2017. 08. 23.

Berlin-Schöneweide, az állandósított építési terület

Lassan négy éve kezdődött és egyelőre még nem tudni, meddig tart a schöneweidei állomás átépítése. A részben az Ostkreuz-projekthez kapcsolódó építkezés 2013 óta tart, de az állomás felújítási munkáira még csak most fog sor kerülni. A DB AG ősszel tájékoztatja a környék lakóit arról, hogy egyáltalán mire számíthatnak majd a jövőben...



Évek óta építkezik, vagy legalábbis ennek a látszatát kelti a DB AG Berlin keleti részén, az egykor valóban szebb napokat látott Schöneweide állomáson. A Sterndamm forgalmát már jó ideje korlátozzák, itt a villamosok csak egy vágányon, a közúti forgalom pedig váltakozó irányban haladhat a vasút alatt. A gyalogosforgalom pedig egyáltalán nem haladhat itt, helyette az állomás aluljáróját nyitották meg a Sterndammnál lévő buszvégállomás felé.

A Sterndammon érkezik a villamos a végállomáshoz – évek óta csak egy vágány járható, a közúti forgalmat pedig hol átengedik (egy sávon, váltakozva), hol pedig nem

Gyalogosan persze ne is próbálkozzunk itt átjutni, el is terelik az embereket a régi állomási aluljáró felé

Itt lehet bejutni gyalogosan az állomási aluljáróba...

...azaz a régi aluljáró kibontott hátsó végébe

A regionális vonatok peronjánál még a régi teherlift is a helyén van

Az utasoknak nem éppen jó ez a helyzet, de a helybelieknek sem. Az állomás a környék központja lenne, bevásárlóközpont is van itt, ám az építkezés miatt elég kevesen veszik igénybe a helyi szolgáltatásokat és a vasút hezitálása miatt sok bérlő még azt sem tudja, hogy meddig maradhat a helyiségekben. Egyelőre az a biztos, hogy az egykor szebb napokat látott állomás területének átépítése 2018-ban kezdődik, erről az év végén ad majd tájékoztatást a DB AG. Igaz, eredetileg már 2018-ra – az Ostkreuzzal egyidőben – el kellett volna készülnie a felújításnak, ám ennek esélye sincs, legkorábban 2021-re saccolják a befejezést.

Majd valamikor folytatódik az építkezés, a részletekről ősszel ad tájékoztatást a DB – áll az aluljárót borító plakátokon

Bár mindenki fontosnak tartja a nem éppen korszerű állapotban lévő állomás felújítását, az már azért egy kicsit sok mindenkinek, hogy szinte foglyul ejti az építkezés a városrész egy részét. A közlekedés közúton csak nagy kitérőkkel lehetséges, gyalogosan pedig az építési területen keresztül kell bolyongani. Az utasok sem szeretik az állapotokat, palánkok, félig kész (vagy éppen félig elbontott) aluljáróban közlekedni nem leányálom. Egyelőre azonban nem látszik az építkezés vége – amíg tart, addig maradnak a mostani állapotok.

Erősen kétes hangulatot áraszt az aluljáró önmagában...

...de az állomásépület felőli oldalon egészen vállalható. Ha legalább Kőbánya-Kispest ilyen lenne Budapesten...

Schöneweidében még klasszikus jegypénztár működik, nem az üzletszerű, nyílt pultos utazási központ – igaz, ezt nem is a DB, csak egy szerződött partnere működteti

Érdemes megjegyezni azt is, hogy a Sterndamm vasút alatt vezető szakaszát sokszor teljesen önhatalmúan zárja le a DB: 2014-ben már a rendőrséggel fenyegette meg a kerület az állami céget – írja a helyzetről a közmédia, a Rundfunk Berlin Brandenburg. Akkor és két évvel később is az verte ki a biztosítékot a helyieknél, hogy a vasút igazából nem is építkezett, csak zárt. Amikor azonban a fizetési meghagyást megkapták, egyből megnyitották ismét a közutat a közlekedők előtt.

Az amúgy takaros állomásépület kívülről. Az épület előtt, a hirdetőoszlop mögött az Adlergestell alatt átvezető, évek óta lezárt aluljáró lejárata látszik

A négy S-Bahn-vágány közül kettő a Sterndamm hídjainak felújítása miatt csak észak felől használható, ritkán áll be oda most vonat. Egy ilyen ritka pillanatot örökítettünk meg

A szebb napokat is látott távolsági peron láthatóan ideiglenesen lett forgalomba helyezve: a perontetőt elbontották, egy kis részét rendbe rakták, pont befér egy ötrészes Talent. Pedig micsoda vonatok jártak erre régebben!
(Halász Péter helyszíni felvételei augusztus elején készültek)

A schöneweidei állomás látott már szebb napokat is: Kelet-Berlin fontos vasúti pályaudvara volt, ide futottak be a Schönefeld felől érkező, az akkor Hauptbahnhofnak hívott mai Ostbahnhofot elkerülő vonatok, amelyek Lichtenberg felé folytatták útjukat. Állt itt meg többek között a Budapest felé közlekedő Hungária és Pannónia nemzetközi gyors, sőt, már EC-korában is járt itt a Hungária. Ám az Ostkreuz-projekt keretében itt is felújították a vágányokat, vagyis belekezdtek a munkába – egyelőre pedig csak ideiglenes állapotok közepette állnak meg a regionális járatok éppúgy, mint az S-Bahn vonatai.

Halász Péter