Nemzetközi buszteszt Nyugat-Magyarországon. Átalakítják a TWINDEXX-eket Svájcban. Utolsó köreit rója az M.IX/A Budapesten. Angliában hibridre váltottak. Berchtesgaden Ausztria felé húz. Szlovákiában akkumulátoros vonatot vettek. Jegyeket kezdett árulni a Westbahn. Különlegesebb Citylinkek a láthatáron.
Egységesítenek a bajorok
München | Németország – Egységes tartományi járműarculat bevezetését határozta el a BEG az új beszerzésű regionális vasúti járművek esetén. Az első ilyenek a tartományi főváros számára készülő új S-Bahn-szerelvények lesznek 2028-tól, a regionális vonatok pedig 2030-tól követnék őket. Hivatalosan a jobb felismerhetőség miatt van szükség erre a lépésre, hiszen jelenleg a szolgáltató saját színeit viselik a járművek. A bajor lobogót alkotó kék-fehér rombuszok interpretációja a müncheni Neomind dizájniroda terméke, akik már több hasonló arculatot alkottak.
Az arculati kézikönyvet a jelenleg forgalomban lévő típusokra is adaptálták, de csak mintaként szolgálnak
(grafika: BEG / Neomind)
(grafika: BEG / Neomind)
Az oldalfalak világosszürkék, az ajtók feketék lesznek, a funkcionális tereket pedig az ablakok fölötti kék csíkba helyezett piktogramok jelzik majd, illetve az első osztály kap egy sárga csíkot. A szolgáltató logója viszont továbbra is megtalálható lesz az ajtók közelében, hiszen nincs napirenden tartományi tulajdonú járműpark felépítése. Jelenleg érvényes szerződések esetén nem kötelezik a vasúttársaságokat az arculat bevezetésére, így az utolsó „színes” járművek a 2030-as évek közepéig forgalomban lehetnek.
Házhoz jön a buszteszt
Székesfehérvár | Magyarország – Fontos eseménynek ad majd otthont 2026-ban Fejér megye központja, ugyanis június 1. és 5. között a Bus of the Year tesztjeit itt végzik majd el. A megmérettetésen résztvevő gyártókról egyelőre nincsenek információk, de a leírás szerint legalább 10 méter hosszú, új fejlesztésű távolsági autóbuszokat keresnek a szervezők, melyeket egy nemzetközi zsűri tagjai fognak vezetni és értékelni. Pontos útvonal még nincs, de 3-án és 4-én Nyugat-Magyarország főútjain lehet majd találkozni az autóbuszokkal.
Akkumulátorosra váltanak a szlovákok
Bratislava [Pozsony] | Slovensko [Szlovákia] – Nem szerényebb fordulattal jelentette be a ZSSK a legújabb járművásárlását, minthogy a regionális vonatok új korszakát hozzák el. Konkrétan 16 akkumulátoros motorvonat vásárlásáról írták alá a szerződést a Škoda Group és a ŽOS Trnava alkotta konzorciummal nettó 144 millió euró értékben. További 20 egységre opcióval rendelkeznek, amennyiben a Csehországban már 2025 eleje óta közlekedő példányokhoz megszólalásig hasonlító darabok beválnak. A beszerzést EU-támogatások felhasználásával finanszírozzák és akár évi 130 millió tonnányi szén-dioxid kibocsátásától kímélhetik meg a szlovák hálózat felét kitevő villamosítatlan vonalak egyes részein a lakosságot. Forgalomba állításukra 2028-tól kerülhet sor.
Bár az ország nyugati felén tervezik használni őket, egészen reális látvány lehet az alakjelző mellett elhaladó BEMU
(grafika: Škoda / ZSSK)
(grafika: Škoda / ZSSK)
Verseny délen is
Bécs | Ausztria – Megkezdte a jegyértékesítést a Westbahn a márciusban induló, Stájerországot és Karinitiát felfűző vonataira, amelyek a Koralmbahnt használják majd. Bécsből a legolcsóbb jegyek Grácba 8,99 €-tól, Klagenfurtba 18,99 €-tól indulnak. Az online vásárolt jegyeknél a helybiztosítás felármentes, de az ÖBB vagy a DB által kiadott kedvezménykártyák is használhatók náluk.
Méltó búcsú
Budapest | Magyarország – Télen vonják ki a forgalomból a HÉV MIX/A megmaradt szerelvényeit, melyek utolsó bevetési területe évek óta a H7-es viszonylatú Csepeli HÉV volt. Hogy a búcsú méltó és emlékezetes legyen, az idei Fény HÉV szerelvényét ezen típusból állították ki. Ez a vonat az Advent időszakában bejárja az összes viszonylatot.
A Budapesti Helyiérdekű Vasút (BHÉV) az 1960-as években egy saját fejlesztésű járműtípussal állt elő a korábbi, elavult darabok kiváltására. A szükséges elektronikai berendezéseket Kelet-Németországból, a hennigsdorfi VEB Lokomotivbau-Elektrotechnische Werke „Hans Beimler” (LEW) cégtől vásárolva készült el az első prototípus jármű a BHÉV Budafoki Üzemében. 1962 novemberében a két prototípus motorkocsi, a mai 41-es villamos elődjén, a még eredeti hosszúságú Budaörs-Törökbálint BHÉV vonalon teljesítette a próbameneteit, ezt követően 1963 januárjában forgalomba is állt. A továbbiakban a sorozatgyártott kocsik azonos műszaki tartalommal a MÁV Dunakeszi Járműjavítójában készültek, szintén az M.X és M.X/A sorozatéval közel azonos keletnémet elektromos hajtással. Összesen 27 kisegység készült el, ami egységenként 2 motorkocsit és 1 közbenső pótkocsit jelent.
Első útját teljesíti december 6-án Cinkotáról az Örs vezér terére a pár perces gyenge délutáni napsütésben az ünnepi díszbe öltöztetett szerelvény Rákosfalva megálló előtt
(Fotó: Harmati Marcell)
(Fotó: Harmati Marcell)
Hibriddel újítanak az angolok
Sheffield – London | Egyesült Királyság – Közel egy éves késéssel, de 2025. december 3-án a 7 órás londoni vonaton forgalomba állt az EMR első új távolsági motorvonata, a 810-es sorozatba tartozó Aurora. Az ötrészes, dízel-elektromos hibrid szerelvények 47 első és 254 másodosztályú helyet biztosítanak, az üzemeltető szerint 19 százalékkal nagyobb lábtérrel, de a vonalon történt 1,5 milliárdért kiépített felsővezeték miatt 66 százalékkal kevesebb károsanyag-kibocsátással. A még 2019-ben 400 millió fontért [~458 millió euró] megrendelt 33 egység folyamatosan áll forgalomba tavaszig, hogy leváltsák velük a 222-es sorozatú, dízeles Meridian nevű szériát.
Még a próbafutások során készült képen éppen dízel üzemmódban közlekedik az Aurora
(fotó: EMR)
(fotó: EMR)
Citylink mindenkinek
Frankfurt am Main | Németország – Bár már évek óta épül Regionaltangente West néven Hessen tartomány legnagyobb városát délről és nyugatról megkerülő vasútvonal, a járműveket még csak most rendelték meg hozzá. A fahma, a helyi közlekedési szövetség, az RMV leányvállalata tulajdonába kerülő vasútvillamosok viszont egészen különlegesek lesznek: három peronmagasságot is használnak majd útjuk során, ahol feszültségből a 15 kV 16,7 Hz és a 750 V egyenáram ismerete szükséges. A DB pályáin 76 és 96 centiméter, az RTW saját szakaszain viszont a városi Stadtbahnéval azonosan 80 centiméter magas peronok mellett kell majd megállni. Az akadálymentességi követelmények megoldására két különböző magasságban kerülnek kialakításra ajtók az 50 méter hosszú négyrészes szerelvény oldalán. Az összesen 27 járműből hármat 2028-ig kell kiszállítani a szükséges próbajáratok teljesítéséhez, illetve a 2030. decemberi menetrendváltáskor az utolsónak is forgalomba kell állnia. Emellett a tervezett 30 éves élettartamra szóló időszakra a gyártót bízták meg a karbantartással.
Bár a Citylink készült már számtalan formában, magaspadlós viszont csak Wales számára
Aarhus | Dánia – Eredetileg még 14 Stadler Variobahn és 12 Stadler Tango járművel indult el 2017-ben az Aarhus Letbane üzeme, amely a városban a valamikori villamos vonalának újjáépítésével és a városon kívül korábbi vasútvonalak 750 voltos felsővezetékkel ellátásával alakult ki. A legújabb prognózisok szerint akár 8-10 millióra is nőhet az éves utasforgalom, amihez viszont nem elegendő a jelenlegi állomány, így 2025. december 2-án nyolc újabb, immár Citylink gyártására szerződtek. Igény szerint további tizenkét villamos hívható még le, melyekben 136 fix és 16 lehajtható ülőhely kerül kialakításra. Különlegességük lesz az akkumulátoros önjárás, amivel a lejegesedett felsővezeték esetén is közlekedni tudnak majd.
A dán variáns közelebb áll majd a városi villamoshoz, mint valamilyen nagyvasúti járműhöz
(grafikák: Stadler)
(grafikák: Stadler)
Összenő, ami összetartozik
Berchtesgaden/Salzburg | Németország/Ausztria – A Berchtesgadener Land kerületi tanácsa a felmerülő költségek biztosításáról szóló határozatával gyakorlatilag elindította azt a folyamatot, amely 2027-re elvezet oda, hogy Bajorország dél-keleti sarka az osztrák SVV-hoz csatlakozik. Bernhard Kern, a német országi kerület vezetője kiemelte, hogy ezzel a lépéssel tovább erősítik a határon átnyúló közlekedési szolgáltatásokat és sok utasnak olcsóbbá is teszik a tervek szerint a mindennapjait. Stefan Schnöll, Salzburg tartomány helyettes vezetője üdvözölte a döntést és bízik a még szorosabbá váló kapcsolatokban.
Nem billegnek tovább
Bern | Svájc – Közel egy éves méréssorozat és tesztüzem után véglegesen eldőlt az FV-Dosto (Bombardier TWINDEXX Swiss Express) forgóvázainak sorsa: megszabadulnak a szinte csak problémákat okozó WAKO-tól. Amennyiben megérkezik az utolsó engedély is a BAV-tól, kiírják a szükséges közbeszerzéseket és 2026 végén megkezdődhet a motorvonatok átalakítása. A még körülbelül 20 éves hátralévő élettartam sorozat utolsó darabjainak megjavítását a 2030-as évek elejére felyezik be, a költségek 90 millió frankot tesznek ki és az évente 5 millióval olcsóbb fenntartást is beszámítva összesen 40 millió frankos költségcsökkenést érnek el. Egy látványos videót is készítettek, hogy mennyivel lesz simább az emeletes szerelvények futása.
Umfangreiche Tests haben gezeigt, dass wir beim FV Dosto mit den umgebauten Drehgestellen den Fahrkomfort deutlich...
Gepostet von SBB CFF FFS am Freitag, 5. Dezember 2025
Italozó mozdonyvezetőt fogtak az osztrákok
Hall in Tirol | Ausztria – Ausztriában is ittas mozdonyvezető ellen indított vizsgálatot a rendőrség. Az osztrák közszolgálati média, az ORF híradása szerint az érintett, 50 éves, lombardiai mozdonyvezető Hall in Tirolból Verona felé indult volna egy tehervonattal, azonban még az állomás területén gondok akadtak, amikor a vonat minden ok nélkül megállt. Végül a december 3-i napon történt eseménysorozat oda kulminálódott, hogy 14:20 körül a vonattal a mozdonyvezető megindult, azonban egy továbbhaladást tiltó főjelzőt is meghaladt, majd az ÖBB forgalmi szolgálattevőjének engedélye nélkül folytatta az útját a vonattal. A pályavasút részéről végül úgy tudták megállásra bírni a tehervonatot, hogy a felsővezeték áramellátását szüntették meg az adott szakaszon – írja az ORF. Az olasz mozdonyvezető ekkor elhagyta a mozdonyt és a sínek között botorkált, miközben a rendőrség utasítására minden további vonatmozgást megtiltottak a környéken. A mozdonyvezetőt végül a rendőrség előállította és a szondáztatás során jelentős alkoholos befolyásoltságot mutattak ki. A mozdonyvezetőt feljelentették, várhatóan négyszámjegyű lesz az euróban mért pénzbüntetés és legalább fél évre a vasúti járművezetői engedélyét is bevonják.
Az esetet kommentálta az ORF-nek Gerhard Tauchner, a vasúti szakterület elnöke is a vida nevű szakszervezetnél. Szerinte ez a botrányos eset csak egyedi és kirívó eset, ugyanakkor jó példája egy rendszerszintű hibának. Az egyébként szintén mozdonyvezetői jogosítással rendelkező szakszervezeti vezető szerint többek között a hálózaton dolgozó járművezetők rendszerszintű ellenőrzésének hiánya az, ami ilyen eseteknek teret adhat. Tauchner rámutatott arra is, hogy nincs európai szintű, egységes szabályozás a járművezetők kihágásainak kezelésére: Ausztriában ugyan például 1,6 ezreléknyi alkoholizáltság esetén már ugrott a jogosítvány, ez nem európai szintű szabályozás. Olyannyira nem, hogy az osztrák jogosítás megszűnte nem vonja magával a szóban forgó esetben azt, hogy automatikusan bevonják a mozdonyvezető olasz vagy bármelyik másik államban érvényes engedélyeit. A szakszervezeti vezető arra nem tért ki, hogy mi oka lehet egyébként annak, hogy a vasúti alkalmazottak az alkoholhoz nyúlnak és így próbálnak szolgálatba lépni, illetve szolgálatban maradni.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Harmati Marcell






