ski, az MGB-vel már sínen is

Svájcban mindig nyitottak az új ötletekre a vasút terén is. Ezúttal egy kulináris érdekesség érkezett a Matterhorn-Gotthard-Bahntól, egy panorámakocsit alakítottak át síhüttévé, amely a téli szezonban tényleg a síelőket fogja szolgálni ezentúl.

2017. 01. 19.

Stadler-villamos Ostravának

Negyven új villamost rendel a Dopravní podnik Ostrava a.s. (DPO) – a járműveket a Stadler Rail szállítja majd és a Stadler Prague tervezi és gyártja majd a kocsikat.

2017. 01. 18.

A Siemens tendert nyert?

Sajtóhírek szerint az ÖBB a Siemenstől vehet akár 200 új villamosmozdonyt is. A még 2015 végén megjelent tender összesen 750 millió euró értékben kereste a gyártókat a különböző típusú járművekhez.

2017. 01. 17.

Az első menet Oberlaaba

Befejeződtek a vágányépítési munkák a bécsi U1-es metróvonal Reumannplatz és Oberlaa közötti szakaszán, az új vonalszakaszon pedig január 16-án végig is ment az első vonat – természetesen a város és a közlekedési cég prominenseivel együtt.

2017. 01. 16.

Közszolgáltató lenne a Westbahn

A Westbahn GmbH már egy ideje jelen van az osztrák vasúti piacon, de eddig csak a saját piaci kockázatára közlekedtetett vonatokat a távolsági forgalomban – most viszont erősen feni a fogát a részben a francia vasút tulajdonában álló cég a közszolgáltatásokra is. Tirolban ugyanis beszállnak a versenybe a regionális közlekedésért folytatott küzdelemben.

2017. 01. 13.

Csak egy kép – Autóval a vasúton

Azt szinte minden olvasónk tudja már, hogy Svájcban egy „picit” másképpen gondolkodnak a vasúti közlekedésről, mint Európa keleti felén és főleg hazánkban. Ám ezúttal egy olyan különlegességről szólunk, ami valóban ritkaság még Svájcban is. Egy képet hoztunk – ezúttal a méteres nyomtávolságú Matterhorn-Gotthard-Bahn vonaláról.

Az ügyfélnek nem lehet igaza!

Olvasóink egy része most bizonyára felhördül majd: már megint „szegény” MÁV-ot bántjuk! Hát igen, sajnos a jogos kritikákat nem tarthatjuk meg – természetesen az alaptalan vádakat is mi is elkerüljük. Viszont amiről most szó lesz, az tapasztalat, amelyet a saját bőrünkön szereztünk és érzünk nap mint nap, ha MÁV-START-nál kifogást merészelünk emelni a szolgáltatásukkal kapcsolatosan.

2017. 01. 12.

Gránittömb került a vonat alá

Egyre veszélyesebb formát öltő vandalizmus miatt késő vonatok rombolják az utasok bizalmát Berlinben a gyorsvasúti hálózaton.

2017. 01. 11.

Mozdony-visszabérlés a megoldás

A Deutsche Bahn AG már korábban jelezte: mintegy kétszáz mozdonytól válna meg, majd bérelné vissza egy részüket. A vevő az európai vasúti piacon terjeszkedni vágyó Toshiba, aki a Railpoolnak nyújtott financiális háttérrel szállt be az üzletbe.

2017. 01. 10.

Búcsú a menetrendkönyvektől

Egyre több helyen szűnik meg a klasszikus vasúti menetrendkönyv – a hagyományos kiadvány helyét ugyanis mindinkább az elektronikus utastájékoztatás veszi át, a papír alapú dokumentumot lassan már csak hivatalból kapják a felhasználók vagy gyűjtők veszik meg a példányokat.

2017. 01. 09.

Kismozdonyt vesz az MGB

Ha speciális igényekre szabott mozdonyokat akar venni egy vasúttársaság Svájcban, kézenfekvő, hogy a Stadler Railhez fordul. A hazai cég ezúttal is vállalta a kihívást és a Matterhorn Gotthard Bahn számára hét új mozdonyt szállít rövid időn belül.

2017. 01. 07.

Hibridflotta a BKV-nál?

A BKV autóbusz-flottája meglehetősen karcsú lett az elmúlt évek során. Köszönhető ez annak, hogy több másik operátor is megjelent a színen és persze annak is, hogy a régi autóbuszok nagy részét rohamtempóban vonta ki a forgalomból a fővárosi cég. Most viszont bajban vannak: az M3-as metró tervezett, talán 2017 nyarán kezdődő felújításához igenis kellenek a buszok, amiket a BKV-nak kellene kiállítani a csillagok jelenlegi állása szerint.

Döglődő párduc a cseheknél

Nem indul jól az év a ČD-nél: a Škoda Transportationtól frissen beszerzett InterPanter motorvonatokat már is le kellett állítani és a helyüket újra visszavették a régi kocsikból álló szerelvények az Rx-járatokon Prága és Brünn között.

2017. 01. 06.

Luther emlékév van, de Lutherstadt kimaradt

Érdekesen indult az év a Deutsche Bahnnál is: Wolfsburg és Bitterfeld után Lutherstadt Wittenberg utasai tapasztalhatták meg a tervtől eltérően áthaladó ICE-t.

Felkészültek a télre

Úgy tűnik, Európában a tél az kissé késve érkezik: január elején érkeznek a hírek sokfelől a havazásról. Ezúttal is kapott szerkesztőségünk persze sajtóközleményt, hogy a vasút felkészült a télre, az utasoknak és a fuvaroztatóknak a legkevesebb kényelmetlenséget szeretnék okozni ilyenkor is. Nézzük hát hogyan készülnek a téli időjárásra – Svájcban.

2017. 01. 05.

Pozsony–Kassa: (megint) kivonul a RegioJet

Mozgalmasnak tűnik a piac a szlovákiai fő vasúti tengelyen, Pozsony és Kassa között. Korábban a ZSSK a RegioJet miatt szüntette meg a piaci alapú InterCity-járatait, amelyek azonban decembertől visszatértek – most a RegioJet jelentette be, hogy kivonul erről a viszonylatról.

2017. 01. 04.

Büfémentes gyorsvonat

Várhatóan a 2017-es lesz az utolsó olyan év, amikor a Netinera-csoport üzemeltetésében közlekedő Alex-vonatokon büfékocsi működik. A már most is meglehetősen szűkös kínálatú szolgáltatás megszüntetése része a decemberi menetrendváltással életbe lépő új közszolgáltatási szerződésnek is.

2017. 01. 03.

Kapacitásbővítés duci villamosokkal

Mintegy tizenöt százalékkal több utast vihetnek a várhatóan 2018 végén szolgálatba álló villamosok a mostaniakhoz képest. Összesen harminc új kocsit vásárolnak az Elba-parti városban, de az új villamosok miatt itt-ott a pályához is hozzá kell nyúlni.

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.