2024. 04. 04.

Türingiai alternatívák

Középtávon szeretné kiváltani a jelenleg még gázolajjal működő vasúti szolgáltatásokat a természeti adottságaiért ismert és kedvelt, de emiatt nehéz terepnek számító Türingia. Nem csak az alapvető regionális szegmenst meghatározó Stadler RS1-esek, de a gyors interregionális kapcsolatokat biztosító RegioSwingerek is a kilövési listára kerültek. Teljes dízelmentesítés ugyan nem lesz, de a mai üzemeltetési hálózatokat átszabják.



Németország középső részén egy kiterjedt középhegységi vidék található, ami rendszerint próbára teszi a közlekedési szolgáltatókat. Ugyan a szolgáltatók szeretnének minél kedvezőbb helyzetben maradni, a megrendelők folyamatosan szigorítanak és a Deutschlandticket miatt is sok helyen látványosan megnőtt az utasforgalom. Egyes vonalakon már a tartalékok terhére kellett a közlekedési minisztériumnak utasszállítási kapacitást megrendelnie, hogy a zsúfoltságot csökkentsék. Az RB25-ön ez látványos is lett, mivel az ÖBB által át nem vett Talent 3-as motorvonatokból hármat bérel december óta az Abellio, illetve az RB21-re vásárolt az Erfurter Bahn LINT 41-es motorkocsikat Augsburgból. Más vonalakon bizonyos időpontokban az egy vonatba sorozható maximálisan négy RS1-es közlekedik a korábbi három helyett, ami körülbelül 70 ülőhelynyi növekedés.

A hálózat gerincét az Erfurt központú RE-hálózat adja, ennek három vonalán (RE1, RE3, RE7) a 2000-es évek elején épült 612-es sorozatú billenőszekrényes motorvonatok közlekednek, jellemzően párosával. A vonalak önmagukban kétóránként közlekednek, csúcsban sűrítő indulásokkal, a pályákat pedig 2000-től 2011-ig felszerelték GNT-vel, így a 612-esek több helyen kihasználhatják a számukra engedélyezett 160 km/h sebességet, miközben az egyéb járművek csak 120-ra vannak engedélyezve. Ez különösen a hegyi jellegű fővonalakon jelent előnyt a szűk ívek miatt, ahol a 100 km/h is már jónak számít. Az RE2 azért lóg ki a sorból, mert a szinte végig legalább 120 km/h sebességre kiépített pályán Desiro Classic motorkocsik kötik össze Erfurtot és Kasselt.

A tartományi vasúti hálózat teljes méretben elérhető a TLBV weboldalán

A vonalakat változatos csoportosítás szerint osztották ki az előző időszakban és ezek a felosztások nem feltétlenül követték a vasútföldrajzilag logikus lehatárolást, inkább a hasonló járműkapacitású vonalakat rakták egy-egy koncesszióba. Emiatt többször feleslegesnek tűnő üresfutásokat kell beáraznia az üzemeltetőnek, ami hosszú távon nem optimális. Emellett az előzetes tervek szerint 2030-ra szerette volna a tartomány teljes mértékben villamosítani a vasutakat, de ezt újabban nem feltétlenül a klasszikus felsővezetékkel. Az RE1 és RE3 által kiszolgált, jellemzően egyvágányú MDV-ra az évtizedekig ígért teljes kétvágányosítás törlése mellett is csak 2027-ben vonulhatnak fel a vasútépítők az első oszlopalapokat kiásni – ennek feltétele az építési engedélyek megszerzése.

Annyi viszont tisztán látszik a 2023-ban kiírt pályázatokból, hogy az E-Netz Mittelthüringen nevet kapott vonalcsoportba nem került bele a gerinchálózat minden eleme, sőt még a vonalakat is megkeverték. A 2028. decemberi menetrendváltással induló 15 éves időszakra eleve BEMU-t várnak és 2030-ban lenne egy átstrukturálás is.
2030-ig a következőek szerint:
  • RE1: Göttingen – Gotha – Erfurt – Jena – Gera-Zwötzen, közvetlen vonatrésszel Gotha és Eisenach között
  • RE2: Erfurt – Jena – Gera – Glauchau (– Chemnitz)
  • RE3: Erfurt – Jena – Gera – Altenburg
  • RB21: Weimar – Jena-Göschwitz
A 2030/2031-es menetrendtől viszont erősen hasonlít majd a mai hálózatra a felosztás:
  • RE1: Göttingen – Gotha – Erfurt – Jena – Gera-Zwötzen
  • RE2: Erfurt – Jena – Gera – Glauchau (– Chemnitz)
  • RE3: Erfurt – Jena – Gera – Altenburg
  • RB20: Eisenach – Erfurt – Weimar – Naumburg, de közvetlen kapcsolattal Weimar és Jena-Göschwitz között
Kassel közvetlen elérése kikerül a programból, ami esetlegesen Lenefeldében vagy Eisenachban és Bebrában átszállással lesz elérhető. Naumburg szinte biztosan nem lesz végállomás, viszont már Sachsen-Anhalt tartományban fekszik és Türingia illetékessége ott véget ér. Az RB20 jelenleg az Abellio által ellátott Elektronetz Saale-Thüringen-Südharz része 2015. decembere óta 15 éves futamidővel, emiatt kerül később a kalapba. Az első időszakban évente 5,8, a második időszakban 7,5 millió vonatkilométert kell teljesíteni a tervek szerint.

Erfurtban már nem feltétlenül számítanak a hegyi jellegű pályákon is magas átlagsebességre képes motorkocsikra a jövőben. Hátrányuk lehet a magas üzemeltetési költség és az eddig lényegesebb korszerűsítés nélkül ledolgozott 20 üzemév.

Másik érdekes hálózat a Nordthüringennetz II nevet kapta és szintén 2028-ban induló 15 évet jelentő pályázaton szintén BEMU-val lehet jelentkezni. Itt nincs időbeli bontás, így évi 3,5 millió vonatkilométerért lehet jelentkezni. A vonalak a maival megegyezőek.
  • RB23: Erfurt – Arnstadt – Stadtilm – Saalfeld
  • RB46: Erfurt – Arnstadt – Plaue – Ilmenau
  • RE55/RE56: Erfurt – Greußen – Sondershausen – Nordhausen
  • RB52: Erfurt – Bad Langensalza – Leinefelde
  • RB53: Gotha – Bad Langensalza
  • RB48: Fröttstädt – Waltershausen – Friedrichroda

Themar állomáson mintha megállt volna az idő: alakjelzők, szakállas sorompók, bakterház keretezi a rendszerint két motorkocsiból álló RB41-est

Ezen felül az elmúlt héten hozták nyilvánosságra, hogy a 2017-től 11 évre a Süd-Thüringen-Bahn számára odaítélt Dieselnetz Südthüringen (Los A) és a 2021-től 7 évre a DB Regio számára megítélt Neigetechnik-Netz Thüringen, illetve a Bajorország által 2014-től 12 évre az Erfurter Bahn számára koncesszionált Kissinger Stern összevonásáról és újrafelosztásáról döntött a TMIL és a BEG, amihez kapcsolódóan meg is hirdették az üzemeltetői pályázatot.
A következő vonalakat foglalja magába az új nevén Südthüringen-Unterfranken-Netz (SUN) előzetes felhívása:
  • Eisenach – Meiningen – Grimmenthal – Eisfeld – Sonneberg – Neuhaus am Rennweg: jelenleg több szakaszcéllal kiszolgált RB41-es viszonylat
  • Wernshausen – Zella-Mehlis: jelenleg RB43 néven üzemel
  • Ilmenau – Rennsteig: hétvégente az RB46 meghosszabbítása
  • Erfurt – Zella-Mehlis – Grimmenthal – Bad Neustadt an der Saale / Bad Kissingen – Ebenhausen – Schweinfurt – Würzburg: Erfurttól RE7, Bad Kissingentől RE57 néven indul és Ebenhausenben egyesül
  • Erfurt – Zella-Mehlis – Grimmenthal – Meiningen / Bad Neustadt an der Saale – Ebenhausen – Schweinfurt: Erfurt és Meiningen között most RB44 és RE50, Meiningen és Schweinfurt között RB40 névvel közlekednek
  • Gemünden – Hammelburg – Bad Kissingen – Ebenhausen – Schweinfurt: Az RB40-nel kombináltan fut Schweinfurttól Ebenhausenig, onnan rendelkezik önálló szakasszal RB50 jelzéssel
  • Würzburg – Seligenstadt – Volkach-Astheim: jelenleg csak május és december között hétvégente üzemel az Mainschleifenbahn Egyesület kezelésében a vonal és csak opcionális része a szerződésnek
A nyolc évre szóló koncesszió keretében évente 6,2 millió vonatkilométert rendelnek meg a nyertestől, az előzetes jelentkezés 2025. április 2-án zárul. Bár néhány éve történtek vizsgálatok az alternatív meghajtások bevezetésére, az új motorvonatok lényegesen nagyobb utaskapacitásúak, mint a mostaniak és relatív drágák is. Ezért a két megrendelő egyelőre beéri a HVO100 alkalmazásával, aminek szabadpiaci bevezetését szintén az elmúlt héten engedélyezte a Bundesrat a szövetségi kormány tavaly novemberi döntésének ellenjegyzésével.

Meiningen állomásról halad ki Erfurt felé egy RB44-es, háttérben az Erfurter Bahn és a Hessische Landesbahn közös leányvállalatának járműjavítója

Az RB46 két pályázati anyagban is szerepel, mivel az Ilmenau–Rennsteig szakasz a 60‰-es meredekségével hegyi pályának számít és az RS1-esek is csak külön megszerzett engedéllyel közlekedhetnek rajta. A Plaue–Ilmenau–Rennsteig szakasz kivételével a vonalak teljesítik az akkus járművek – melyeket néhány éve már bemutattunk – miatt fontos, legalább 200 kN tengelynyomási értéket. Összességében elmondható, hogy a 2028-tól bevezetendő és már kezdettől ütemes menetrendben már egyáltalán nem számolnak a türinigiai hálózaton billenőszekrényes motorkocsikkal és az évtizedek óta fel-felmerülő teljes mértékű felsővezetékes villamosítással sem.

A fenti vonalak többségét közvetlenül vagy leányvállalatán keresztül üzemeltető Erfurter Bahn annyira nyeregben érzi magát, hogy a tavaly júniusi, fékrendszeri hiba miatt kudarccal végződő bemutató ellenére kiírta a saját pályázatát a jövendőbeli járművekre. Itt 15-25 fixen és 3-5 opcionálisan megrendelendő akkus-felsővezetékes motorkocsit keresnek, melyeknek kétrészesnek kell lenniük. Ezáltal hosszú távon már világosan látszik a sínbuszok kivezetése, illetve a méretkategória háttérbe szorulása. A meglévő közel száz RS1-es nagyobbik része viszont mindenképpen feleslegessé válik majd 25-30 éves korában, amikor még mindig lehet bennük 15-20 évnyi fennmaradó élettartam.

A Stadler FLIRT Akku tűnik a legesélyesebbnek, hiszen nem csak a katalógusadat szerint rendelkezik a kategóriában a legnagyobb hatótávval
(fotók: Adorján Péter)

Adorján Péter