2018. 02. 08.

Dél-Morvaország: regionális tender

A regionális vasúti közlekedés fenntartására írt ki üzemeltetési pályázatot a dél-morva regionális kormányzat. Csehországban az elsők között keresik a jelenlegi szolgáltató, a ČD utódját a 2020. január 1-jétől öt évig érvényes szerződéshez.


A jelenlegi regionális vonatokat Dél-Morvaországban is a ČD üzemelteti a régió megbízása alapján. A 2010 óta futó szerződés 2020. január 1-jével megszűnik, a helyiek nemzetközi tenderen keresik a szolgáltató utódját. Az új közszolgáltatási szerződés első körben 5 évre szól majd és mintegy 5,6 milliárd koronába kerülne az ellentételezése a regionális adminisztrációnak.
A tender kiírása szerint az értékelési szempontok közül a legnagyobb részt (a pontok 77%-át) az ajánlat olcsósága jelenti majd, de figyelembe veszik az ígért járművek minőségét is: azt, hogy alacsonypadlósak-e, klímásak-e és milyen fedélzeti szolgáltatást, például wifit kínálnak-e az utasoknak.
A lehetséges pályázókat is szűrik: aki indulni szeretne a tenderen, annak az elmúlt három évben legalább 1 millió vonatkilométert teljesíteniük. A jelenleg a cseh piacon jelenlévő szolgáltatók közül ennek megfelel a RegioJet, a LEO Express, az Arriva és a GW Train Regio is.

A brünni elővárosi vonatok két vonalán a tartomány járművei járnak majd, azokat üzemeltetheti a nyertes. Ez azt jelenti, hogy legkésőbb 2020-ig eltűnnek a Pantográfok (is) a térségből
(fotó: Mellár Marcell)

A tender szerint az operátornak magának kell biztosítania a vonalak egy részén a járműveket. Ez alól azonban kivétel a brünni elővárosi forgalom: itt a dél-morvaországi kerület kormányzata venné meg a járműveket. Az 5,5 milliárd korona értékű beszerzés keretében 36 villamos motorvonatot vennének és adnák ki üzemeltetésre a tendert megnyerő szolgáltatónak, aki az S2-es viszonylaton, Křenovice–Brno–Blansko–Březová nad Svitavou és az S3-ason Níhov–Tišnov–Brno–Břeclav között járatná a vonatokat. A motorvonat-beszerzés forrásait EU-s forrásokból tervezik előteremteni.

Halász Péter