2025. 10. 23.

Emeletesre vált a Eurostar

Jelentős járműállomány-fejlesztési tervet mutatott be a Csalagútban egyelőre kizárólagos személyszállítási szolgáltatóként üzemelő Eurostar. Nagyobb kapacitás, magasabb színvonalú utastér és újabb városok elérése mellett egy meglévő járműjavítót is felújítanák.





Keretszerződést írt alá a Eurostar International és az Alstom akár 50 emeletes nagysebességű motorvonat szállításáról, melyek az első ilyen jellegű szerelvények lesznek a Csalagútban és Nagy-Britanniában. A 200 méter hosszúságú, tizenegy modulos (2 hajtófej és 9 utasszállító kocsi) egységekből biztosan érkezik majd 30, további 20-ra pedig opcióval rendelkeznek. Az Alstom Avelia Horizon platformra épülő motorvonatoknak már neve is van: Celestia. Ezt a latin caelestis [mennyei] szóbol eredeztetik és az európai nagyvárosokat összekötő vállalati szellemiségét tükrözi. Az egyelőre még szinte terveken sem létező beltér állítólag az utasok igényeinek megfelelően egyedi és prémium termék lesz.

A Celestia elképzelt arculata merőben eltér a cégcsoporttól eddig megszokottól.

Az ülőhely-kapacitás a jelenleg alkalmazott vonatokénál 20 százalékkal magasabb lesz, egészen pontosan szerelvényeknént 540, avagy a szokásos 400 méter hosszú összeállításnál 1080 ülőhelyet kínálnak két osztályon. Jelenleg a Thalys-tól megörökölt szintén 200 méteres PBA és PBKA egységek 404, az újabb és 400 méteres e320-asok pedig 902 ülőhelyet kínálnak szintén két osztályon.

2025 márciusában ugyan bemutatták az SNCF által TGV M névvel illetett szerelvény belterét, de utasforgalomban még nem vesznek részt az eredetileg 2024-re ígért sorozat már legyártott darabjai.
(képek: Alstom)

Az első Celestia szállítására 2031 januárját alkudták ki, a forgalomba állásra pedig 2031 májusa a cél. A tervek szerint hat szerelvénnyel indulnak és folyamatosan állank be a 17 e320 mellé, avagy a még meglévő e300/TMST, PBA és PBKA típusok teljes kiváltása a cél, amelyeket még az 1990-es évek első felében szerezték be. Amennyiben a teljes mennyiséget megvásárolják, 67 szerelvény áll majd rendelkezésre, ami a jelenleginél 30%-kal nagyobb járműparkot jelent. Ennek ellenére 20 és 50 százalék közötti energiamegtakarítást várnak az új technológiájú szerelvényektől, melyeket negyedrészt újrafelhasznált anyagokból építik és 97%-ban újrahasznosíthatóak.

A 4431-es azonosítójú PBKA-szerelvény vár az utascsere befejezésére Antwerpen Centraal legalsó szintjén. A kortalan dizájn jól elrejti a típus valódi korát.
(fotó: Adorján Péter)

A karbantartásukért a kelet-londoni Temple Mills Depot felelne, melyet 80 millió euró értékben fejlesztenek és a meglévő 450 mellé 350 új munkahelyet teremt. A teljes beruházás 2 milliárd eurót jelent. Ekkora beruházás elvárásokat is támaszt, emiatt a középtávú tervek szerint Genfet és Frankfurt am Maint is szeretnék felvenni az úti célok közé. Ehhez a szükséges biztosítóberendezések fedélzeti elemei is felkerülnek majd a kötelező ETCS L2 mellé.

A Siemens által gyártott e320 jelenleg szinte egyeduralkodó a La Manche alatti vasúton. A 4009-es egységet London St Pancras International állomáson Halász Péter örökítette meg 2024. júliusában.

Adorján Péter