Fotósvonat járta be a 94b számú vasútvonalat. Sajóbábonyból Alacska érintésével és Kazincbarcikára meg két Ikarus közlekedett fotósbuszként. Hosszú, de tartalmas és változatos napot hoztak össze a szervezők.Képgalériánk a hajtás után!
A Fotósvonat Facebook-oldalt kezelő Kozák Gergely és Szikora László szervezésében szeptember 20-án vasútbarátokkal, fotósokkal tömött különvonat indult Miskolc-Tiszai pályaudvarról Sajóbábonyba. Szikrázó napsütés, némi hőséggel keretezve volt a jellemző időjárás ezen a szombaton.
A vonat élén az idén 65 éves 288 122 pályaszámú Mazsola virított. Az eredetileg M28,1022 azonosítót viselő gépről érdemes tudni, hogy Budapesten kezdte a pályafutását. Később dolgozott Celldömölkön, Székesfehérváron, Püspökladányban is. 1982-ben került Miskolcra, ahol a mai napig „megbecsült dolgozóként” tekintenek rá. A jármű nem ismeretlen a vasútfotós berkekben, az elmúlt egy évben ezzel együtt három különvonatot is rábíztak.
A mozdony mögé egy klasszikus („húgyos”) Bhv kocsit kapcsoltak, a 20-07 600-as középszámút. Ezen típusú kocsiknak – az utasok jelentős része szerint szerencsére – napjainkra meglehetősen megcsappant a számuk. Jellemzően retró hétvégeken, fotósvonatokon lehet találkozni velük.
A mozdony mögé egy klasszikus („húgyos”) Bhv kocsit kapcsoltak, a 20-07 600-as középszámút. Ezen típusú kocsiknak – az utasok jelentős része szerint szerencsére – napjainkra meglehetősen megcsappant a számuk. Jellemzően retró hétvégeken, fotósvonatokon lehet találkozni velük.
A vonat pontban 8 óra 55 perckor indult útnak. A menet a 92-es vasútvonalon Sajóecsegig mehetett a rá engedélyezett legnagyobb sebességgel, azaz óránkénti 30 kilométeres sebességgel. Az első megállás 'ecsegen volt. Innen irányváltás útján érhető el Sajóbábony a hagyományos, hevederes illesztésű valamikori 94b mezőszámú vasútvonalon. Ezen legfeljebb 20 km/h-val közlekedhetnek a vonatok, némi lassújellel „fűszerezve”. Ha nem is túl gyakran, de a mai napig van teherforgalom erre. Bár a vonal nem túl hosszú, alig több 4 km-nél, arányaiban mégis sikerült egész sok fotómegállást összehozni különböző hátterekkel.
A Bobo Kft. 010-es Bobója rohan át Sajóecseg állomásán, miközben a Mazsola körüljárást követően rájár a szerelvényre.
Nem sokkal az ecsegi indulást követően még az ívben volt az első tervezett „fotohalt”.
A második nem sokkal a 26-os főút átjárója után volt a szántóföldről. Ha az ember kellően messziről fotózta a szerelvényt, halványan látszódott a Tátra is a háttérben
A harmadik fotómegállás párszáz méter döcögés után a Bábony-kilátónál volt. A háttérben Sajóecseg települése látható.
A negyedik már Sajóbábony lakóövezetében volt. Mondhatjuk úgyis, hogy a jelen és a múlt találkozása. A háttérben egy vadonatúj Credo Next csuklós folytatja útját.
„Kádár-kocka” házak előterében.
Sajóbábony belterületén csatlakozott a vonathoz az Észak-Magyarország Veterán Járműveiért Egyesület (ÉMVJ) két Ikarusa. Az egyik egy igazi matuzsálem, az aktív éveiben végig magánkézben lévő LIB-017 rendszámú 256-os volt. A másik a 2002-es gyártású C56-os volt, amely egykoron a HXT-641 rendszámmal erősítette a Pannon Volán, később a DDKK, majd a közforgalomból történt 2022-es kivonsáig az addigra már országos Volánbusz állományát.
Megérkeztek az Ikarusok is.
Célra tart! És tűz!
Az előző képen előttem álló fotósok egy udvarias kérést követően csatlakoztak hozzám.
Rába motorral közúton és vasúton egy utolsóként megmaradt szakállas sorompóval.
Bejárás Sajóbábony állomására az egykori mozdonyszín előterében.
Ikarus-szendvicsben a végállomáson. Innen busszal folytattuk az utat.
Sajóbábony vasútállomásán a már kellően éhes társaság átszállt a buszokra. Több fotómegállást követően a Kazincbarcikán található Korzika Pizzériába tartottak ebédelni. A már jóllakott társaság számára lehetőség nyílt Sajóbábony állomáson a késő délutáni fényekben képeket készíteni a buszokról is, majd vonatra szálltak és elindultak vissza Miskolcra.
Tervezett randi Bábony lila levelű vérszilva fái mellett.
Egy mára már (sajnos?) letűnt korszak épületeivel Sajóbábony határában.
Alacska és Sajószentpéter között.
Alacska buszfordulója. Ekkora forgalma se mostanában volt.
Késő délután Sajóbábonyban. Utolsó kép a buszokról és irány a vonat!
Tervezett megállás már csak Sajóecsegen volt az irányváltás miatt. Itt az utolsó fényekben lehetett még megörökíteni a szerelvényt.
Az ablakban való lógás hozzátartozik a különvonatok hangulatához! A menet itt már Sajóecseg állomására kanyarodik be.
Az állomás retró hangulatát tovább emeli Plósz Gyula fotós társunk szépen karbantartott „kispókja”.
A szervezők kiváló munkát végeztek, szó nem érheti a ház elejét. A vonat teltházzal közlekedett a korábbi sikeres menetek után. Aki lemaradt vagy ismételni szeretne, az figyelje a Fotósvonat Facebook-oldalt. A 1022-es Mazsola idén várhatóan még két különvonat élén fog díszelegni.
Harmati Marcell


















