2018. 11. 06.

Új menetrend – górcső alatt a 2018/2019-es tervezet

Bár idén szokatlanul (vagy ez már az új norma?) enyhe az öszi időjárás, az elmúlt héten szél azért adódott – be is fújta szerkesztőségünkbe a szupertitkos MÁV-START menetrendtervezetet, melyből most csemegézünk. Előljáróban annyit, hogy ez egy biztonsági játéknak tűnik: sem negatív, sem pozitív irányban nem várható drámai elmozdulás az új menetrendben és valószínűleg a szent vonatkilométer is nagyjából változatlan marad.



Míg az ÖBB már október utolsó hetében sajtótájékoztatót tartott az új menetrendről, addig nálunk jó szokás szerint még csak tervezeteket fúj az őszi szél. Jobb híján így most egy ilyen tervezetből szemezgetve vesszük sorra, milyen változások várhatóak a 2018/2019-es menetrendi évben a hazai vonalakon. Nagy vonalakban azt mondhatjuk, nem sok változás várható - az évek során szerencsére letisztult annyira a hazai menetrend, hogy a peremfeltételek lényeges változásának hiányában nem sok változtatnivaló akad rajta. Amint az alábbi felsorolásból látni fogjuk, nagy újdonsággal most sem készült a megrendelő (ITM) és a szolgáltató (MÁV-START).
A változások összesítése során figyelmen kívül hagytuk a kisebb, maximum 10 perces menetrendi igazításokat, amennyiben a megállási rend nem változik érdemben. A kétvonatos alibimenetrenddel üzemelő vonalakat sem részletezzük – itt továbbra is marad a legfeljebb felületes politikai célokra alkalmas alibimenetrend (kivéve 114-es vonal, lásd alább), azaz továbbra sem sikerül sem lenyelni, sem kiköpni ezeket a vonalakat.

Mostani írásunk csak a várhatóan a MÁV-START-tól megrendelt szolgáltatásokkal foglalkozik, a GYSEV területére ezúttal nem figyelünk

Figyelem! Mivel az alábbi összesítés alapja nem a hivatalos/végleges menetrend, a most következő gyűjtés hangsúlyozottan csak előrejelzés. Az általunk átnézett tervezet csak a MÁV-START vonalait tartalmazza, így a GYSEV szolgáltatásait nem vizsgáltuk.
A végleges menetrend tekintetében célszerű a MÁV-START honlapját figyelni, ahol várhatóan a szokásos módon, szigorúan néhány órával a 14 napos 30 napos (Frissítés: amint olvasóink felhívták figyelmünket elírásunkra, a 14 napos kötelezettség a vágányzári és egyéb módosításokra vonatkozik, az alapmenetrendé valóban 30 nap) előzetes törvényi határidő letelte előtt kegyeskednek majd közzétenni az új menetrendet.

Észak-Dunántúl


A Budapest–Hegyeshalom vonalon nincs szerkezeti változás, az alábbi újdonságok és változtatások szerepelnek a tervezetben.
  • A páros irány hétköznap délutáni G10-es gyorsított személyvonatait két új járattal egészítik ki: a 1914-es számú vonat a Keleti pályaudvarról 12:53-kor indul Győrbe, míg a 9316-os 14:53-kor.
  • Szintén a G10-es gyorsítottakat érintő változás, hogy némi bűvészkedéssel kivették a Budapest–Komárom szakasz menetrendjéből azt a 2 percet, ami a komáromi előztetés elkerüléséhez szükséges – így a G10 12 perccel hamarabb, még az IC-ütem előtt 4 perccel (xx:31-kor) Győrbe ér majd. Ellenirányban egy új G10 lesz: pénteki napokon Győrből indul 15:09-kor, és a Keletibe (!) érkezik 16:54-kor. Ezzel párhuzamosan a vasárnaponként Győrből Budapestre közlekedő 1943-as számú gyorsított személy jövőre már csak tanévben közlekedik, indulási ideje a mostani 18:33 helyett pedig 18:26 lesz.
  • Eltűnt az új menetrendből a reggeli 9209-es Szombathely–Győr–Budapest gyorsvonat. Ezzel párhuzamosan viszont az eddig Csornán egyesített Savaria (919) és Scarbantia (939) IC-vonatok külön közlekednek; a soproni Scarbantia örökli az idén is érvényes menetrendi fekvést, míg a Szentgotthárdról érkező Savaria 20 perccel hamarabb (Győr indul 7:03) közlekedik, Győr és Kelenföld között megállás nélkül.
  • Amint az ÖBB kapcsán már jeleztük, részben új vonatként közlekedik a 143/144 EC-vonatpár Bécs és Kolozsvár között, Transilvania néven Budapesttől az Ady Endre IC helyét átvéve. Bécs felől 11:28-kor indul majd Hegyeshalomból és 13:19-kor ér a Keletibe, míg nyugat felé 14:40-kor indul a Keletiből és 16:29-kor ér a határállomásra.
  • A Transilvania áldozatául esett a fentebb már említett 9209-es páros párja, a 9204-es gyorsvonat. Az eddig a Keletiből 14:40-kor indult szombathelyi gyors jövőre már csak Győrtől közlekedik, személyvonatként. Pár könnycseppet azért ehelyütt elmorzsolhatunk, hiszen az egykor szebb napokat is megélt Budapest–Győr–Szombathely gyorsvonati tengely utolsó hírmondója tűnik el a menetrendből. (Apropó, emlékszik még valaki az örökké késő „átlós gyorsokra”?)
A hegyeshalmi vonalon sok változás nem lesz, de egyes InterCity-k megállási rendje módosulni fog

A 10-es vonal reggeli/napközbeni vonatainak (9220, 9232, 9214, 9229, 9217, 9225) menetrendjéből Pápa és Győr között néhány megállást kivesznek. Pozitív: 5-6 perccel rövidebb menetidő; negatív: egyre kevésbé ütemes a menetrend, illetve értelemszerűen a kisebb forgalmú megállókban csökken a kínálat. Talán jobb lenne a GYSEV-vonalakon (ilyen például a 16-os) már ismert feltételes megállási rendszer bevezetése, de nyilván ennek járműoldali akadálya (leszállásjelző készülék hiánya) van.
A 20-as vonal egyik észrevehető változása, hogy a tanévben vasárnaponként közlekedő 1951-es számú Hetés IC 10 perccel hosszabb menetidővel közlekedik, mivel Veszprém és Székesfehérvár között 4 új megállást kap.
A másik ide kötődő változás, hogy a nyári Szombathely–Fonyód fürdősvonat (8807/18807/18897) a tervezet szerint az eddig 6:43 helyett 7:17-kor indul majd Szombathelyről; a téli menetrendben továbbra is megmarad Celldömölk és Fonyód között, szintén a fél órával későbbi fekvésben (Celldömölk indul 8:05).

Dél-Dunántúl


A 30-as vonal téli menetrendjét böngészve nehéz érdemi változás találni. Nevet cserélnek a zágrábi Gradec és Agram vonatpárok, Budapestről indulóban jövőre a Gradec lesz a reggeli, az Agram pedig az esti vonat; ellenirányban marad a mostani felállás (a Gradec a reggeli indulású vonat). Sajnos ezt a cserét valószínűleg az diktálta, hogy a reggeli vonatpár jövőre már csak a nyári szezonban, június közepétől szeptember közepéig jár majd.
Fél órával később közlekedik a Celldömölkről Fonyódra tartó 8807/18807-es vonat, amint erről már fentebb szó volt. A tavaszi hétvégéken közlekedő esti Keszthely–Budapest gyorsvonat (1861) jövőre némileg emberibb, egy órával korábbi menetrendi fekvésben (Keszthely indul 20:48), 18691-es vonatszámon közlekedik majd.
A 36-os vonalon a Pécs/Kaposvár és Tapolca között közlekedő 8872, illetve S 8802 számú vonatok a Kaposvár–Fonyód szakaszon 4 többletmegállást (Somogyjád, Osztopán, Somogyvár, Öreglak) kapnak: egyrészt így azonos lesz a menetrend a páratlan iránnyal, másrészt ehhez mindössze 3 perccel nőtt a menetidő.
A 40-es vonal menetrendje változatlan, de ennek inkább elvi jelentősége van - a vonalon úgyis különféle vágányzári menetrendek lesznek érvényben.
A tervezet szerint a 41-es vonalon a Somogy IC Kaposvár és Gyékényes között mindkét irányban kap 6 új megállást, így Kiskorpád és Bolhás között mindenhol megáll majd.
A 65-ös vonalon a Pécs–Villány személyvonatok egy része közvetlenül közekedik majd Magyarbólyon át Pélmonostorra (Beli Manastir) – mindenképpen örvendetes fejlemény a nemzetközi forgalom újbóli felvétele napi négy (kettő délelőtti, kettő délutáni) vonatpárral. Az érintett vonatszámok: kilépőben a 8110, 8122, 8124 és 8136, ellenirányban pedig a mai 8127, 8125, 8123 és 8121 megy majd át a határon. Az immár „nemzethy kóser” NK Osijek meccseire ugyan még nem járhatnak közvetlen vonattal a pécsiek, de az irány már jó.

Horvát motorvonat Eszék állomásán. Egyelőre közvetlen pécsi kapcsolata még nem lesz, de átszállással napi négy pár vonattal újraindul a két város közötti vasúti személyszállítás

Balatoni nyár

Nem világos, mennyire lesz majd releváns (mivel addig még sok víz lefolyik a Dunán / elvtárs eltűnhet a közszférából), de a tervezetben szerepelnek a balatoni vonalak nyári menetrendjei is. A 29-es és 30-as vonalakat böngészbe az alábbi változások tűnnek fel:
  • A hajnali első Balatonfüred–Tapolca személyvonat (9740) csak munkanapokon közlekedne a tervezet szerint.
  • A Déliből 6:25-kor induló 19712 vonatszámú balatonfüredi Katica-sebesvonat a tervezet szerint 6:15-kor indulna, majd 12 perces kelenföldi tartózkodás után a továbbiakban azonos menetrenddel közlekedne; új vonatszáma S 19750. Ugyanilyen 12 perces kelenföldi tartózkodás tűnik fel a kora délutáni S 19716, és a többi délutáni Katica-sebes menetrendjében is.
  • Új hétvégi S 4502 számú menetesítővonat tűnik fel a tervezetben: Budapest-Déli indul 8:40, Siófok érkezik 10:16, megállási rendje Balatonaligáig gyorsvonati (Kelenföld, Székesfehérvár), onnantól Siófokig mindenhol megáll.
  • A Miskolc-Keszthely viszonylatú Ezüstpart-expressz (Ex 15607) Kelenföldről fél órával később jönne el (9:00 helyett 9:30), ám Fonyódra már ugyanakkor érkezne - azaz fél órát sikerült Budapesttől a tó közepéig találni a menetrendben - minimum bravúros, egyértelműen jobban teljesít...
  • Néhány percet gyorsul majd az esti utolsó Déli→Parti (S 18708), míg 14 perccel később érne Keszthelyre a 18618-as Bagolyvonat (3:02 helyett 3:16-ra).
  • Páratlan irányban az esti utolsó Nagykanizsa–Balatonszentgyörgy személyvonat (18561) 21:10 helyett 20:48-kor indulna, így csatlakozik a Budapestre tartó 18521/8521 személyvonathoz.

Észak-Magyarország (80-as vonal vonzáskörzete)


A 80-as vonal menetrendjét böngészni annyiból haszontalan időtöltés, hogy különféle vágányzári menetrendek lesznek érvényben várhatóan a teljes menetrendi évben, beleértve egy 10 hónapos teljes kizárást Pécel és Aszód között. (A tervezetben szereplő alapmenetrend egyébként azonos az ideivel, de ezt úgysem fogja senki látni a gyakorlatban a fenti ok miatt.) Az itt vonatozóknak sok szerencsét, vastag idegszálakat és türelmet kívánunk, a telekocsis megoldások elérhetőségeit pedig mostanra talán már sokan ismerik...
81-es vonal: Kikerült az alapmenetrendből a Salgótarján és Budapest közötti egyetlen megmaradt közvetlen kapcsolatot jelentő vasárnapi S 15803/S 15838 vonatpár. Pragmatikus döntés, ugyanakkor továbbra is kíváncsian várjuk, hogy a hatvani vonal felújítása után nekirugaszkodik-e a megrendelő a nógrádi megyeszékhely és a főváros értelmezhető minőségű vasúti összeköttetésének, vagy ez végleg buszos szolgáltatási terület lesz. A 81-es vonal menetrendje egyebekben változatlan.
A többi csatlakozó vonal menetrendje a tervezet szerint változatlan.

Kelet-Magyarország (100-as vonal vonzáskörzete)


A 100-as vonal is „vágányzár sújtotta övezet”, egyébként idestova 17 éve, így az alapmenetrendet csak sok szódával használhatjuk sorvezetőként. A jó hír ezúttal viszont az, hogy 2019 második felétől már van esély a tényleges alapmenetrend érvényességére, vágányzár nélkül (nyilván megint csak átmenetileg, mert egyszer majd folytatódik a vonal felújítása Debrecentől északra). A tervezet szerint a belföldi struktúra marad az eddigi – ami alapvetően jó, hiszen a mostani menetrend az adott körülmények között a legvállalhatóbb kompromisszumnak tűnik. A kilépő Hargita IC (IC 367) majd egy órával későbbi fekvésben közlekedik majd (Keleti pu. indul 7:40). Amint fentebb már volt róla szó, az Ady Endre IC decembertől Transilvania néven Bécsből/Bécsig közlekedik majd, a 100-as vonalon páros irányban változatlan menetrendi fekvésben, páratlanban egy órával később, újabb közvetlen kapcsolatot kínálva a Hanyatló Nyugat felé/felől.
A kelet-magyarországi utasoknak azért tettek ebbe is egy klasszikus aknát, páros irányban Püspökladányban a Záhony felé tartó „csatlakozó” személyvonat (6216) 1, azaz egy perccel az EC érkezése előtt indul, így lehet várni a helyjegyes IC 658-ra, vagy egy órát a következő sittesvonatra. Ellenirányban ugyanez -2 perccel a 6227-EC 144 között, ami azért még dühítőbb, mert a 6227 egyébként is 10 perccel az ütem előtt indul Záhonyból, de Nyíregyházától már csak azért is ütemben megy. A malőrt jeleztük az érintett aktaszagú irodák felé – mivel úgyis vágányzári menetrendekkel indul az év, pótlékban még bőven kezelhető a dolog.
101-es vonal: A Brassóba tartó Hargita IC majd egy órával későbbi közlekedése miatt délelőtt lesz egy közel 4 órás lyuk a menetrendben (6:33 és 10:14 között) Püspökladányból Biharkeresztes felé, majd ezután a napközbeni döglésben elkezdenek órás ütemezni. Kicsit furcsán néz ki, és ellenirányban is hasonló elmozdulást hoz a Transilvania későbbi közlekedése, Biharkeresztesről 7:37 és 10:34 között nincs vonat, a mai 7:37-9:44 lyuk helyett. A vonal menetrendje belföldön egyebekben változatlan, egyedül a szalontai 368/369 vonatpár menetrendje módosul maximum 10 perccel a határ partiumi oldalán.
108-as vonal: A Debrecen–Füzesabony alapmenetrend változatlan marad. A munkanapokon kora reggeli 6610-es számú vonat a tervezet szerint Tiszafüred helyett Egyekről indul majd, 4:09-kor. Ellenirányban az esti utolsó Füzesabony–Egyek személyvonat (6631) majd egy órával később közlekedne (Füzesabony 22:53–Egyek 23:39).

A 108-as vonalon nem változik nagyon a menetrend – egy hajnali vonat indulási pontja kerül át új helyre

109-es vonal: Minden marad a régiben, Debrecen–Hajdóböszörmény tram-train sem lesz; pedig igény volna rá, és Szegedhez hasonlóan egész egyszerűen megvalósíthatónak tűnik.
110-es vonal: a MátészalkaLeaks oldal csigajelmezes futóversenyeinek hála országos hírű vonalon a pálya állapota magától nem javul a jelek szerint (a MÁV meg nem javít rajta, hiszen uniós forrás nélkül lassan már egy WC-ajtót sem lehet lefesteni), a Kraszna IC menetideje 3-4 perccel hosszabb lesz. Egyebekben változatlan menetrend szerint közlekedő vonatokkal lehet majd felvenni futva a versenyt.

Hajdúsámson állomáson várja a keresztet a hétvégi Zajta–Budapest viszonylatú gyorsvonat. A vonal kritikus állapotban van, de egyelőre nem látszik, hogy a MÁV-csoport összetörné magát a felújítással

113-as vonal: A délutáni 36113 sz. Mátészalka–Nyíregyháza személyvonat újításként vasárnapokon 36153 vonatszámon Csenger–Nyíregyháza viszonylatban közlekedik majd. A 113-as vonalon több személyvonat vasárnap esti menetvonalát módosították a hétköznapi alapmenetrendhez képest, de ezek maximum 10 perces igazítást jelentenek.
114-es vonal: az egyetlen alibimenetrendes vonal, ahol történik valami. A háromvonatos, napközbeni és péntek délutáni hivatásforgalmi igényekre hangolt menetrendet (?) a napi ingázóforgalomra és hétvégi cukrászdaturizmusra hangolják át. A tervezetben három alapvonat szerepel: munkanapokon egy kora reggeli (Mátészalka indul 4:40, Csengerből visszaindul 5:39) vonatpár (36220 és 36229), hétvégére (C napok) egy napközbeni (Mátészalka indul 9:03, Csengerből 10:07) pár 36212-36215 számon, valamint egy vasárnap kivételével minden nap közlekedő délutáni vonatpár (Mátészalka indul 15:03, Csengerből 16:06) 36226-36223 vonatszámokon. Az „alibimenetrend deluxe” kínálatát egy vasárnapi, már-már intergalaktikus járat egészíti ki, a fentebb említett Csenger (indul 14:47)–Nyíregyháza 36223-as; ehhez a Bz-motorvonat 36216 számon érkezik majd Mátészalkáról, 13:47-es indulással. Mit is mondhatnánk? Csak így tovább, még néhány év, és még valamiféle menetrend is lesz (újra) ebből...

Délkelet-Magyarország (120, 140, 150-es vonalak vonzáskörzete)


120-as vonal: a menetrend javarészt változatlan. Mivel a Transilvania nevet az új Bécs–Kolozsvár EC kapja meg, az eddig Transsylvania néven futó Budapest–Brassó IC-párnak új név kellett; a 74/75 vonatpár decembertől Fogaras néven fut. (Ezt a nevet korábban nem használták, a kilencvenes években a névadó Fogaras városon át közlekedő Varsó–Bukarest gyorsvonat neve Karpaty volt.) A vonalon egyebekben érdemi változás nincs.
121-es vonal: a délutáni 37018-as Békéscsaba–Mezőhegyes személyvonat 18:00 helyett 18:30-kor indulna a békési megyeszékhelyről, így 1-2 helyett 1,5-1,5 óra lesz a követési idő 17:00 és 20:00 között. Logika éppen van benne, ha már az órás ütem nem megy.
127/128-as vonal: A 37712-es vonat csak nyáron közlekedő Vésztő–Szeghalom szakasza nem szerepel a 127-es mező tervezetében, de a 128-as mezőében igen, 37732 számon; valószínűleg sajtóhibáról van szó a tervezetben, jó eséllyel marad a vonatpár.
140-es vonal: Szerencsére ehhez sem nyúltak érdemben, a premfeltételek alapján a mostani menetrenden már csak rontani lehetne. Egy apró változás van: a dolgozó nép régi óhajának engedve a késő esti Budapest–Kecskemét kapcsolat közvetlen vonat lesz az eddig S 6098/7028 átszállás helyett, mivel a 2858-as számú S50-es decembertől átlényegül 7028-as számú személyvonattá (Nyugati pu. indul 21:43), és egészen Kecskemétig (érkezés 23:32) közlekedik majd. Viccet félretéve: ebben bőven van ráció a peremidőszaki kínálat tekintetében, hiszen a szegedi hibridek utolsó mindennapi indulása (19:53) inkább a legkésőbbi ésszerű szegedi érkezéshez igazodik, mint a kecskemétihez. Ellenirányban ez a vonat már eddig is volt (7029), jövőre is marad.
142-es vonal: Az alibimenetrendes Lajosmizse–Kecskemét szakaszon két kisebb változás lesz. A mostani 32712-es reggeli vonat munkanapokon marad a jelenlegi fekvésben, ám hétvégéken 32762/32752 számon Lajosmizséről 9:22-kor indul, Kecskemétre 9:57-kor érkezik. Ezzel párhuzamosan ellenirányban a hétvégi 32757-es a kora reggeli (6:06) indulás helyett 8:04-kor indul majd Kecskemétről.
150-es vonal: A Belgrád felé tartó Beograd nemzetközi gyorsvonat (341) a mostaninál 10 perccel korábban közlekedik; a vonal menetrendje a tervezet szerint egyebekben változatlan.

Az egykori Délkör vonatokkal sokat nem tud kezdeni a MÁV-START és a megrendelő sem, marad minden úgy, ahogy volt, legfeljebb csak itt-ott számozzák át, nevezik át a vonatokat

154-es vonal: a menetrend változatlan; érdekes módon a „sem lenyelni, sem kiköpni” jellegű InterRegio (IR) vonatnem is megmarad, a mostani, némileg logikátlan formában (például: a hétvégi IR 18305 munkanapi párja már csak sima 8313).

Budapest előváros


2-es vonal: a tervezet alapján nincs változás, a mostani menetrend marad érvényben.
30a vonal: a téli alapmenetrendben nem találtunk lényegi eltérést.
40a vonal: az alapmenetrendben nincs változás, de a vonalon úgyis vágányzári menetrend lesz érvényben.
70-es vonal: a mottó a „Győztes csapaton ne változtass!”, így a Z70/G70/S70 trió jövőre is leuralja a centrális erőteret és hozza a körzetet. Már ha tudnak menetrend szerint közlekedni – az utóbbi időben elég sok volt erre a panasz (bár emögött mi sorosista összeesküvést sejtünk, mert a MÁV-START menetrendszerűsége emberemlékezet óta makulátlanul csapnivaló). Egy kis igazítás azért lesz: a tavasztól őszig közlekedő hétvégi S70-es Szob–Vác közötti sűrítése 16:00 és 18:00 helyett fél órával eltolva és egy órával hosszabb időablakban, 15:30 és 18:30 között szállítja majd haza a Dunakanyarba kirándulókat, így a Z70-vonatokkal egyenletes, 30 perces indulási követést adnak Vácig; az EuroCity-vonatok Prága felé pedig egy perccel előbb, páratlan óra 40-kor indulnak majd.

A váci oldal vonatainál várható az előváros legnagyobb változása, de itt is csak kisebb részletek módosulnak majd a vonatok adatai
(fotók: Halász Péter)

A kilépő Metropol (EN 476) egy órával korábban, 19:25-kor indul majd a Keletiből, bár ez a hazai utasokat valószínűleg nem érinti – a vonat kérdéseivel foglalkozunk még bővebben.
80a vonal: a kulcsszó a vágányzári menetrend jövőre is, így a meghirdetendő alapmenetrendet nem is taglaljuk, a gyakorlatban ezzel az utasok nem fognak találkozni.
100a vonal: a Népfront jelöltjei (S50 és Z50) idén is hozták a körzetet, változtatni nem szükséges.
120a vonal: az elővárosi vonatok menetrendje változatlan.
142-es vonal: az esti utolsó, 2968-as számú vonat 15 perccel később, 23:33-kor indul majd a Nyugati pályaudvarról.
A budapesti elővárosban a Keleti pályaudvar kizárása hoz majd még az év közben komoly változásokat. Erre a jelenlegi adatok alapján erre még véletlenül sem a nyári szünet idején, hanem iskolaidőben, 2019. május 13-án 0:00-tól május 26-án 23:59-ig kerül majd sor (bár ez a klasszikus melyik ujjamat harapjam helyzet, hiszen nyári kizárás esetén nem lehetne a Délibe terelni a dunántúli vonatokat). Az ekkorra tervezett forgalmi rendről a terveink szerint részletesen is tájékoztatást adunk.

Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.