Sajtóbemutató keretében leplezték le a litván vasút legújabb motorvonatát két és fél évvel a megrendelés után, amellyel egy új színvonalat kívánnak meghonosítani. Utasforgalomba állításukra pedig egy éven belül sor is kerül a jelenlegi tervek szerint.
Átadták az LTG Link, a litván állami személyszálító vasúttársaság első új motorvonatát, melyet 2023. júniusában rendeltek meg. A 15 járműre megkötött szerződés a vasúti szolgáltatások korszerűsítése érdekében szükséges fejlesztések egy része. Ugyanide tartozik, hogy 2026-ra már 731 km lesz villamosítva, ami a hálózat 28%-át jelenti.
Az eseményre Vilnius pályaudvarán került sor az egyik ötrészes, felsővezetékes szerelvénnyel
Az ünnepélyes átadáson Juras Taminskas, a közlekedési és kommunikációs miniszter elmondta, hogy az utasok igényeinek való megfelelés jegyében szerezték be és magasabb komfortot és minőséget jelentenek a korábbi járműveknél. Egidijus Lazauskas, az LTG Group vezérigazgatója felhvta a figyelmet az emissziós csökkentésére, a hatékonyabb és olcsóbb üzemre és a fosszilis üzemanyagoktól való eltávolodásra.
Csoportkép az első FLIRT-tel: Saulius Luščikas, Litvánia parlamentjének képviselője, aki korábban a vasúti teherszállításban dolgozott; Egidijus Lazauskas, az LTG Group vezérigazgatója; Arkadiusz Świerkot, a Stadler Polska igazgatósági tagja; Magdalena Chibowska, az LTG Link projektmenedzsere; Juras Taminskas, Litvánia közlekedési minisztere; Radosław Banach, a Stadler Polska vezérigazgatója; Tomas Daukantas, Litvánia közlekedési minisztériumának államtitkára és Roderikas Žiobakas, Livánia helyettes közlekedési minisztere
(fotók: Stadler)
(fotók: Stadler)
Radosław Banach, a Stadler Polska vezérigazgatója kiemelte, hogy a FLIRT motorvonatokból már 3.000-nél is többet rendeltek a különböző vasútvállalatok és az LTG Link számára is egyedi belteret gyárthattak 200 ülőhellyel, a teljesen akadálymentes beltérben pedig szőnyeggel borították a padlót a még jobb zajszigetelés érdekében. A szerelvényben bisztró is található, ahol meleg ételt és italt is be lehet szerezni. A többcélú terekben kerékpárok szállítására is van lehetőség: télen legalább négy, nyáron akár 30 is biztonságosan elhelyezhető néhány ülőhely szezonális feláldozásával.
Az ülések a legújabb ICE-k belterét idézik, a szovjet űrszelvényben meglehetősen kényelmes a 2+2-es elosztás
(fotó: Dainius Labutis / ELTA)
(fotó: Dainius Labutis / ELTA)
A most bemutatott első motorvonat mindössze néhány hete érkezett meg az országba, a kötelező tesztek és engedélyeztetések után 2026-ban állhat utasforgalomba. A szállítási ütemezés szerint a Vilnius–Klaipėda vonalra kerülnek majd a felsővezetékes darabok, az akkumulátorosak pedig a Kaunas–Šiauliai, Vilnius–Varėna–Marcinkonys és Vilnius–Turmantas vonalakat szolgálják majd, ahonnét az elaggott DR1-es motorvonatokat váltják majd ki velük.
Turmantas a keleti lett-litván határalllomás, ahol személyszállító vonatok nem mennek át a határon; pedig Daugavpilsig már csak 20 kilométert kellene megtenni. A forgalom nem bántóan nagy: napi 6 pár vonat jár a vonalon Turmantasig, amit egy pár Vilnius-Ignalina egészít ki. Érdekesség, hogy a képen látható DR1-es motorkocsikra – klíma és konnektorok híján – harmadosztályú jegyeket értékesít az LTG Link.
(fotó: Mellár Marcell)
(fotó: Mellár Marcell)
Adorján Péter



