2019. 01. 14.

Bécs: U4 pótlás a belvárosban

Bécsben javában zajlik az U4-es metró 2014-től 2024-ig tartó felújítása, melyet javarészt a forgalom fenntartása mellett és rövidebb ideig tartó vágányzárakban végeznek. Egy ilyen kétnapos vágányzár keretében váltottak biztosítóberendezést Karlsplatz állomáson, ehhez pedig a bécsi belvárosban szokatlan módon ezúttal buszos pótlás társult. Képriportunk a helyszínről.



A bécsi U4-es metró szinte folyamatos építési terület, a Stadtbahn-gyökerekkel rendelkező létesítményen mindig akad egy kis reszelnivaló. A mostanában zajló felújítások viszont a Wiener Linien 2014-2024 közötti teljes felújítási programjának (NEU4) részei (mely egyébként eredetileg csak 2020-ig tartott volna). Az egyik fontos tennivaló a hetvenes évekből származó relés biztosítóberendezés kiváltása egy korszerű, elektronikus berendezéssel a Karlsplatz állomás körzetében. Az új biztosítóberendezés építése már másfél évvel ezelőtt elkezdődött, értelemszerűen a forgalom fenntartása mellett. Az elkészült berendezés üzembe helyezéséhez viszont üzemszünetre volt szükség, ezért 2019. január 12-én nulla óra harminc perctől másnap, azaz január 13-án üzemzárásig teljes kizárásos vágányzárat tartottak a Margaretengürtel és a Landstraße állomások között. A lezárás érdekessége, hogy Bécsben viszonylag ritkán van belvárosi (vagy egyáltalán, bármilyen) buszos metrópótlás, most pedig éppen ez történt - a kérdéses szakaszon a Wiener Linien Mercedes Citaro csuklósai szállították az utasokat. Az ilyesféle pótlásokat az utóbbi időben inkább a párhuzamos villamosvonalak bevonásával oldották meg (például U1-pótlás 2012-ben, vagy éppen a 2018 nyári északi U4-pótlás), ám itt erre nem volt lehetőség, így az U4 korábbi, nyugati szakaszokon zajló vágányzári pótlásaihoz (2009, vagy éppen a mostani projekt részeként lebonyolított 2016-os pótlás) hasonlóan maradt a busz.

A Wiener Linien egyébként vágányzári hidetményében a „nagy évben elkerülést” ajánlotta, amire volt is lehetőség, például az U1 metró, a D, 2 és 71-es villamosok az észak felől érkezőknek jó alternatívát nyújthattak a belváros délnyugati részei felé, míg Hütteldorf fel az U6-U3 kombináció kínál valamelyes alternatívát. Helyszíni tapasztalataink szerint az utasok többsége valóban elkerülte a pótolt szakaszt - főleg a Naschmarkt környékén lakók és a metró hiányával a helyszínen szembesülő turisták használták a pótlóbuszt.

A lezárás és metrópótlás a Wiener Linien infografikáján
(forrás: Wiener Linien)

Metrópótló indul a Landstraße állomás buszsávjából - „békeidőben” itt csak a 74A jelzésű busz közlekedik

A Landstraße metróállomásnál a Hilton Hotel előtti parkolót űrítették ki a metrópótlók számára, így a buszsávon a 74A járat kocsijai el tudtak haladni a várakozó metrópótlók mellett

A Landtsraße végállomás másik oldala - érkező metrópótló kanyarodik az Am Stadtpark felől

A fedélzeti utastájékoztatást is felprogramozták a metrópótló viszonylatra, bár mint alább látni fogjuk, a kocsik külső kijelzőin nem sikerült túl egységesre a viszonylatjelzés...

A Karlsplatz északi oldalán lévő megállóból rajtol két metrópótló busz, melyek az álmos vasárnap délelőttön éppen 5-ről 4, majd 9 óra után már 3 percre sűrűsödő követésben utolérték egymást. Figyeljük meg a viszonylatjelzést: csak Schienenersatzverkehr, azaz elvileg a vonatpótlóknál használt megnevezés szerepel, szemben a korábban látott U4E (E = Ersatzverkehr, pótlás) megoldással

Egy U4E viszonylatjelzésű kocsi hasít az ellenkező irányban, a Rechte Wienzeile felől érkezve a Karlsplatzra

Metrópótló a Karlsplatz és a Canovagasse sarkán, megint a viszonylatjelzés az érdekes: pár járművezető a 25-ös villamos(?)pótlót találta meg a fedélzeti rendszerben viszonylatjelzésként - de legalábbis valami megkeveredett itt

A lámpák hangolása nem kifejezetten kedvezett a metrópótlóknak, ezen az útvonalon ugyanis normálisan nem jár nappali busz - így a lámpák egyszerűen egy hosszú, személyautós zöldhullámra vannak felfűzve. Egy-két kihalt sarkon így mindig beragadt egy lámpaütem végére érkező metrópótló, például a Canovagasse-Karlsplatz sarkon mindkét irányban

U4E metrópótló egy bécsi ikon, a Musikverein épülete előtt
(fotók: a szerző)


Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.