2018. 02. 09.

Hétvégi gyors – 2018. február 3-9.

Pro és kontra a Siemensnek. Haldokló magyar-osztrák határátmenet. Helyfoglalás a nürnbergi S-Bahnon. Továbbra is késő TWINDEXX Swiss Express. Hírösszefoglalónk.


Eredménytelen volt a Siemens panasza


Berlin | Németország – Még november végén adott be panaszt a BVG metróbeszerzésével kapcsolatban a Siemens, mert szerintük nemzetközi pályázaton kellett volna kiválasztani a nyertest. A Tartományi Közbeszerzési Bizottság szerint a végletesen elhasználódott F79-es egységek miatti szerelvényrövidítések és menetrendi borulások csak a Stadlertől megrendelt 20 egységgel (IK19 széria) biztosítható a nagyobb leállás nélküli folyamatos üzem.


Helyfoglalás akár S-Bahnon is


Nürnberg | Németország – A Nürnberg környéki S-Bahn-hálózaton kedd óta lehetőség van a helyfoglalásra, így kényelmesebben juthatunk el munkába vagy haza – hirdeti a Deutsche Bahn. Bár a német S-Bahn-hálózatok egy részén találunk lehetőséget 1. osztályon utazásra, a helyfoglalás még ott is újdonság. Az automatából vagy ügyfélszolgálaton megváltható 1 euróba kerülő egyúti illetve érvényes éves bérlethez és online regisztrációhoz kötött 40 eurót kóstáló állandó foglalás közül választhatunk, mely a megjelölt kocsiban lévő helyek egyikére szól. A kedvenc ülőhelyünket állami ünnepnapok kivételével hétfőtől péntekig sajátunknak tudhatjuk és a pénteki visszaút viszonylata lehet eltérő is. A szolgáltatás 2016 októberében az egyes frekventáltabb viszonylatokon bérlettel utazók számára kísérleti üzemként indult, láthatóan a várakozásoknak megfelelően működött. A sikerességet mutatja, hogy Schleswig-Holstein tartományban érvényes bérlet mellé felár nélkül jár.


Megérkezett az első 2-es villamos


Ulm | Németország – Szerdára virradóra megérkezett Bécsből Ulmba az első Avenio M, amit az épülő 2-es vonalra vásároltak. Az élesztés után márciusban megkezdődhetnek az első próbafutások, de még csak a meglévő és egyetlen 1-es vonalon. A fennmaradó 11 járműnyárig érkezhet meg, a hivatalos bemutató valószínűleg az április 21-én megrendezendő nyílt napon lesz.

A város közösségi közlekedését lebonyolító járműveire jellemző bokszkesztyű-minta adaptációja egész tetszetős lett. (fotó: SWU GmbH)


Döglődik az EURegio


Hegyeshalom | Magyarország – Tegnap landolt a MÁV-START közleménye, miszerint a Győr és Bruck an der Leitha, illetve Bécs között közlekedő EURegio vonatok azonnali hatállyal (valószínűleg, ugyanis ez a részlet kimaradt a szövegből) hegyeshalmi átszállással közlekednek tovább. A nagy kihasználtságú csúcsidei vonatoknál ez osztrák szerelvényre (-ről) történő átszállást jelent Hegyeshalom állomáson, míg napközben pótlóbusz viszi az utasokat Hegyeshalom és Bruck an der Leitha (Királyhida) között.
A háttérben nagy valószínűséggel az áll, hogy a beszerzésük óta hirhedten problémás Talent-szerelvények újra kidőltek a sorból. Az eső-kelő járművek a szomszédos ÖBB-nél is sok gondot okoztak, de az osztrák vasút végül (pletykák szerint komoly összegek beleölésével) legalább az ésszerű keretek között működőképes járműveket faragott belőlük. A hazai egységek szappanoperába illő történetének viszont minden bizonnyal újabb fejezetéhez érkeztünk a csütörtöki hirtelen menetrendmódosítással. A módosítás szomorú oldala, hogy az osztrák határon már bő két éve folyó közúti alibiellenőrzés (melynek fő eredménye alighanem a szinte menetrendszerűen létrejövő több kilométeres torlódás) miatt a vasút komoly versenyelőnyhöz jutott a határon át ingázók piacán, mivel a közúttal ellentétben képesek fix menetrendet kínálni. A jelek szerint ha két államvasút vállvetve indul harcba az utasok kegyeiért, akkor az utasokon már csak az égiek segíthetnek - egyszerűen kabaré, hogy ezen az egyébként valószínűleg tűrhetően és megbízhatóan fizető piacon a MÁV-ÖBB páros a Talentek ősidők óta ismert problémái ellenére sem képes előállni egy épkézláb, átszállásmentes szolgáltatással, legalább Mosonmagyaróvár és Bécs között. Kihagyott ziccerek a vasúti személyszállításban, 6789. rész?


Folytatódik a TWINDEXX-saga, megoldás továbbra sincs kilátásban


Bern | SvájcMint már korábban is írtunk róla, a svájci szövetségi vasút (SBB) elég komoly gondokkal küzd az immáron 8 éve a Bombardier-től rendelt TWINDEXX Swiss Express elnevezésű emeletes távolsági motorvonatokkal kapcsolatban. Hosszú évek huzavonája és rengeteg kötbér után még mindig nem látszik a fény az alagút végén, pedig idén már tényleg majdnem forgalomba álltak egyszer az első példányok.
A BAV (közlekedési hivatal) ugyanis tavaly év végén kiadott egy ideiglenes forgalomba helyezési engedélyt a vonatokra, azonban az SBB-nél még nem eszik ennyire forrón a kását (mondjuk az már pár éve kihűlt), mondván a saját belső elvárásaiknak még nem felel meg a jármű. Ezzel valószínűleg arra utalnak, amit egy SBB-dolgozó is megerősített a svájci médiának; gondok vannak a motorvonatok szoftverével, így egy kelet-svájci teszfutás után, amikor már a telephelyre indultak volna vissza, 40 percig tartott mire a lefagyott rendszert újra sikerült indítani. Ez a svájci sűrű menetrendben és rövid fordulóidők mellet rendes üzemben megengedhetetlen lenne.

Az SBB TWINDEXX vonatai egyelőre csak tesztfutásokon láthatóak a svájci hegyek között, még mindig nem lehet tudni, hogy mikor szállíthatnak végre utasokat is.
(fotó: SBB)

Ezen felül olyan problémák is felmerültek, hogy a tervezés óta eltelt nyolc év alatt megváltozott a mozgáskorlátozottakra vonatkozó svájci törvények, így az új vonatok ennek már nem felelnek meg, így viszont elvileg nem lehetne ezeket forgalomba állítani. A mozgásukban korlátozottak egyesületének közleménye szerint kerekesszékesek csak a vonatszemélyzet segítségével tudnának ki- és beszállni, pedig ennek elvileg már egyedül, külső segítség nélkül is lehetségesnek kellene lennie. Hogy ez egy alacsonypadlós járműnél hogyan okozhat problémát, azt azért nehéz elképzelni, de azért az ilyen jelzéseket komolyan kell venni és minimum alaposabban ki kell vizsgálni, ami megint csak idő.
Most már ott tartunk, hogy az SBB sem mer konkrét időpontot mondani, mikortól állhatnak forgalomba a Bombardier-vonatok, de "szeretnék" még 2018-ban üzemben tudni az első példányokat. Érthető, hiszen addig a mostanra már rég selejtezni kívánt vonatokkal kell pótolni a most már hat év késésben lévő TWINDEXX-eket. Ezen felül a tervezett felújításokat is csúsztatni kell, hiszen nem lenne elég rendelkezésre álló jármű, így az emeletes IC2000-kocsik és az ICN vonatok tervezett revíziója is lassabban halad a tervezettnél.


Amszterdamba megy az Eurostar


London | Egyesült Királyság – Április 4-től közvetlen járatokat indít az Eurostar London és Amszterdam között és a menetidő három óra lesz. Napi két járattal (Londonból 8:31 és 17:31) indul a szolgáltatás és a teljes útra egy irányba 35 fontért már válthatunk jegyet február 20-tól. Brüsszelig megállás nélkül közlekedik, így a belga fővárosig a megszokott 2 óra 5 perc helyett 1 óra 48 perc lesz a menetidő. Ezen felül még Rotterdamban állnak majd meg a járatok, ezért Rotterdamban és Amszterdamban Schengeni határállomás épül az állomásokra.


Ultimátum a szolgáltatónak


Unna | Németország – A december óta nyújtott kiemelkedően alacsony színvonalú teljesítménye miatt a megrendelő Nahverkehr Westfalen-Lippe (NWL) gyakorlatilag ultimátumot adott a Münster és Bielefeld vonzáskörzetében lévő Teutoburger-Wald-Netz nevű hálózatot üzemeltető eurobahnnak. A francia Keolishoz tartozó vasúttársaság folyamatos személyzethiányra hivatkozva mondja le szinte rendszeresen a járatait, ami az utasokat képviselő szervezetnek sem megfelelő. Március végéig kell jelentős mértékben javítaniuk a szolgáltatás megbízhatóságán, ellenkező esetben záros határidőn belül szerződést bonthatnak a felek.

Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Magyarics Zoltán