
Egy évtizede már megrendezhette Bécs a villamosvezetők ügyességét és kitartását próbára tevő TRAM-EM versenyt, ahol az akkor még fiatal sorozathoz új feladattal is hozzájárultak. Idén viszont egy újabb tervük teljesült: az összes kontinensről érkezett résztvevő és ezáltal világbajnoksággá minősíthették a versenyzők képességeit játékos formában tesztelő eseményt. Bécs korábban többször is a legélhetőbb városok közé került, ehhez hozzájárul a közösségi közlekedési hálózata is, illetve annak rendszeres használatát elősegítő díjszabás. A verseny nem csak a helyezésekről szól, hanem a résztvevők közötti kapcsolatok kialakítására és ápolására is szolgál.
A Wiener Linien tavasz óta folyamatosan adagolta az információkat a nagyközönség felé és egészen az utolsó napig tudtak új információval szolgálni. Érdekes momentum volt, hogy szeptember 1-jén Michael Ludwigtól, Bécs polgármesterétől kabalaként kapott egy váltóvasat a csapatuk.
A váltóvas lesz az új varázspálca?
(fotó: Simon Wöhrer / Wiener Linien)
(fotó: Simon Wöhrer / Wiener Linien)
Idén összesen nyolc feladatot eszeltek ki, egy részüket megváltoztatott részletszabályok mellett:
- Stop & Go, melyet tavaly láthattunk először Frankfurtban. Ezúttal viszont az ULF hátuljára volt rögzítve és a szükségpultról kellett vezetni.
- Letakart sebességmérő mellett 20 méteren át kellett tartani az óránkénti 25 kilométert.
- Ezt követte a célfékezés, amikor egyetlen fékfokozatot állíthatott be a versenyző.
- Barcelonában mutatkozott be a TRAM-Bowling, ami 2014 óta igazi közönségkedvenc lett.
- Idei újítás, hogy hátramenetben kellett a csapattárs segítségével pontosan megállni. Ehhez mindenki kapott egy sípot és azzal kellett szabályos jelzést adni.
- Kifejezetten fontos feladat a mindennapokban is az oldaltávolság megbecslése, ami szintén kétfős feladat. A bábu természetesen egy keringőző párt ábrázolt.
- Szintén klasszikus feladat az ajtó közepével pontosan megállni, ezúttal a második ajtó volt a mérték.
- Míg 2015-ben a járművezetők pedálmunkáját tesztelték a sínbiciklivel, idén a villamossal kellett ellökni, mint a curlingben.
Mivel a terveinkkel egybe esett és a Wiener Linien lehetőséget is biztosított a hivatalos gyakorláson is részt venni, ezért ezt kihasználva a Hauptwerkstätte felé állítottuk az irányzékot. De közben az előkészületek miatt már a másnapi verseny helyszínén, a Ring városháza előtti szakaszát is lezárták, így érdemes volt kinézni ide is, hogy képet kaphassunk a másnapi lehetőségekről. Tudni kell, hogy itt a járdaszegély mellett futnak a vágányok, középen pedig három közúti sávon áradnak a gumikerekűek. Az egyszerű látogatók szempontjából sem optimális a helyzet, mivel nem lehet elég széles sávot hagyni a pályát körbe vevő kerítés és a vágány között.
A kétféle célfékezéshez használt pontmérő tábla alacsonyabb nézők számára a biztonsági pollerek mögé kerülhetett
A lezárt területen a 72-es pályaszámú A1-es Siemens ULF és a felsővezetéki szolgálat egyik kosaras teherautója
A két jelenlévő jármű, amelyekkel másnap a feladatokat is végre kellett hajtani:
A 72-est 2008-ban gyártották
2022. októberében vették át a 333-as pályaszámú D-t
Simmering kerület szélén, szinte a városhatáron áll a főműhely, ahol a vágányok egy részét 2025. szeptember 12-én a gyakorlás céljára foglalták el különböző szerelvények, a csapatok pedig negyed órás időablakokban váltották egymást.
Budapest európabajnok csapata: Schneider Krisztina és Bodnár Ákos
Pénteken többször esett az eső, mint nem
A sínbicikli tíz éve várta az újabb szereplést
A bécsi csapat tagja, Elisabeth Urbanitsch próbálkozott a bowlinggal
A curling gyakorlására nem maradt sok idő, de Krisztina legalább tudott 200 pontot elérni
Ákos a lehetőségeit kihasználva nulla ponttal szállhatott ki
Ákos megtalálta az oktatási épületben a háttérben meghúzódó BKV-szálat
Az épületben egy ULF és egy Flexity fülkéje van teljes méretben felépítve, a vezetői szék alatti részt pedig villanymotorok mozgatják a sebességérzet kialakításához
Nem tértek el a korábban már bevált recepttől és az első futam indulási sorrendjét előző este, a közös vacsorán sorsolták ki:
- Ausztria, Bécs: Elisabeth Urbanitsch és Florijan Isaku
- Magyarország, Budapest: Schneider Krisztina és Bodnár Ákos
- Belgium, Brüsszel: Fadoua Dahabi és Walid Zarouite
- Spanyolország, Tenerife: Sonia Youssef Perdomo és Oscar Louis Perdomo
- Románia, Nagyvárad: Ionela Schipor és Florin Olariu
- Hollandia, Rotterdam: Brenda Baars és Jasper Doppenberg
- Brazília, Rio de Janeiro: Lisamar Rodrigues da Silva és Rogierio Oliveria do Nascimento Filho
- Németország: Sandra Probst (BVG) és Thomas Langkopf (LVG)
- Franciaország, Párizs: Lynda Boukla és Afid Djeziri
- Lengyelország, Poznań: Elisabeth Urbanitsch és Florijan Isaku
- Marokkó, Casablanca: Mouna Bendada és Mohamed Graich
- USA, San Diego: Latisa Johnson és Josh Harris
- Egyesült Királyság, Edinburgh: Kira Sutter és Jason Moffat
- Ausztrália, Melbourne: Sally Burgess és Craig Maher
- Írország, Dublin: Oksana Sideikiene és William Byrne
- Ukrajna, Kijiv: Halyna Zahorna és Svitlana Afansieva
- Kína, Hong Kong: Chiu Long Yu és Tsang Kwan Ming
- Csehország, Brno: Kateřina Hájková és Marek Blecha
- Horvátország, Zágráb: Monica Novoselec és Tomislav Baricevic
- Svédország, Stockholm: Elinor Svensson és Mikael Gustaffson
- Finnország, Tampere: Maria Laitoniemi és Toni Rantsi
- Norvégia, Oslo: Ingrid Nansve és Ole Marius Fossen
- Olaszország, Firenze: Valentina Catarzi és Vincenzo Sorrentino
- Lettország, Riga: Marina Aurika és Oleg Krutans
- Algéria, Oran: Khaoula Khediri és Mohammed Youcef
A verseny napján a város összes utastájékoztató kijelzőjén megjelent az esemény reklámja, természetesen a valós idejű adatokkal felváltva
A szponzorok közül az Alstom sátrában egy kicsinyített TGV-t lehetett vezetni
A Wiener Linien nem csak egy versenyt rendezett, hanem minden szakterületét is bemutatta, illetve megpróbálta felkelteni az érdeklődést az álláslehetőségeinek bemutatásával.
A rudak szappanbuborék-fújót rejtettek, a zacskókban pedig diákcsemege és szőlőcukor lapult
Manapság szinte nincs már olyan közlekedési vállalat, ahol ne lenne kínálatban valamilyen ajándéktárgy
A tervrajzok felhasználásával 3D-nyomtatásra alkalmassá tették a T-típus forgóvázát, aminek a modelljét az utolsó alkatrészig leképezték
A Wiener Linien jó úton jár a fedélzeti jegyvásárlás digitalizálásában, a Tapir néven futó fejlesztés keretében a teljes hálózaton elterjedhet az egyúti jegyek digitális megvásárlásának lehetősége. Ehhez mindössze egy bankkártyára lesz szükség.
A vállalat főműhelye saját tűzoltósággal is rendelkezik, az RLFA 2000/100 jellegkódot viselő járművel málházása inkább a múszaki mentési feladatokhoz igazodik, mint a klasszikus tűzoltáshoz. Az MAN TGM 15.290 alvázra a Rosenbauer Advanced Technology Facelift felépítménye került.
A 2014-es gyártású Mercedes-Benz Citaro 2 2022-ig a W-2595 LO rendszámot és 8107-es azonosítót viselte, azóta viszont átépítve információs pultként és járműszimulátorként tud funkcionálni. A W-1268 VB rendszámhoz 9349-es azonosító tartozik.
Bár csak egy közepes méretű monitoron lehetett élvezni a Flexity vezetőfülkéjét, kisebb gyerekeknek ez is hatalmas élmény
Az energiaellátási szakszolgálat volt az egyik legnagyobb kiállító: felsővezetéki szigetelő és földelőrúd…
…a metrók különböző áramvezető sínei…
…és a felsővezeték szerelvényei voltak mindenki számára megközelíthetőek.
Lehetőség volt egy munkavezeték megtoldására is
MAN TGS 26.430 alapra épül a 9323 azonosítójú „fészekrabló”
Bécsben ugyan integrálva van a Wien Mobil applikációba az autómegosztók kínálata, de még a saját néven futó rendszer használatához is önálló programban kell regisztrálni
Bécsben a köztéri kijelzők jellemzően csak a következő két indulás megjelenítsére alkalmasak, de már egyes helyeken megkezdték a korszerűbb darabok felszerelését
Szintén fontos kommunikációs eszköz még ma is a vezetékes telefon, ennek különböző funkciójú és kialakítású darabjait is láthattuk
A munkahelyi biztonság önálló sátrat kapott, ahol az elsősegély legfontosabb fogásait is lehetett gyakorolni
A forgalomfelügyelet szolgálati gépkocsijai között is van már elektromos meghajtású
Fontos feladat marad a jövőben is a műhelymunka, az egyik állomáson a kerékszerelést…
… mellette a síncsavarok szakszerű meghúzását lehetett kipróbálni.
Korszerű megoldásokat is bevetnek, bár ezeket többnyire még csak az oktatás területén lehet kamatoztatni: a VR-szemüveg segítségével egy áramszedő beállítását lehetett kipróbálni a virtuális kocsiszínben.
Korszerű és egyre inkább hasznos segítséget jelentenek a robotok az üzem fenntartásában
Az ipari tanulók egyik projektmunkája volt a kiállított bionikus kéz, amely ellen kő-papír-ollót lehetett játszani.
A hivatalos megnyitó előtt egy órával már elfogytak a helyek a korlát mellett
A megnyitó beszéd Alexandra Reinagl, a Wiener Linien igazgatósági elnökének feladata volt. Az igazgató asszony egész nap talpon volt és többször a pálya mellett figyelte az eseményeket.
Hagyományosan minden csapatot bemutattak a nézőknek
Ákos szurkolói saját pólót gyártattak
Legmesszebbről Ausztrália képviseletében a világ legnagyobb villamoshálózatával rendelkező Melbourne érkezett, a szurkolóik nem szerettek volna beleolvadni a tömegbe
Utolsó egyeztetések a verseny 11:00-ás indítása előtt
A hagyományoknak megfelelően a hazai csapat kezdett, elsőként Elisabeth Urbanitsch mutathatta meg a tudását
A sajtó számára a két vágány között is fenntartottak egy részt, ahonnét nem minden versenyszám volt jól látható
Az oldaltávolság megbecslését szolgáló feladat követéséhez szinte már távcső kellett
A Stop & Go során idén nem egy pontozó skála volt felragasztva az edény belsejében, hanem egy digitális mérleg mutatta a kilötyögtetett víz mennyiségét. Minden gramm pontlevonást jelentett.
Budapest részéről Krisztina kezdett először hátramenetben…
…egy gyors irányváltás után pedig már előre folytatta a sebesség becslésével és a minél pontosabb megállással.
A táncoló páros mellett elhaladva igazán sok pontot szerzett, illetve a második ajtóval is jól állt meg.
A befutó után rögtön interjút kértek tőlük – ahogy mindenkitől – a helyi műsorba, ami nem teljesen azonos a webes adással
Nagyvárad a bowlingban közel volt a tökéleteshez
Szinte mindenhol nézők voltak egész nap, a pálya két vége közötti mozgás is sokszor nehézkes volt
Eközben a belvárosi oldalon még fiákert is lehetett látni
Dél körül a becslések szerint 15 ezer látogató volt kint, de ezt estére inkább 20 ezerre korrigálták a szervezők
Igazán szórakoztató volt a helyszínen, hogy minden csapathoz valmilyen passzoló zenét vágtak be: Csehország esetében Ivan Mládektől a Jožin z bažin, Magyarország futama alatt George Ezra Budapest című száma, Olaszországnak a Bella Ciao vagy Svédországnak Avicii-től a Levels, esetleg Ausztáliának a Men at Work Down Under szólt. Ez a webes közvetítésben is néha hallható volt, ha erősen hegyeztük a fülünket.
A Burgtheater teraszáról jól átlátható volt a Rathausplatz és környéke, Kijiv a bowling során szerzett pontokat
Néhány perccel később Dublin csapata éppen a curlinghez készült
Zágráb csapata fut be a célba már a délutáni futam első versenyzőiként
Bár Finnországot az előzetes információk szerint Tampere és Helsinki képviselte volna, utóbb a főváros mégsem vett részt hivatalosan a versenyen
Svédország képviseletében Stockholm is stabil résztvevőnek számít
Firenze csapatának sem a bowling…
…sem az oldaltávolság megsaccolása nem sikerült.
Melbourne csapatából Sally Burgess veselkedik neki a pályának
Az ausztrál csapat az ORF helyi – mármint bécsi – stúdiójának ad interjút
Lipcséből érezett Thomas Langkopf, aki kiemelkedő eredményt ért el
Teljesítményével ideiglenesen a vezetést is átvették
Az Újvilágban manapság már nem túlzottan jellemző a klasszikus villamosüzem, bár próbálkozások vannak a felélesztésére. San Diegóban viszont a Stadtbahn a meghatározó.
A közvetítést nem csak a pálya mellett állva, hanem a nagyszínpadnál is lehetett nézni
Afrikában az utóbbi néhány évtizedben (jellemzően francia hatásra) igazi villamosreneszánsz zajlik, Oran is csak 2013. óta rendelkezik vele
Dublinnak sikerült mindent feldönteni
Bodnár Ákos egy bábut állva hagyott
Újabb kérdések, amíg a pontokat összeszámolták
Németországot válthatták a máskor közönséges villamosmegállóban, amely az első helyezett csapat helye volt
Csehországot Brno képviselte, az egyenruhájuk erősen hasonlít a korábbi budapestire
Németország csapata volt az egyedüli, ahol tagok különböző városokban dolgoznak: Sandra Probst Berlinben, Thomas Langkopf Lipcsében
Bécs másik versenyzője – Florijan Isaku – az első feladat végeztével. Budapest után ők ülhettek be a megállóba.
Utolsóként Poznań vágott neki a pályának, a látványos befutó ellenére is 355-tel kevesebb pontjuk lett
A Wiener Linien szinte minden közelben lévő dolgozója köszöntötte a friss világbajnokokat
Az idei serlegeket a Wiener Linien ipari tanulói készítették, őket képviselte két tanonc
Zárásként is felvonult az összes csapat a színpadra
Budapest ezúttal is elől és középtájt kapott helyet: 4954 ponttal negyedik helyet szereztek csapatban. Egyéniben Ákos 2707 ponttal 7., Krisztina 2247 ponttal 20. helyet érdemelt ki a mezőnyben.
Idén az egyéni teljesítményt csak összesítve díjazták: Thomas Langkopf, Németország 3162 pont; Dariusz Graj, Lengyelország 3144 pont; Florijan Isaku, Ausztria 2807 pont
A csapatok verenyében Ausztria 5599, Lengyelország 5244 és Norvégia 5140 pontot szerzett
A stafétát Witold Urbanowicz, a Tramwaje Warszawskie szóvivője vehette át, hiszen 2026-ban ismét Európa-bajnokságot rendeznek, ezúttal Lengyelország fővárosában
A közvetítés német és angol kommentárral is visszanézhető, Schneider Krisztinát 0:21:00, Bodnár Ákost 5:22:00 időpontoknál lehet látni.
De nem csak a versenyzőkről szólt ez a nap, hanem a szervezőkről is: a Wiener Linien 360 fővel volt jelen a standokon és a versenypályán. Közéjük tartoznak a csapatokat kísérő és a fordításban segítő dolgozók, az egyes szakterületeket feladatait bemutató és a kérdésekre szakadatlanul válaszoló munkatársak is, valamint a számunkra legfontosabb sajtóképviselők. De meg kell említeni azt a 80 embert is, akik egész nap a biztonságért feleltek a terület minden pontján.
A verseny másnapján kiadott összefoglalóban szerepelt, hogy az online közvetítést mintegy 45 ezren követték világszerte, ami egyfajta indikátora a járművezetői szakma iránti érdeklődésnek.
A verseny másnapján kiadott összefoglalóban szerepelt, hogy az online közvetítést mintegy 45 ezren követték világszerte, ami egyfajta indikátora a járművezetői szakma iránti érdeklődésnek.
Ezúton is köszönjük a BKV Zrt. és a Weiner Linien GmbH & Co KG bejegyzésünk és podcastunk elkészítéséhez nyújtott segítségét.
Adorján Péter