2018. 03. 29.

Liberec: sürgős a pályafelújítás

Billegő panelek, kikopott ívek jellemzik Liberec egyik villamosvonalát, ami a jelentős turisztikai célpontként számon tartott Ještěd hegy lábaihoz vezet. A villamosvonalat fel kellene újítani a szakemberek szerint, de a városvezetés másik pályaszakasz rekonstrukciójában gondolkodik.



Liberec mellett magasodik az 1012 méter magas Ještěd hegy, amelynek lábaihoz villamossal is el lehet jutni. Ráadásul a villamos-végállomástól csak rövid séta a hegytetőre közlekedő kötélpálya alsó végállomása, így nem csoda, ha a környéken kiemelt kirándulóforgalommal is meg kell birkóznia az ide járó villamosoknak a helyi utasok utazási igényeinek kielégítése mellett. Ám az igényeket egyre nehezebb kielégíteni, mert a villamospálya elhasználódott, ráadásul a pályafelújítás ügye nem is olyan egyszerű, mint amilyennek látszik.

Horní Hanychov, a Ještěd lába alatti végállomás felé tartó normál nyomtávolságú szerelvény érkezik a vasútállomás felől a Žitavská utcán. Itt láthatóan rossz állapotban vannak a betonpanelek

A villamospálya tulajdonosa ugyanis a város, a közlekedési társaság, a Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou pedig csak használja, bérli a Horní Hanychov felé vezető vágányokat. A vonalat legutóbb több mint két évtizede újították fel, ám az akkori megoldás ma már nem tekinthető korszerűnek, a nagypaneles vágányzatot le kellene cserélni – nyilatkozta a város illetékes alpolgármestere, Tomáš Kysela a közelmúltban a cseh sajtóban.

A jelenlegi buszpályaudvar behajtója utáni szakaszon viszonylag jónak tűnik még a nagypenelek állapota – mégis ez a legkritikusabb állapotú pályaszakasz a városban

A szakemberek szerint a pálya rossz állapotának az oka az, hogy nem csak a villamosok, hanem a közúti forgalom is a burkolt villamospályát használja, emiatt a betonelemek fokozott igénybevételnek vannak kitéve. A felújítás a legrosszabb állapotú, mintegy két kilométeres szakaszon 80-100 millió koronába kerülne, ez a vasútállomás és a Viadukt megálló közötti fonódott szakasz. Egyelőre ennek a rövidke szakasznak a felújítására jut talán forrás, de a munkák legkorábban csak két év múlva kezdődhetnek majd el, addigra tudja a város biztosítani a pénzügyi fedezetet – mondta Kysela. Az alpolgármester szerint úgy tudnak majd EU-s forrásokat bevonni a pályafelújításba, hogy a villamosvonal vonalvezetését is módosítják: a tervezett új autóbusz-pályaudvart kapcsolnák majd be tömegközlekedésbe.
Addig viszont marad a mostani állapot, kérdés persze, hogy a budapesti szemmel még egészen vállalhatónak tűnő vágányzat meddig marad ilyen állapotú. A helyzet pikantériája, hogy a vonal egy részén, a Viadukt megállóhelyig fonódva futnak a Jablonec felől érkező méteres nyomtávolságú villamos vágányai a hálózat többi részének normál nyomtávolságú vágányaival, így a felújítás is különleges megoldásokat kíván majd. A méteres nyomtávolságú vonalat azonban nem csak itt fejlesztenék: a vonal másik végén, Jablonecben új közös autóbusz-villamos végállomást építene a kisváros vezetése.

A 2-es viszonylat betétjárati végállomása Dolní Hanychovnál. Itt nem nagypeneles pálya épült, a közúti forgalmat láthatóan jobban bírja, mint a városban, a Žitavská utcán
(fotók. Halász Péter)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.