A bécsi S-Bahn Stammstrecke, azaz a Wien Meidling és Wien Floridsdorf állomások közötti gyorsvasúti szakasz Közép-Európa egyik legsűrűbb vonatforgalmú pályaszakasza, ahol csúcsidőben 3 percenként követik egymást a szerelvények. Bár sok karbantartási feladat megoldható éjszakai vágányzárakban, időről-időre akad olyan művelet is, melynek elvégzéséhez hosszabb teljes kizárásra van szükség. 2011 után idén Húsvétkor újra eljött az ideje ennek is.A bécsi Stammstrecke időszerű karbantartási munkáira az ÖBB pályavasúti üzletága a húsvéti hosszú hétvégét szemelte ki - ugyanez a tavaszi hétvége szolgált a hasonló lezárás céljára 2011-ben is, akkor a Dunán átívelő hidak javítása miatt volt erre szükség. A munkák már a megelőző héten elkezdődtek, így egyes vonatok március 25-én üzemkezdettől terelve, vagy rövidített útvonalon közlekedtek; például a Bécsújhely és Bernhardstal között közlekedő Regionalzugok Wien Simmering és Stadlau állomások érintésével kerülték el a belvárosi szakaszt, míg a repülőteret is érintő S7-vonatok délről csak Wien Mitte állomásig közlekedtek.
„Eltévedt” Bécsújhelyből Bernhardsthalba tartó emeletes vonat halad át Wien Haidestrasse megállóhelyen. Errefelé menetrend szerint nem járnak a Menyétek, ám ha a Stammstreckén vágányzár miatt csökkenteni kell a menetvonalak számát, az első lépcsőben bevezetett intézkedés szokott lenni a városon áthaladó regionális vonatok terelése Wien Simmering–Wien Stadlau útirányon át
Március 30-án hajnal 2 órakor kezdetét vette az április 3-án hajnalig tartó teljes kizárás Praterstern és Floridsdorf állomások között, melynek során a felépítményen végeztek karbantartási munkákat. A fent említett terelésen kívül a többi érintett vonatot a kizárt szakaszra lemondták, helyettük pótlóbuszok közlekedtek. A pótlóbuszok szolgálták ki teljes egészében a közbenső Wien Handelskai és Wien Traisengasse megállókat is. A buszokat 5 perces ütemmel tervezték közlekedtetni, a gyakorlatban ez az igényekhez igazodott - pénteken napközben 2-4 perc körüli követési idők adódtak. A pótlást nagyban megkönnyítette, hogy az érintett szakaszt részben kiváltja az U6-os metróvonal (Floridsdorf és Handelskai között), illetve ugyanez a vonal használható volt a városon átutazók számára is Floridsdorf és Meidling állomások között. Alábbi képeink pénteken készültek a pótlásról.
Praterstern állomáson a Lasallestrasse felőli oldalt használták a pótlóbuszok indítására, ahol 4-5 várakozó busz is elfért; a sűrű üzem miatt erre néha szükség is volt
A hét évvel ezelőtti vágányzárral szemben most nem a Wiener Linien csuklósai pótoltak, hanem a VOR elővárosi tarifaszövetség járatain megtalálható zöld-fehér gúnyájú kocsik - többnyire a Postbus kötelékéből...
...de adódtak alvállalkozós járművek, mint ez a Gschwindl-kocsi is
Vonatpótló Citaro a Prater jellegzetes óriáskereke előtt
Az Engerthstrasséról fordul jobbra ez a vonatpótló, útban a Traisengasse megállóhely felé
A pótlóbuszok útvonalának egyik trükkös pontja a Donaueschingenstrasse-Engerthstrasse sarok volt; a Praterstern felől itt egy telezöldes kereszteződésben kellett nagy ívben balra fordulni a Handelskai megálló felé. Egy lámpaütemre általában csak egy busz fért át, de szerencsére többre nem is volt szükség
A lezárást megfelelően kitáblázták (itt a Handelskai megálló tájékoztató táblája látható a metróállomás feljárójánál), és minden érintett állomásan elegendő tájékoztató személyzet is rendelkezésre állt
A pótlóbuszok többséege a Floridsdorfer Brückén kelt át a Dunán, ahol menetrend szerinti busz békeidőben nem jár - utoljára a 2011-es pótlás során volt itt ekkora a buszkoncentráció. Érdekes módon néhány járatot a Brigittenauer Brücke felé irányítottak, ezek köztes megállás nélkül kötötték össze Flordisdorf és Praterstern állomásokat
(a felvételek a szerző munkái)
(a felvételek a szerző munkái)
Magyarics Zoltán












