2019. 08. 23.

Hétvégi gyors – 2019. augusztus 17-23.

A magyar településneveket is felhasználja a MÁV az utastájékoztatásban. Kigömbölyödnek Drezda új villamosai. Svájc is a német minőségre szavaz. Újra lehet hidrogénbuszozni Oslóban.






Magyarul jobban hangzik


Budapest [Budapešť] [Будапешт] | Magyarország  [Maďarsko] [Венгрия] – Magyar nyelven is megjeleníti a települések nevét a MÁV az utastájékoztató felületeken a jövőben. A vasúttársaság az 1950 óta élő általános gyakorlatot cseréli fel, azaz nem csak az adott ország hivatalos nyelvén, hanem az ismert magyar nevükkel is szerepelteti a településeket a jövőben az utastájékoztató elemeken.
A közlemény úgy fogalmaz, hogy a MÁV tapasztalata szerint a magyar anyanyelvű utasok döntő többsége magyar nyelven ismeri a szomszédos országok két nyelven elnevezett településeit. Az idegen nyelvű elnevezés használata miatt gyakran előfordul, hogy a településneveket helytelenül azonosítják, így például „Oradea” elnevezést tévesen Aradként értelmezik. A kétnyelvű tájékoztatás jelentősen megkönnyíti majd az úti cél és köztes állomások azonosítását.
A MÁV fokozatosan vezeti be a kettős írásmódot, szeptember 4-től a budapesti fejpályaudvarok (Déli, Keleti és Nyugati pályaudvarok) kijelzőin és a szerelvények nyomtatott irány tábláin már magyarul is szerepelnek a településnevek.  A jövő évi menetrend december közepén várható közzétételéig pedig a digitális összesítő-, peron- és vágányvégi kijelzőkön is megjelennek a magyar nyelvű elnevezések. A teljes rendszeren 2020 nyaráig vezetik át a Földrajzinév-bizottság által jóvahagyott magyar neveket.
Hozzáteszik: az Nemzetközi Vasútegylet, az UIC utastájékoztatásra vonatkozó döntvénye szerint az utasok tájékoztatása céljából összhangban kell lennie a feliratoknak és elhangzottaknak az utazás teljes időtartalma alatt. A szabályozás értelmében az utasoknak egyértelműen és beazonosíthatóan kell megadni a vonat célállomását, valamint az útvonalba eső állomásokat, emellett az utast a megérkezési helyen feltüntetett állomásnévről is tájékoztatni kell.

Várhatóan így néznek majd ki az új oldaliránytáblák a hivatalos és a magyar közbeszédben is bevett nevekkel
(forrás: MÁV / Facebook)


Duci villamosok Drezdának


Dresden [Drezda] [Drježdźany] | Deutschland [Németország] [Němska] – Még 2017 januárjában adtunk hírt róla, hogy a DVB AG kapacitást bővítene a villamosvonalakon és ennek módja a hordó alakú vázzal rendelkező villamosok beszerzése. Csütörtökön alá is írta a DVB és a Bombardier a karbantartással együtt 197 millió euró értékű szerződést – melyből 102 milliót EU-s forrásokból fedeznek – 30 darab 45 méteres FLEXITY Classic szállításáról. Üzemileg NGT DX DD lesz a neve, amiből a középső tag mutatja, hogy 10 tengely lesz alatta. 21 egyirányú és 9 kétirányú egységet gyárt majd Görlitz és Bautzen, a végszerelés az utóbbi helyen történik. Az első darabot 2021-ben, az utolsó 2023-ban érkezik majd. Először a 2-es, később a 3-as és 7-es vonalakon jelennek majd meg a mintegy 35 centivel szélesebb villamosok, de peronokat nem kell átépíteni hozzájuk.


Az új, ducibb villamosok még csak virtuálisan léteznek
(fotó és videó: Bombardier Transportation)


Német alvállakozás a svájci vasútnak


Bern [Bern] [Berne] [Berna] [Bärn] | Svájc [Schweiz] [Suisse] [Svizzera] [Svizra] — Az SBB a Deutsche Bahn AG-val szerződött összesen 93 darab EW IV-es kocsi felújítására összesen 90 millió frank értékben. A munkák részei annak a projektnek, amelynek keretében 203 darab EW IV-es személykocsi újul meg a következő évek során. Az augusztus 19-én nyilvánosságra hozott eredmények szerint a tendert a DB AG wittenbergei és neumünsteri járműjavítója nyerte, a munkákat 2020-ban kezdik majd. A felújítás során megújul a kocsik belső tere, korróziómentesítik és védelemmel látják el a járműveket, valamint új üléseket is kapnak a járművek. Az SBB a tervek szerint 2030-ig biztosan számol az IC-flotta alapját jelentő személykocsikkal.


Újra üzembe állnak Oslo hidrogénbuszai


Oslo [Christiania] [Kristiania] [Ošlo] | Norvégia [Norge] [Noreg] [Norsko] – Még június 12-én Sandvika településen műszaki hiba miatt kigyulladt egy hidrogén-töltőállomás, az eset miatt Norvégiában leállították és átvizsgálták az össze ilyen üzemegységet és a járműveket is. A Ruter (a helyi közlekedésszervező) által Rosenholmban üzemeltetett töltőállomás más technológiával és csak kiképzett személyzet által üzemeltetett, ezért hétfő óta újra közlekednek a környezetbarát buszok.

A Van Hool által szállított newA330-asok visszatérhetnek az utakra
(fotó: Ruter)

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.