2018. 01. 18.

Müncheni tömegközlekedés: dől a lé

A minap hozta nyilvánosságra elképzeléseit a tömegközlekedési hálózat fejlesztéséről a müncheni városháza. A bajor fővárosban 5,5 milliárd eurónyi közlekedésfejlesztésről döntöttek, ebből pedig kizárólag a tömegközlekedés részesül majd.





A bajor fővárost irányító SPD-CSU koalíció megállapodott arról, hogy összesen 5,5 milliárd eurónyi közlekedésfejlesztési projektre kerül majd sor a közeljövőben. A beruházások elsősorban a kötöttpályát, azon belül is a metró és a villamoshálózat fejlesztését szolgálják. A közlekedésfejlesztési elképzelések illeszkednek abba a rendszerbe, aminek segítségével a jövő kihívásainak, a növekvő utasszámoknak és a terjeszkedő város igényeinek szeretnének megfelelni.
A közlekedésfejlesztési csomagot aligha alaptalanul nevezte történelminek a bemutató sajtótájékoztatón a város főpolgármestere, Dieter Reiter: szerinte a közel negyven kilométernyi hálózatbővítés a hálózatot mintegy 20%-kal terjeszti majd ki. A fejlesztéseknek köszönhetően pedig jó úton halad a város afelé, hogy a jövő igényeinek is maradéktalanul megfelelő tömegközlekedési hálózatot üzemeltethessen majd.

A tervezett közlekedésfejlesztési beruházások a város térképén
(grafika: muenchen.de)

De nézzük sorjában, milyen fejlesztési terveket! A sorban az első az U9-es mentesítővonal munkacímet kapott metróvonal. Az északon a meglévő Münchner Freiheit és Theresienstraße állomásoktól kiágazó új vonalszakasz a főpályaudvar és a Theresienwiese keleti oldalának érintésével jutna el Harras városrészbe. Az S-Bahn „2. Stammstrecke” projektjével összehangolt fejlesztésnek köszönhetően a most meglévő metróvonalak  terhelése csökkenthető, ráadásul az Oktoberfestnek helyet adó Theresienwiese kapna egy újabb gyorsvasúti kapcsolatot is.
Nemrégiben döntött a városi képviselő-testület az U9-es metróvonal megépítése mellett a villamoshálózat északi tengelyének, a „Nordtangete”-nek a megépítéséről. A vonal az Englischer Gartenen keresztülhaladva kötné össze a Tivolistraßét és az Elisabethplatzot, távolabb pedig Laim, Nymphenburg, Schwabing és Bogenhausen kerületek közlekedését is javítaná. A zöldövezeten ott vágna át a villamospálya, ahol most a buszok közlekednek, ezeket kiváltaná itt a kötöttpályás közlekedés.

Az Englischer Gartenen keresztül most buszok közlekednek, a jövőben a helyüket a villamosok veszik majd át
(forrás: muenchen.de)

Tavasszal döntenek a városatyák az addigra elkészülő tervek és megvalósíthatósági tanulmány alapján a Westtangete megépítéséről. Az Aidenbachstraßétól egészen a Romanplatzig tartó új villamosvonal egy korábban, még az 1970-es években megszüntetett és „autóbuszosított” tengely újraélesztését jelentené, ami régi álma és vágya a müncheni közlekedési szakmának. A kilenc kilométeres villamosvonal az egyik legnagyobb fejlesztése lehet a következő éveknek.

A Westtangente láványterve – sok évtized után visszatérhetnek ide is a villamosok
(forrás: muenchen.de)

Az 1970-es években felhagyott villamosvégállomás a Ratzingerplatzon. A Westtangente (újjá)építése nyomán visszatérhetnek ide is a villamosok
(fotó: Halász Péter)

De vissza a metróhoz! Az U4-es metrót keleten az Arabellaparktól tovább hosszabbítanák Englschalking felé, ezzel közvetlen kapcsolatot létesítenének az S8-as gyorsvasúti viszonylatra, ami a térség közlekedését és a kiállítási terület, a Messe kapcsolatait jelentősen jobbá tenné.
Az U5-ös vonalat pedig a Laimer Platztól egészen Pasingig hosszabbítanák, fenntartva annak lehetőségét, hogy még tovább, a Freihamban épülő új lakóterületet is bekapcsolják a metróhálózatba – ám erre a legvérmesebb tervek szerint is csak 2035-2040 körül kerülhetne sor. Addig marad célállomásként Pasing, München egyik legforgalmasabb vasútállomása és a város nyugati felének jelentős tömegközlekedési csomópontja sóvárog a metrókapcsolat után.

Robog a metró Garching felé: az U9-es mentesítővonal és az U26-os átkötés átadásával jelentős mértékben megváltozhatnak az utazási szokások a vonal külső részein is
(fotó: Halász Péter)

Szintén metrófejlesztés, bár jóval rövidebb szakasz lenne a majdani U26-os vonal, amely az Am Hart és a Kiefergarten állomásokat kötné össze a város északi részén. A mostani hálózat Feldmoching, illetve Garching felé vezető ágainak összekötése elsősorban a város északi részének buszközlekedését tehermentesíthetné. Ez a metróvonal azonban függésben kell legyen a fentebb már tárgyalt U9-es mentesítővonallal, csak akkor van értelme megépíteni, ha a másik új szakasz segítségével közvetlen belvárosi kapcsolat is létesülhet. Amíg a metróvonal megépül, a térség közlekedésének kiszolgálására expresszbusz-hálózatot szervez az MVG.
Ugyancsak a város ezen térségének közlekedését segítené a 23-as villamos meghosszabbítása észak felé: a mostani Schwabing Nord végállomástól a Heidemannstraßéig vezetne az új villamosvasúti pálya, utóbbi végponton kapcsolatba kerülne az U26-os metróvonallal is. Az egykori Bayernkaserne helyén épülő új lakóterület közlekedését ez a villamosvonal szolgálhatja majd – a vonalvezetés pontos kitűzésére 2019-ben kerül majd sor a tervek szerint.

Schwabing Nord, a 23-as villamosvonal jelenlegi északi végállomása. Innen továbbvinnék a tervek szerint a villamosvonalat, új területeken jelenhetne meg a városi tömegközlekedés
(fotó: Halász Péter)

Mindezek persze csak az infrastruktúrális fejlesztések voltak – ezen túlmenően a járműparkot is jelentősen bővíteni kell majd a fenti projektek előrehaladásának ütemében. Erre vonatkozóan azonban egyelőre még nem döntött a városvezetés, nyilván egy picit rövidebb idő is elegendő a járművek beszerzéséhez, mint a hálózati elemek tervezéséhez.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.