2018. 12. 10.

S-Bahn hosszabbítás Bécsben - drót alatt Aspernig

Eget rengető változásnak semmiképpen sem nevezhető, de Bécs keleti felén véget ért egy hosszú évek óta tartó csiki-csuki a Bécs–Marchegg vasútvonal mentén: október elsején bezárták Hausfeldstrasse megállóhelyet, november 30-án átadták az Erzherzog-Karl-Straße és az újonnan épült Aspern Nord állomás közötti átépített szakaszt, majd a vasárnapi menetrendváltástól az S80-as gyorsvasúti járat is Aspern Nord állomásig közlekedik. Első napi képriportunk a kattintás után.



A Marchegger Ostbahn, azaz a Bécs–Marchegg–Pozsony vasútvonal az osztrák főváros környékén az utolsó forgalmasabb, még dízelüzemű vonal, melyek sokáig az S-Bahn vonatok is csak „cipőkanállal” érték el a városhatárt - a villamosított fővonaltól elágazó Erzherzog-Karl-Straße állomáson túl csak a közeli Hausfeldstrasse megállóig nyúlt a felsővezeték, ide az utóbbi években órás ütemben (a metró kiépítéséig 30 percenként) ballagott ki egy-egy gyorsvasúti szerelvény. 2013-ban megérkezett a környékre a „kukoricásban futó” U2-es metró külső szakasza is, ekkor Hausfeldstrasse ideiglenes peront kapott, az S80 pedig Hirschstettenig rövidült, ahol egy csonkavágányon fordultak a 4020-as vagy Talent-egységek. A metrókapcsolattal rendelkező Hausfeldstrassen ekkortól a pozsonyi RegionalExpress és a marcheggi vonal betétjáratait jelentő Regionalzug-ok álltak meg. Aztán ténylegesen is beindult a pozsonyi vonal hosszú ideje tervezett villamosítása és kétvágányúsítása, így tavalyelőtt az S80 jelzéssel Hütteldorf állomás felől érkező S-Bahn viszonylat átmenetileg visszavágták az Erzherzog-Karl-Straße állomásig, és megkezdődött az építkezés.
Az elmúlt hetekben felpörögtek az események a szakaszon: október elsején bezárt a még ideiglenes állomásként üzemelő Hausfeldstrasse, majd november 30-án ünnepélyesen átadták a 3,7 kilométeres, Erzherzog-Karl-Straße és Aspern Nord állomás közötti kétvágányúra átépített és villamosított vonalszakaszt, illetve a felújított Hirschstetten és az újonnan épített Aspern Nord állomást. Utóbbi intermodális csomópont is lett egyúttal, hiszen december 9-től már itt állnak meg a Bécs–Marchegg–Pozsony vonal vonatai, illetve itt fordul a meghosszabbított S80-as viszonylat is. Az S80-as egyébként más téren is fejlődik: a 60 perces alapütemen túl növelik a csúcsidei 30 perces ütem időtartamát, munkanapokon kora délutántól egészen 21 óráig kínál majd félórás követést a Hütteldorf és Aspern Nord közötti városi szakasz.

Az S80-as gyorsvasúti viszonylat Talent-motorkocsija várja az indulási időt az újonnan épült Wien Aspern Nord állomáson; háttérben az U2-es metró állomásának tömbje látható

A 4124 002-es Talent húz ki a csonkavágányra, hogy félreálljon az áthaladó R- és REX-vonatok elől, mielőtt visszaindul Hütteldorfba

A teleobjektíves felvételen jól látható a felújított vonalszakasz utolsó része Aspern Nord állomáson túl - a horizonton már a városon túli első vidéki állomás, Raasdorf terménytárolója látszik

Már a pozsonyi REX-vonatok is Aspern Nord állomáson állnak meg és biztosítanak metrókapcsolatot az egykori, innen csak egy metrómegállónyira lévő Hausfeldstrasse állomás helyett

Pozsonyi REX halad ki Raasdorf felé, míg a korábban látott Talent az S80 viszonylat fordítására szolgáló csonkavágányon áll. A fővonal innentől egyvágányos marad, a későbbiekben majd Aspern Nord és Marchegg között nagyjából félúton lesz egy 7,6 kilométeres kétvágányos szakasz a vonatkeresztezések gördülékeny lebonyolítására

Aspern Nord állomás északi oldala már elég vidékies - a peronról nézve így fest a csatlakozó 95A autóbusz kissé távolabb eső megállója

Az októberben megszűnt, 2013 óta ideiglenes peronnal üzemelő Hausfeldstrasse megálló helyén hasít a bécsi főpályaudvar felé egy Pozsonyból érkező REX a felújított, villamosított és kétvágányúra átépített szakaszon

Ugyanez a vonat a város felé tekintve - a jelzőknél már Hirschstetten megálló következik

Nem régi, de már masszívan archív: Halász Péter 2011-es felvételén még épül a metró, de már az ideiglenes Hausfeldstrasse állomás deszkaperonját láthatjuk - azóta már 5 éve jár a metró, villamosították a vasútvonalat, kihúzták a felsővezetéket, és két hónapja a vasúti megálló is bezárt és elbontásra került
(fotó: Halász Péter)

A munka természetesen nem áll meg a városhatáron: a teljes villamosítást és átépítést 2023-ra ígérik, ekkortól a mostani bő egy órás Bécs–Pozsony menetidő a tervek szerint 20 perccel rövidebb lehet majd. A 33,4 kilométernyi villamosításon túl a vonalon 7,6 kilométert kétvágányúsítanak is, Siebenbrunn-Leopoldsdorf és Schönfeld-Lassee állomások között. Természetesen a vonal hét állomása is megújul majd és kor színvonalának megfelelő P+R parkolókat alakítanak ki, de ez már egy másik történet, melyről a jövőben számolunk majd be.

Marchegg, 2018 júniusában - a kép szélén már megfigyelhetőek az állomás nemrégiben elvégzett felújítása során előre felállított felsővezetékoszlopok
(a külön nem jelölt fotók a szerző munkái)


Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.